Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bitone tidskomp hur ställer jag det vart börjar jag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bitone tidskomp hur ställer jag det vart börjar jag

Får inte till det riktigt med tidskompet någon som vet hur det ska stå på ett ungefär.tycker inte det blir bra när man ställer efter en tumstock i cm, eller är det helt fel ?
    Tacksam för svar,av kunnig.Har aldrig ställt manuelt förut.

Re: Bitone tidskomp hur ställer jag det vart börjar jag

Jag är ni ingen kung på detta själv, men brukar kunna få ihop det någolunda.

Se till att allt är nollat innan du börjar.

Sen brukar jag börja med att kompa ett register i taget och börjar oftast med diskanterna, allt annat stänger jag av (mute).
    Sen är det bara att börja justera lite i taget höger resp. vänster till dess att du har ljudbilden i mitten. Jag brukar använda mig av lite olika EMMA skivor och kör spåren på repete. Spår jag använder är de där de bara pratar.

Sen gör jag samma sak med mellan och mid och sist lägger jag på sub och där ställer jag in tidskompet medans jag lyssnar på lite rock, pop m.m.

Det var lite i grova drag hur jag brukar gå tillväga, men det tar lite tid och ska man få till det riktigt bra tar det ännu mer tid även för de som är duktiga.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Jag brukar sätta lite fördröjning på högtalaren som är längst bort. Sen har jag den som utgångspunkt och använder sen tumstocken. Och sen lyssna på olika spår från testskivor och finjustera. Men sen påverkas ljudet även av inriktningen av högtalarna och ljudreflexer från rutor och inredning m.m. Kan vara knivigt. Är ingen expert på det men i närheten av där du bor borde det finns nån som kan hjälpa dig om du inte lyckas få till det.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

Comment

Framför allt bör man labba med nivåer oxå. Det går oftast att kompa till ljudbilden där man vill ha den, men det kan låta tokigt eftersom att den ena högtalaren oftast spelar högre än den andra vid "0" i balans.
        Ställ egentligen först nivåerna och sedan tidskompet. Brukar bli mindre avvikelser (ju mindre desto bättre) mellan höger och vänster efter detta.
        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by octan View Post
          Jag brukar sätta lite fördröjning på högtalaren som är längst bort. Sen har jag den som utgångspunkt och använder sen tumstocken. Och sen lyssna på olika spår från testskivor och finjustera. Men sen påverkas ljudet även av inriktningen av högtalarna och ljudreflexer från rutor och inredning m.m. Kan vara knivigt. Är ingen expert på det men i närheten av där du bor borde det finns nån som kan hjälpa dig om du inte lyckas få till det.
          Varför tidskompar du den som är längs bort? Det är ju övriga högtalare som man skall kompensera(bromsa) för att ljudet från dom skall komma samtidigt som från den som är längs bort? Eller har du fått "Pioneer sjukan"
          Vis vobiscum sit!

Comment

Nu vart man ju inte specielt säkrare hehe de va olika svar .Någon som ställt bitone
            och vet på ungefär vart cm ska stå har en Passat 3vägs fram en sub bak

Comment

Originally posted by Peter View Post
              Nu vart man ju inte specielt säkrare hehe de va olika svar .Någon som ställt bitone
              och vet på ungefär vart cm ska stå har en Passat 3vägs fram en sub bak
              Du har köpt enheten för att ställa ljudet och du visste ju vad du gav dig in på, så många som påpekade detta för dig!

Lek dig fram med den. Det finns inte nån generell inställning som kommer funka sådär raktav bara.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                Varför tidskompar du den som är längs bort? Det är ju övriga högtalare som man skall kompensera(bromsa) för att ljudet från dom skall komma samtidigt som från den som är längs bort? Eller har du fått "Pioneer sjukan"
                Nja. Ljudet från nära högtalare når ju före därför måste man ju bromsa dem så att de kommer lika sent som den som är längst bort. Att jag bromsar den "lite" beror på att det ska finnas lite att justera med åt bägge håll. Inte alltid det blir exakt som måttbandet säger.
                En P99 hade inte suttit fel
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
                  Nja. Ljudet från nära högtalare når ju före därför måste man ju bromsa dem så att de kommer lika sent som den som är längst bort. Att jag bromsar den "lite" beror på att det ska finnas lite att justera med åt bägge håll. Inte alltid det blir exakt som måttbandet säger.
                  En P99 hade inte suttit fel
                  Ahh, jag förstår. En P99 hade inte varit fel, det håller jag med om.
                  Vis vobiscum sit!

