Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

    Jag har en DLS OA-bas monterad i MDF hatthylla. För tillfället spelar jag med HP-filter då jag hört att man annars riskerar att förstöra den. Stämmer det? Jag har säkert ställt frågan tidigare men nu tänkte jag att vi går till botten med vad som som gäller.

    Om svaret är ja, så skulle jag vilja komplettera med ytterligare en bashögtalare för de lägre frekvenserna. Jag har ont om utrymme så en JL Audio CP108LG-W3V3 tror jag skulle bli bra.



    Dessvärre har jag även 6x9or i hatthyllan så dem måste i sådana fall kopplas bort för att inte få ännu mera oljud.

    Tips på hur jag ska lösa mitt problem tas tacksamt emot. Målet är att få lite mera "tung gung" i ljudet.


    Last edited by Psycho_Squid; December 6, 2009, 14:34.
    sigpic

  • #2
    Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

    Ett alternativ kan vara att bygga en låda till din befintliga bas och ställa den mot ryggstödet med högtalaren riktat mot bakluckan, du kommer få en basförstärkning av kupen. Högtalare i hatthyllan är jag inte mycket för och dubbla 8" basar av olika märken tror jag inte heller på.

    Jag kör med JL Audio 8w3v3 (tror det är samma som i den lådan) som som midbas och de låter mycket trevligt, men en 8” i ”normal” storlek klara inte av att djupbas med något högre tryck.
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

    Comment


    • #3
      Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

      Originally posted by ConnyK View Post
      Ett alternativ kan vara att bygga en låda till din befintliga bas och ställa den mot ryggstödet med högtalaren riktat mot bakluckan, du kommer få en basförstärkning av kupen. Högtalare i hatthyllan är jag inte mycket för och dubbla 8" basar av olika märken tror jag inte heller på.

      Jag kör med JL Audio 8w3v3 (tror det är samma som i den lådan) som som midbas och de låter mycket trevligt, men en 8” i ”normal” storlek klara inte av att djupbas med något högre tryck.
      Jag får fundera. De där 6x9orna kan spela jäkligt fint så kanske satsar jag på att isolera bakluckan emot kupén ytterligare och låter de två spela separerat ifrån OA-basen. Får jag till det bra så behöver jag nog inte bry mig mer om bas.
      sigpic

      Comment


      • #4
        Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

        Originally posted by Psycho_Squid View Post
        Jag får fundera. De där 6x9orna kan spela jäkligt fint så kanske satsar jag på att isolera bakluckan emot kupén ytterligare och låter de två spela separerat ifrån OA-basen. Får jag till det bra så behöver jag nog inte bry mig mer om bas.
        Annars så är det ju gjort i en handvändning att bygga en 29l portad låda till OA-basen :P

        Comment


        • #5
          Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

          Originally posted by Psycho_Squid View Post
          Jag har en DLS OA-bas monterad i MDF hatthylla. För tillfället spelar jag med HP-filter då jag hört att man annars riskerar att förstöra den. Stämmer det?
          Om basen inte verkar hänga med vid låga frekvenser så är det lämpligt med subsonicfilter (HP-filter), det stämmer.

          En av förutsättningarna att en bas i OA-montering ska låta någorlunda bra är att det är så tätt som möjligt mellan hatthylla och bagagerum, enligt bilden verkar det ju dock inte vara alltför tätt. Vid låga frekvenser så "smiter" de låga frekvenserna runt från elementets baksida till framsidan, vilket orsakar mer eller mindre akustisk kortslutning.

          Går det inte att få en tätare montering så är en låda helt klart att föredra, då blir basen betydligt mer kontrollerad.

          Comment


          • #6
            Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

            Originally posted by Optima View Post
            Om basen inte verkar hänga med vid låga frekvenser så är det lämpligt med subsonicfilter (HP-filter), det stämmer.

            En av förutsättningarna att en bas i OA-montering ska låta någorlunda bra är att det är så tätt som möjligt mellan hatthylla och bagagerum, enligt bilden verkar det ju dock inte vara alltför tätt. Vid låga frekvenser så "smiter" de låga frekvenserna runt från elementets baksida till framsidan, vilket orsakar mer eller mindre akustisk kortslutning.

            Går det inte att få en tätare montering så är en låda helt klart att föredra, då blir basen betydligt mer kontrollerad.
            Dessvärre är ju HP-filter lite tråkigt rent ljudmässigt när det kommer till bas. Jag känner inte att basen "finns där". Kan ju bero på vilken musik man spelar också.

