Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by PontusJohansson View Post
    Jaha, ja då ska jag kika efter de

    Jo det blir väl att handla där
    Ja om du skall göra allt själv så tror jag mest sannolikt att du får sämre resultat än om du tar hjälp av dem. De kan ju sedan justera in det åt dig så det spelar så bra som möjligt
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Tja!
      Jag fyller snart 18 år och eftersom jag har en så klen bil så hade jag istället tänkt lägga pengarna på lite ljud då jag älskar musik!

      Dock vet jag ingenting inom det här området så det skulle va schysst ifall ni tog fram det som verkar lämpligt till mig.

      Jag äger en audi a4 1.8
      jag lyssnar mycket på metall men också dubstep m.m.
      och jag tänkte lägga ca 6000 kr på det hela.

      tacksam för svar

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by markuslarson View Post
        Tja!
        Jag fyller snart 18 år och eftersom jag har en så klen bil så hade jag istället tänkt lägga pengarna på lite ljud då jag älskar musik!

        Dock vet jag ingenting inom det här området så det skulle va schysst ifall ni tog fram det som verkar lämpligt till mig.

        Jag äger en audi a4 1.8
        jag lyssnar mycket på metall men också dubstep m.m.
        och jag tänkte lägga ca 6000 kr på det hela.

        tacksam för svar
        Är allt original i bilen idag inkl Hu?

        Vilken årsmodell på bilen kan också vara bra att veta.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Hewi View Post
          Är allt original i bilen idag inkl Hu?

          Vilken årsmodell på bilen kan också vara bra att veta.
          japp allt är orginal i den och den är från år 2001

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Är på jakt efter en audison bit ten. Men förstår inte inkopplingen. Förstår att man kör högnivå till boxen, men sen då? Hur ska man koppla för att få de till steget också? Ska man grena högtalarkablarna till steget också eller hur funkar de?

            Precis när jag postade kom jag nog på de. De ska ju givetvis vara hu högnivåsignal som ska in i boxen.. Dum jag är! Blir rätt mycket kablar att dra.
            Last edited by Huntelaar; November 4, 2012, 12:15.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Från huvudenheten drar du högnivå, om den nu inte har lågnivå. Sen lågnivå från processorn till stegen.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                hoj!!

                Har en fråga angående en gammal Rockford HE 10 bas.
                jag har en sluten låda på 35 liter. nu är det så att denna basen ska ha 17.9 - 22 liter sluten. vad är det som försämras om man har en för stor lådvolym?
                portad ska den ha runt 35 liter. men jag har problem med att få till en port pga det övriga bygget i bilen.
                nån som kan hjälpa mig?

                mvh/

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Heter basen RFP3410/RFP3810?
                  På vilket sätt är det svårt att göra en port, är det platsbrist?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    japp basen är en RFP3410
                    och ja det är platsbrist... det är mycket som ska in i det lilla utrymet bakom ryggstödet. :-)

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Vilka yttermått kan lådan ha som max?
                      Om man skulle sätta dit någon typ av port som sitter på samma sida som basen, går det att ha någorlunda fritt utrymme framför porten i så fall?
                      Hur mycket effekt driver du basen med?

                      Tänkte på slotport, då borde den kunna göras kompakt och lång utan stora problem. Skillnaden mellan RF:s slutna förslag och 35 liter slutet är nog att den större lådan spelar mer djupbas, men kanske får mer okontrollerade rörelser.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        ja lådan har yttermåtten bredd 60cm höjd 35cm och djup 27cm
                        basen drivs utav ett dls A7 steg. har haft funderingar på att byta basen till något nytt och kanske bättre,,, men men,.,, fram har jag amega 350or och en hertz es200 8tummare.

                        jag får kanske tänka om och bygga mig en ny låda...
                        som det är nu,, så spelar både basen och den ev porten rakt in i ryggstödet.
                        och det kan ju inte vara så bra. ?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Någon som kan tipsa om vart man kan handla kondensatorer?
                          Jag är ute efter något som helst inte är en cylinder :P

                          Något i stil med denna typ:


                          Men innan man går och impulshandlar kondensator för 3k så vill man titta på alternativen ;D

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Znurf View Post
                            Någon som kan tipsa om vart man kan handla kondensatorer?
                            Jag är ute efter något som helst inte är en cylinder :P

                            Något i stil med denna typ:


                            Men innan man går och impulshandlar kondensator för 3k så vill man titta på alternativen ;D
                            Här tex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19009
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Nice!

                              Tack, nu har jag beställt en

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by oldbug59 View Post
                                ja lådan har yttermåtten bredd 60cm höjd 35cm och djup 27cm
                                basen drivs utav ett dls A7 steg. har haft funderingar på att byta basen till något nytt och kanske bättre,,, men men,.,, fram har jag amega 350or och en hertz es200 8tummare.

                                jag får kanske tänka om och bygga mig en ny låda...
                                som det är nu,, så spelar både basen och den ev porten rakt in i ryggstödet.
                                och det kan ju inte vara så bra. ?
                                Finns det skidlucka i bilen?

                                Man brukar rekommendera på sedanbilar att låta basen och/eller porten spela ut genom skidluckan och sedan täta mellan baffel och ryggstöd så att inte ljudet smiter bakåt i bagaget. Porten kan även dras upp i hatthyllan.

                                Nuvarande låda är på ca 38,4 liter brutto (22 mm material) eller ca 40,7 liter brutto, det bör gå att få bra tryck med portad låda enligt mitt beräkningsprogram.

                                Frågan är som sagt om du har en skidlucka där exempelvis porten kan sticka ut genom, annars är hatthyllan ett annat alternativ.

                                Comment

                                Working...
                                X