Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Min rekommendation är att byta upp till en betydligt större generator, hellre 80-100 A än 55 A i så fall. Du får ju modifiera generatorfästet oavsett vilken av dessa generatorer du än väljer. 80/100 A generatorn är litegrann större än 55 A, men det borde väl få plats i din bil utan att göra om alltför mycket tycker jag.

    De ordinarie strömförsörjningskablarna kan du byta ut direkt, sätt rejäla kablar/flätor på båda ställena (batteri-kaross och rambalk-motor). Se till att rengöra kontaktytorna ordentligt innan sakerna skruvas fast.

    Generatorns laddkabel byts ut till grövre. Sedan ska det även sättas en separat jordkabel mellan generatorchassi och motor/kaross när du sätter dit generator från 240/740/940, orsaken är att din nuvarande generator får jord via sitt eget fäste medan de andra generatorerna sitter i gummibussningar och får ingen jord via fästet.

    Är batteriet gammalt eller ser slitet ut så ska det bytas ut, sätt gärna så stort som får plats på batterihyllan.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Tack, då har jag lite bättre koll om jag plockar generator och alla ström å jordkablar från 940 så borde jag ju ha allt jag behöver.

      Cirka 20mm2 till slutsteget borde ju duga?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Steget är specat till 1000 WRMS vid 1 Ohm och verkningsgraden vid den impedansen är 76% enligt hemsidan, då ska det räcka med 20 mm2 kabel och 100 A säkring. Fast tex 25-30 mm2 kabel hade inte skadat.

        Även fast 940 har större generator så skulle jag föredra att använda grövre kablar än originalkablaget till 940, ser ingen nackdel alls med det.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Jaha okej! Vi får se vad plånboken räcker till :P
          Tack så jätte mycket // Pontus

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Optima View Post
            Min rekommendation är att byta upp till en betydligt större generator, hellre 80-100 A än 55 A i så fall. Du får ju modifiera generatorfästet oavsett vilken av dessa generatorer du än väljer. 80/100 A generatorn är litegrann större än 55 A, men det borde väl få plats i din bil utan att göra om alltför mycket tycker jag.

            De ordinarie strömförsörjningskablarna kan du byta ut direkt, sätt rejäla kablar/flätor på båda ställena (batteri-kaross och rambalk-motor). Se till att rengöra kontaktytorna ordentligt innan sakerna skruvas fast.

            Generatorns laddkabel byts ut till grövre. Sedan ska det även sättas en separat jordkabel mellan generatorchassi och motor/kaross när du sätter dit generator från 240/740/940, orsaken är att din nuvarande generator får jord via sitt eget fäste medan de andra generatorerna sitter i gummibussningar och får ingen jord via fästet.

            Är batteriet gammalt eller ser slitet ut så ska det bytas ut, sätt gärna så stort som får plats på batterihyllan.
            En stilla undran bara, hur blir det med laddrelät?
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Det kopplas bort och man drar D+ till generatorns uttag istället.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Tjena!
                Har en liten fråga angående stereo till min Jetta mk2 -88.
                Det är så att när jag kopplar in stereon så händer ingenting.
                När jag sedan skiftar (gul-gul, röd-röd) så det blir (gul-röd, röd-gul) så kan man mata in och ut cd-skivor men stereon startar inte ändå..
                Jag har kollat alla säkringar och mätt så att jag har 12v fram. Jag har provat med 2 olika stereo (båda Keenwood).
                Så nu till min fråga, vad kan vara felet? Funkar inte VW ihop med Keenwood eller? :P

                Mvh Andreas

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Andiih View Post
                  Tjena!
                  Har en liten fråga angående stereo till min Jetta mk2 -88.
                  Det är så att när jag kopplar in stereon så händer ingenting.
                  När jag sedan skiftar (gul-gul, röd-röd) så det blir (gul-röd, röd-gul) så kan man mata in och ut cd-skivor men stereon startar inte ändå..
                  Jag har kollat alla säkringar och mätt så att jag har 12v fram. Jag har provat med 2 olika stereo (båda Keenwood).
                  Så nu till min fråga, vad kan vara felet? Funkar inte VW ihop med Keenwood eller? :P

                  Mvh Andreas
                  Har du mätt på både den gula och röda ?
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Mikka View Post
                    Har du mätt på både den gula och röda ?
                    Nej det har jag inte haft en tanke på. Tack för tipset!
                    Ska det vara 12v på dom också?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Andiih View Post
                      Nej det har jag inte haft en tanke på. Tack för tipset!
                      Ska det vara 12v på dom också?
                      Ja den gula skall det vara 12v konstant på och den röda skall det bli 12v på när du slår på tändningen , vill du kunna ha cd:n på även med tändningen avslagen så kopplar du både röd och gul till konstant 12v.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tjena! Min kompis byggde nyss klart sitt lilla ljudsystem som består av ett DLS A6 som driver en SPL Dynamics XTR 300D4 och det trycker på alldeles för lite tycker vi och det blir mycket konstiga frekvenser och oljud ifrån lådan. Han blev rekommenderad en 25L sluten låda av debatten och jag tycker det är alldeles för lite för den basen. Någon här som har en aning om vilken storlek på lådan som kan bli bra om han bygger en portad låda? Det är bara för alldaglig lyssning och inte SPL eller liknande.
                        Lincoln Mark Viii
                        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                        Sub: 4x DD 1508
                        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Har ni kollat att basens talspolar verkligen är kopplade i fas med varandra?
                          Är stegets filter rätt inställda?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Tim View Post
                            Tjena! Min kompis byggde nyss klart sitt lilla ljudsystem som består av ett DLS A6 som driver en SPL Dynamics XTR 300D4 och det trycker på alldeles för lite tycker vi och det blir mycket konstiga frekvenser och oljud ifrån lådan. Han blev rekommenderad en 25L sluten låda av debatten och jag tycker det är alldeles för lite för den basen. Någon här som har en aning om vilken storlek på lådan som kan bli bra om han bygger en portad låda? Det är bara för alldaglig lyssning och inte SPL eller liknande.
                            Testa spls egna förslag för car/hifi på 60l och 4" port med 25cm portlängd?
                            Sluten låda rekar de mellan 26-40l så lite större låda hade nog inte skadat.
                            Sen antar jag du menar dBakuten inte debatten
                            Last edited by Frippe_L; December 26, 2012, 21:06.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              Testa spls egna förslag för car/hifi på 60l och 4" port med 25cm portlängd?
                              Sluten låda rekar de mellan 26-40l så lite större låda hade nog inte skadat.
                              Sen antar jag du menar dBakuten inte debatten
                              +1
                              De har rätt lågt qts, och lär komma till sin rätt betydlgit bättre i portat

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tackar grabbar!
                                Menade dbakuten, skrev på en ipad för första gången, gick sådär :P
                                Lincoln Mark Viii
                                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                                Sub: 4x DD 1508
                                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                                Comment

                                Working...
                                X