Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterifundering!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Batterifundering!

självklart, tänkte att du bara var nyfiken

Har ett massive steg till framsystemet: http://bilstereohornan.se/product.ph...subopen=&sort=

Sedan har jag ett litet MTX Thunder 202 tror jag det heter, till hatthyllan!

Till basen har jag förtillfället ett ground zero 1.800mk^2 som jag ska pröva, men funderar på något nytt då det är lite klent
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Vart och köpt lite säkringar o grejs nu! Det blir 2 parallellkopplade batterier utan skiljerelä! Men vi får se vad jag köper för batterier!

Hur som så funderade jag på om jag ska köpa en ny batteriladdare, och sätta i bilen för att underhållsladda vid behov och om man någongång står och spelar med tillgång till eluttag!

Systemet kommer nog ligga mellan 1000-1200wrms...

Är det cteks 25A laddare som gäller eller räcker det med någon lite klenare?
      Några rekomendationer?
      Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk View Post
        Vart och köpt lite säkringar o grejs nu! Det blir 2 parallellkopplade batterier utan skiljerelä! Men vi får se vad jag köper för batterier!

Hur som så funderade jag på om jag ska köpa en ny batteriladdare, och sätta i bilen för att underhållsladda vid behov och om man någongång står och spelar med tillgång till eluttag!

Systemet kommer nog ligga mellan 1000-1200wrms...

Är det cteks 25A laddare som gäller eller räcker det med någon lite klenare?
        Några rekomendationer?
        Du kan ju titta på cteks tabell, där finns ju rekommendationer på stolek. Men sen beror det väl helt på hur bråttom du har att få det laddat... Men Ctek 25A är jäkligt bra kan jag säga, är helnöjd med mina 2, som laddar 5st 100ah batterier.
        TEAM STALLBASVERKSTAN
        Tack till min sponsor:
        AI-GROUP.se
        Samt stort tack till:
        Elektronikservice i hemse
        Seastreamsgarage.se

Comment

Var finner du den tabellen? :S

Men hur funkar det rent teoretiskt? Om jag t.ex har 2st 75Ah batterier, så blir det 150Ah totalt tycker ju jag...

Cteks 7A laddare lämpas för underhållsladdning upp till 225Ah...

Men 1200W/12V ger ju en ström på 100A (P=U*I--->I=P/U),(om systemet nu är på totalt 1200wrms), och laddaren är på 7A..

Vad händer när jag krämar på systemet och sätter laddaren på ena batteriet och låter skiten stå???
          Sponsor:

Comment

Om anläggningen drar mer än vad laddaren kan ge så kommer ju batterierna successivt att laddas ur, sedan kan det nog finnas risk att laddaren stänger av sig ifall strömmen blir alltför stor.

Nu har jag inte testat hur mycket dessa laddare klarar av innan de stänger av sig, men jag har varit med om att ha en MXS 25000 inkopplad på ett mycket dåligt laddat batteri och sedan försökt starta motorn (en äldre 240 bensin). Då gick laddaren i "felläge" direkt.

Comment

Jo precis det är jag med på! Men tänkte på hur jag skulle räkna för att veta ungefär hur länge man kan stå och "mosa" med en laddare på innan batterierna tar stryk för att de laddas ur!

Om jag skulle kunna stå en timme med en laddare på och spela samtidigt så skulle de uppfylla mina behov gott och väl! Då kanske 25Amperarn är lite overkill?

En fundering till!
              Hur mycket spänning brukar normalt behövas i ett vanligt startbatteri för att orka dra igång en bil? Beror väl på hur mycket ström som batteriet ger också men det hänger ju ihop tänkte jag! Vore ju smidigt om man bara kunde ha en voltmätare om man står och spelar och se att "nu är det dags att stänga av"
              Sponsor:

Comment

Jo precis det är jag med på! Men tänkte på hur jag skulle räkna för att veta ungefär hur länge man kan stå och "mosa" med en laddare på innan batterierna tar stryk för att de laddas ur!
                Folk som praktiskt har provat såna saker (dvs "testat gränserna" hos laddarna) får nog ge råd där, jag har tyvärr bara erfarenhet av det jag skrev i förra inlägget.

Hur mycket spänning brukar normalt behövas i ett vanligt startbatteri för att orka dra igång en bil? Beror väl på hur mycket ström som batteriet ger också men det hänger ju ihop tänkte jag! Vore ju smidigt om man bara kunde ha en voltmätare om man står och spelar och se att "nu är det dags att stänga av"
                Inte helt lätt att säga faktiskt.

Det man brukar utgå ifrån i allmänna rekommendationer är att undvika urladdningar på mer än 50% om man vill att batteriet ska hålla någorlunda bra, men för att se hur mycket batteriet har laddats ur så ska spänningen mätas i vila.

Hur mycket urladdat ett batteri kan vara för att fortfarande orka starta motorn beror på flera saker som tex yttertemperatur, kallstartströmsvärde (CCA), kapacitet, motortyp (bensin/diesel osv).

När man spelar musik så varierar spänningen hela tiden, vilket gör det svårt att egentligen se hur det står till med batteriets laddstatus. Som sagt, inte lätt.

Comment

Då förstår jag att skiljerelä är den ända lösningen på det problemet!

Men ingen annan här som har ingen erfarenhet alls om t.ex en 7A eller en 10A borde räcka för att stå och dunka en timme typ med mitt förhållandevis lilla system?

Alla tycker väl att jag ställer skitdumma frågor, men som studerande så har jag inte råd att prova mig fram för mycket haha
                  Sponsor:

Comment

Då förstår jag att skiljerelä är den ända lösningen på det problemet!
                    Ja, där har vi ju ett bra exempel på vitsen med skiljerelä, men fortfarande "äts" fördelen upp ganska mycket ifall man har ett av slutstegen kopplade till främre batteri.

Alla tycker väl att jag ställer skitdumma frågor
                    Inga dumma frågor alls.

Comment

Sedan får man ju tänka också att använder du skiljerelä så kommer du också bara spela halva tiden då du igentligen bara har 1st batteri till stereon.
                      sigpic

Ägare av DekorTeknik
                      Gå in och gilla!

Comment

jepp, men jag ska köra utan skiljerelä därför tänkte jag att det var högst intressant att veta när man ska dra gränsen innan grejorna tar stryk
                        Sponsor:

Comment

Tudor high-tech? Ris eller ros?
                          Sponsor:

Comment

Ett bra batteri som dessutom tål en del stryk, tex Extra Kim använder såna och de fungerar utan problem. Exide Premium är förövrigt precis samma batteri fast med annat namn, Tudor ingår nämligen i Exide Technologies.

Comment

okej, priset verkade helt ok så ska väl försöka få tag på ett par sådana i veckan som kommer då!
                              Sponsor:

Comment

Har ett Tudor hightech 852 och har haft 720. Och jag tycker att båda batterierna är bra, men undrar oxå hur bra de är jämfört med ex. Hollywood, Kinetik och Stinger batterier i runt samma storlek. Det finns ju batterier som är dyra fast att de inte presterar så jätte mycke bättre än andra.

Comment

Working...
                                X