            Absolut, låda är bäst. Men kan jag använda mina befintliga prylar så är det bättre.
            Något tips på hur jag bör se över min montering?
            sigpic

            Comment


            • #7
              Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

              Skall du prompt ha 6x9" (åttiotalet är som sagt över) så hade jag byggt en bandpasslåda till din bas med portarna upp ur hatthyllan. Då motverkar inte högtalarna varandra och du får mer och renare bas.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                Vad har du ställt in HP filtret på för frekvens då? Bäst bli helt klart om du bygger låda till din bas eller kränger iväg den och köper en ny bas med liten låda typ som den JL du funderat på , vet att pioneer har en 8" bas också som funkar i mkt små lådor.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Vad har du ställt in HP filtret på för frekvens då? Bäst bli helt klart om du bygger låda till din bas eller kränger iväg den och köper en ny bas med liten låda typ som den JL du funderat på , vet att pioneer har en 8" bas också som funkar i mkt små lådor.
                  40Hz. Skall försöka bygga låda eller täta bagageluckan ytterligare, annars blir det en riktigt bra ifrån fabrik. Tack för alla svar.
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                    Originally posted by Psycho_Squid View Post
                    40Hz.
                    Är inte så insatt i OA basar i open Air men är det inte 40Hz lite högt för en 8", borde väll gå att dela lägre ?
                    Det är naturligtvis beroende hur högt man vill spela.
                    Mina 8" midbasar delar jag vid 30Hz men de är i slutna lådor och då tar SUB vid de lägre.
                    Last edited by ConnyK; December 6, 2009, 21:14.
                    /Conny
                    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                      Originally posted by ConnyK View Post
                      Är inte så insatt i OA basar i open Air men är det inte 40Hz lite högt för en 8", borde väll gå att dela lägre ?
                      Det är naturligtvis beroende hur högt man vill spela.
                      Mina 8" midbasar delar jag vid 30Hz men de är i slutna lådor och då tar SUB vid de lägre.
                      Jo då, det har jag testat och då händer det saker. Problemet då är att basen inte blir kontrollerad. Det kan ju ha med olika faktorer att göra. För tunn MDF-skiva, otätt bagageutrymme etc.

                      Jag gör såhär, byter slutsteget till OA-basen till ett mer kraftfullt som jag har liggandes, tätar bagageutrymmet ytterligare, justerar filtret till 30Hz och uppåt.

                      Stora problemet för mig då är att jag inte förstår min Clarion HU. Delar jag i den så blir det för hela bakkanalen (rear och sub), jag förstår inte hur jag delar enbart subsignalen. Lyckas jag även med det så låter det nog kanon sedan.

                      Egentligen så skulle jag nog kunna justera allt ljud i HU:n och därmed lösa alla mina problem därifrån. Men eländet är för komplex. Parametrisk EQ my ass.
                      Last edited by Psycho_Squid; December 6, 2009, 21:33.
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                        Jag TROR ditt problem ligger i 6 x 9orna.
                        Dessa är bumliga och spelar säkerligen oönskade frekvenser ner mot din bas.
                        Många av de bilar jag leker med om dagarna har dessa problem som du berättar om!

                        Även om din hylla läcker som ett såll så påverkas membranen av varandra.
                        Bygg lådor till hela ditt koncept, kan garantera en stor förbättring trots dina 80 tals högtalare
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Jag TROR ditt problem ligger i 6 x 9orna.
                          Dessa är bumliga och spelar säkerligen oönskade frekvenser ner mot din bas.
                          Många av de bilar jag leker med om dagarna har dessa problem som du berättar om!

                          Även om din hylla läcker som ett såll så påverkas membranen av varandra.
                          Bygg lådor till hela ditt koncept, kan garantera en stor förbättring trots dina 80 tals högtalare
                          Jäkla mobbning det är emot min 6x9or.
                          Först skulle jag ha 4st 8" i hatthyllan men då fick jag rejält med ovett!

                          Visst tusan lär 6x9orna påverka basen negativt så något måste jag hitta på. Idag har jag bra med utrymme i bagageluckan så jag vill gärna inte bygga lådor. Antingen får jag kompromissa och finna mig i oljudet (nåja, det låter rätt bra egentligen) eller se till att få tummen ur. Vilket i-landsproblem...
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                            Originally posted by Psycho_Squid View Post
                            Jäkla mobbning det är emot min 6x9or.
                            Ingen mobbing, bara fakta!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hur komplettera OA-bas på bästa sätt?

                              varför inte fylla hatthyllan med OA basar? satte 2st lanzar OA12 i hatthylla på min brors 206a. gjorde ny hatthylla, med försänkning av basar, klädde i matta osv. det poppade rätt hygglit, inte jättesnärt i grejjerna dock. å då var det element som hade c:a10-15 år på nacken.

                              Comment

                              Working...
                              X