Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flera laddare paralellkopplade?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flera laddare paralellkopplade?

    Hur funkar det om man kör med 3st "intelligenta" laddare paralellkopplade?
    Har sett att vissa kör med flera c-tek samtidigt till samma batteribank, men slår alla ifrån samtidigt eller kommer någon ligga och mata på konstant?

    Har 3st 10A laddare som jag tänkt köra på detta vis men vill helst undvika att sabba batteriet.

    mvh J
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

  • #2
    Re: Flera laddare paralellkopplade?

    Originally posted by jensclaudius View Post
    Hur funkar det om man kör med 3st "intelligenta" laddare paralellkopplade?
    Har sett att vissa kör med flera c-tek samtidigt till samma batteribank, men slår alla ifrån samtidigt eller kommer någon ligga och mata på konstant?

    Har 3st 10A laddare som jag tänkt köra på detta vis men vill helst undvika att sabba batteriet.

    mvh J
    Ctek funkar det bara med multi varianten.2 Multi XS25000 satt det i min beetle innan ja bytte till en 50A topgear istället o har igång när det demas, har dock ctek kvar och underhållsladdar med då ja inte litar på att den andre laddar lika fullt.

    Hade inte du en 30A B&D innan?
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Flera laddare paralellkopplade?

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Ctek funkar det bara med multi varianten.2 Multi XS25000 satt det i min beetle innan ja bytte till en 50A topgear istället o har igång när det demas, har dock ctek kvar och underhållsladdar med då ja inte litar på att den andre laddar lika fullt.

      Hade inte du en 30A B&D innan?


      Varför fungerar det inte med de klenare varianterna? Vad är det som skiljer dom åt förutom moset de lämnar?

      Jo, jag had en black n decker 30A men hade väl tänkt att prova något annat, dessa är tillsammans lite mindre och lättare att bygga in i bilen än B&D laddaren.

      mvh J
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Flera laddare paralellkopplade?

        Originally posted by jensclaudius View Post
        Varför fungerar det inte med de klenare varianterna? Vad är det som skiljer dom åt förutom moset de lämnar?

        Jo, jag had en black n decker 30A men hade väl tänkt att prova något annat, dessa är tillsammans lite mindre och lättare att bygga in i bilen än B&D laddaren.

        mvh J

        Ok, ja nu ska jag inte svära på att det inte funkar, har bara för mig att dem vanliga inte förstår att det är flera laddare som är inkopplade utan att det redan är "fulladdat" och så stänger dem av sig.

        Den vanliga XS25000 tror ja inte går att koppla ihopa iaf.

        Får väl se när nån som vet mer svarar :-)
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Flera laddare paralellkopplade?

          Körde 2 st multi xs25000 08 när jag tävlade och demade. Det går bra att ha 2 st till samma batteribank när du kör demo men till vanligt laddbruk ska du ej köra 2 st ihop. Nånting med att den ena slår ut den andra på nått vis. Detta fick jag höra av ctek själva när jag mailade dom. Kommer dock ej ihåg exakt vad han skrev.
          Linus "Lellen" Andersson

          Passat kombi 01 clean edition
          Espl,Bassrace

          Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
          Svensk mästare Super street NW -06

          Comment


          • #6
            Re: Flera laddare paralellkopplade?

            Eller kjøpe en stor lader som Manson/maas sps-9600 den gir 60amp

            http://www.manson.com.hk/productdetail.php?ProductID=17
            sigpic


            SUPER STREET NW

            Comment


            • #7
              Re: Flera laddare paralellkopplade?

              Jag TROR att det har att göra med att de reglerar laddningen utefter spänningen och inte strömmen och såfort du kopplar på en laddare av vilken modell som helst i princip så stiger ju spänningen direkt till "full laddad" nivå så eventuella extra laddare ser ju ingen anledning till att ge ut ngn ström då spänningen ligger i nivå med ett fullladdat batteri.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Flera laddare paralellkopplade?

                Jag har då använt 2st ctek multi xs 25000 laddare hela detta tävlings året å det har funkat hur bra som helst.
                Då jag demar så går båda på fullt ös eftersom det går mer än 50ah och stänger man av ljudet å låter det ladda ett tag så hör man att ddom går ner i varv å sen är det bara den ena som laddar å den andra ligger å väntar. Gissar väll på att dom inte samarbetar med laddningen utan det blir den ena som sköter den sista laddningen.

                Är skit nöjd med hur dom funkar parallellt och kommer använda 4 st nästa år=)
                155++db@25hz
                http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                sigpic

                Ljudbyggaren.se

                Comment


                • #9
                  Re: Flera laddare paralellkopplade?

                  kolla med tillverkaren av laddaren jenscladius?