Comment

@jonash ? Vet ej vad du menar nu.( Du har köpt enheten för att ställa ljudet och du visste ju vad du gav dig in på, så många som påpekade detta för dig! ) Så du menar att jag inte ska fråga om man inte får till det ?? Jag valde bitone för det va en billigare lösning än p99rs.Visst jag vet vad jag köppte är nöjd med bitone 1.5.Men jag fråga om
                    det va någon som visste om det fanns någon instälning att ut gå ifrån.För jag tycker inte jag får till det som jag vill ha det.Jag har bara gjort det auto med p88II
                    när jag tar samma cm som p88 mäter ut så låter det inte alls lika bra, där av frågar jag
                    hur man ska göra.Men det kanske är fel att fråga om jag visste vad jag köppt.

Comment

Att råda dig skriftligen på ett forum är en omöjlig uppgift!

Du får helt enkelt testa dig fram, det är det Jonas menar!

Om du tyckte den automatiska inställningen med P88 an fungerade, borde det inte vara svårt att få samma resultat med din bit1:a.
                      Det är bara att göra FEL
                      Jag har ALDRIG hört en automatisk inställning fungera.
                      Och sen för den delen så vänder Pioneer på höger och vänster kanal, det kan vara förklaringen på om du inte får till det med en maskin som gör rätt i verkligheten!

Så har du skrivit ner dina tider/avstånd från din Pioneer, prova mata in det som står på HÖGER kanal på VÄNSTER i stället!
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

okej det va ett bra tipps hehehe ska prova det.jag har inget att gemfora med. har inte hafft turen att lysna pa nagon sq bil i varkligheten. far vall det i sommar pa nagon tavling.Blir vall en a ha upplevelse antagligen, hur det ska lata.ska roster ligga presis i mitten av bradan eller ska man ha dem framfor sig vid forar stolen.kanns lite skumt da rosten ar pa sidan ?

Comment

"mitten" ska ligga precis mittemellan höger- repsektive vänster sidas yttersta kant.
                          Låter ju självklart men är inte helt lätt att få till alltid.

Visst kan man ha mitten framför sig på förarsidan, men om då höger sidas yttersta kant är i a-stolpen måste vänster sidas yttersta kant vara en bra bit utanför bilen.
                          Vilket är en riktigt svår nöt att knäcka...

Så, de flesta brukar försöka få till en så bred scenbild som möjligt (a-stolpe till a-stolpe är vanligast) och få till en bra mitt till den bredden. Mitten brukar då hamna ungefär mitt på brädan.
                          Men se nu inte detta som något "krav" eller liknande, utan som ett tips på hur ett flertal tävlingsbilar brukar ha sitt tidskomp ställt.

Om Du föredrar någonting annat ska Du givetvis ha d så.

Vad det gäller BitOne så mitt råd att Du pratar med butiken där Du köpt den.
                          De bör även kunna hjälpa Dig med en grundinställning för Dig att jobba vidare på.

Lycka till

Mvh
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich

Comment

Tack for det svaret.
                            Jag koppte den av ljudstudion lite langt fran stockholm hehe.Men det loser sig nog med tiden.

Comment

Roger är duktig, så förklara Ditt dilemma för honom så kan han säkert styra Dig i rätt riktning.
                              Kanske ge Dig en start att börja med, om Du berättar vilken bil Du har osv...
                              Men visst har Du rätt, tweaka en bil på avstånd är svårt, ja nästan snudd på omöjligt.

Jag brukar ge rådet att man ska inte stirra sig så blind på märket eller priset, utan kunskapen bakom produkten.
                              Är man lite osäker så är en butiks kunskap oftast värd mer än produkterna i sig om Du förstår vad jag menar..

Lycka till

Mvh
                              Rutger
                              Du lär så länge du lever, heter det.
                              Jag tror att motsatsen är lika sann.
                              Bengt Feldreich

Comment

Working...
                              X