                  Annars har C-Tek en 25A laddare som man "hänger på" extra när det behövs, kolla på deras marin versioner.
                  Vill minnas att de kallar xs25000 motsvarighet för marint bruk för 300. Likaså den man "hänger på".

                  Mvh
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flera laddare paralellkopplade?

                    kör också med 2st xs25000 multi. och c-tek själva sa att det är inte optimalt, men det funkar. det skall finnas en slav motsvarande 25000
                    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flera laddare paralellkopplade?

                      Men då gäller det nog att man konstant tar ut så mkt ström att en laddare inte orkar hålla spänningen uppe för att den andra laddaren skall börja ge på ström eller?
                      Jens: gissar på att det inte är ctek laddare du funderar på då du skulle skrivit det annars så försök få ngt svar ifrån aktuell tillverkare då olika laddare kanske också "tänker" olika och därför reagerar på olika sätt vid parallellkoppling.
                      Skicka ett pm till optima också då han verkar duktig på sånt här utefter vad jag läst på olika forum!
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flera laddare paralellkopplade?

                        Originally posted by rutger j View Post
                        kolla med tillverkaren av laddaren jenscladius?

                        Annars har C-Tek en 25A laddare som man "hänger på" extra när det behövs, kolla på deras marin versioner.
                        Vill minnas att de kallar xs25000 motsvarighet för marint bruk för 300. Likaså den man "hänger på".

                        Mvh
                        Rutger

                        Du menar säkert DS250S!
                        Denna ger 20 amp, vad jag förstått så är den idialisk då man har batteri på olika ställen.
                        Den agerar även som en batteriavskiljare!


                        När vi skulle bygga en demobil för ett par år sedan rekomenderade Ctek att vi skulle kör 1st 25000 multi och 2st 25000.
                        Om det är rätt eller fel borde teknikern som rekomenderade denna setup ha koll på!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flera laddare paralellkopplade?

                          mycket möjligt att den mobila versionen heter så.

                          Den marina versionen, som var den jag kände till, heter M300 (laddaren o motsvarigheten till 25000) och "påhängsladdaren" heter kort o gott Twin Power.
                          Twin Power funkar ihop med M300 och M200 (M200 är en lite mindre laddare på 15A).

                          M300 + Twin Power funkar riktigt bra ihop med varann. Vet några som kör denna kombo på sina lite större båtar med bra resultat.

                          Fast nu kom vi kanske lite ifrån ämnet om jenscladius kunde samköra sina tre 10A laddare...
                          Där är nog fortfarande mitt tips att han ska kolla med tillverkaren.

                          Lycka till

                          Mvh
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich
                          _______________________________________
                          _______________________________________

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flera laddare paralellkopplade?

                            Originally posted by rutger j View Post
                            mycket möjligt att den mobila versionen heter så.

                            Den marina versionen, som var den jag kände till, heter M300 (laddaren o motsvarigheten till 25000) och "påhängsladdaren" heter kort o gott Twin Power.
                            Twin Power funkar ihop med M300 och M200 (M200 är en lite mindre laddare på 15A).

                            M300 + Twin Power funkar riktigt bra ihop med varann. Vet några som kör denna kombo på sina lite större båtar med bra resultat.

                            Fast nu kom vi kanske lite ifrån ämnet om jenscladius kunde samköra sina tre 10A laddare...
                            Där är nog fortfarande mitt tips att han ska kolla med tillverkaren.

                            Lycka till

                            Mvh
                            Rutger
                            Tror det blir svårt att kolla med tillverkaren då dessa ej säljs längre och företaget som sålde dom satte sitt eget namn på dom men var ej tillverkare, skulle gissa på att det är något kinaföretag som vanligt när det gäller elektronik.

                            Har mailat deras support och fick svar att de tror att det inte går och att jag ska nog inte försöka......de verkade lite rädda för att batteriet kunde ta skada och jag skulle komma tillbaka och klaga på deras produkter / support.

                            Får väl kasta ut dessa på annons och köpa en ctek 25A istället, känns dock som ett mindre problem kring hela bygget.

                            Tack för alla bra tips och ideer.

                            mvh J
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flera laddare paralellkopplade?

                              Har ju kört med 2st ctek laddare sen 06 o inga problem med det,,
                              Sen 07 utökade man med 3st till så tot 5st
                              Har ju en multi25000 fram till cd,dvd mm sen har jag 4st xs25000bak till batterierna där och det har inte hänt nånting,,har ju alla på när man demar oså ,,men när den e i garaget så kör jag laddaren fram och 1 bak som underhåll,, o enligt ctek så skulle man glömma alla på så går några i felläge efter ca 4tim o ger ingen ström,,

                              Somsagt har kört detta nu sen 06 o är kanonnöjd
                              Attached Files
                              http://kove.se

                              http://street-beat.se

                              Comment

                              Working...
                              X