Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Ny här (och på installation)! Har en fråga kring aktiv subwoofer som inte vill dra igång...

    Så här är läget:
    Huvudenhet är Pioneer AVH-4400BT
    Främre högtalarna och tweeters går via 2-kanals slutsteg (Mutant) via delningsfilter
    Bakre högtalarna går direkt från huvudenheten
    Subwoofern (Pioneer TX-WS110A) går via lågnivåutgång på huvudenheten

    All el är ok (mätt 14,3 V), allt funkar klockrent - utom subwoofern som lyser (får ström) men inte ger en enda baston!!! Har provat med alla möjliga inställningar på huvudenheten, med eller utan anslutna högtalare och slutsteg och inget hjälper. Har "ställt in" allt enligt anvisningarna.

    Tänkte (för att se om den är trasig) testa genom att ansluta subwoofern via högnivåutgångarna till de främre högtalarna genom att koppla den på samma anslutningar som högtalarna på slutsteget!

    Nu (äntligen) till min fråga:

    Kan jag sabba något genom att koppla den aktiva subwoofern på slutstegets högtalaranslutningar, tillsammans med de främre högtalarna?

    Tacksam för svar och tips!

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      För att vara säker på om det kommer signal genom lågnivåkabeln till baslådan så kan du testa att koppla in den lågnivåkabeln i Mutantsteget och lyssna om främre högtalarna hörs någonting (eller åtminstone rör sig).

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Optima View Post
        För att vara säker på om det kommer signal genom lågnivåkabeln till baslådan så kan du testa att koppla in den lågnivåkabeln i Mutantsteget och lyssna om främre högtalarna hörs någonting (eller åtminstone rör sig).
        Tack! Det var ett bra tips! Det får bli nästa steg om jag märker at basen funkar på högnivån!

        Men sabbar jag något om jag provar som jag skrev ovan?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Så länge du kopplar ur befintliga lågnivåkablar ur baslådan så bör det inte vara några bekymmer att göra så där tycker jag, det blir ju rimligtvis en helt vanlig högnivåinkoppling.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Optima View Post
            Så länge du kopplar ur befintliga lågnivåkablar ur baslådan så bör det inte vara några bekymmer att göra så där tycker jag, det blir ju rimligtvis en helt vanlig högnivåinkoppling.
            Tack så jättemycket!!! Sedan kan jag kanske testa att norpa lågnivåutgången från huvudenheten till främre högtalarna (funkar ju nu till slutsteget). Då får jag ju svar på både om lågnivåutgång på huvudenhet och lågnivåingång på basen funkar (om skrället går igång på högnivåanslutningen)! Tack så mycket igen!!!

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag funderar på att fixa till matningen till mina steg och drog fram en liten skiss här:



              Vad tror ni om detta? Jag är inte så kunnig innom ljudbiten och det jag är lite osäker på är ju kabeltjocklekarna och styrkan på säkringar

              Hittade en fin säkringsdosa som hade 55mm in och 2x21 ut på dbakuten, jag vet inte vilka andra butiker man kan handla på som har "lite mer seriösa" grejer för oss som bryr oss i hur installationen ser ut :P

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Znurf View Post
                Jag funderar på att fixa till matningen till mina steg och drog fram en liten skiss här:



                Vad tror ni om detta? Jag är inte så kunnig innom ljudbiten och det jag är lite osäker på är ju kabeltjocklekarna och styrkan på säkringar

                Hittade en fin säkringsdosa som hade 55mm in och 2x21 ut på dbakuten, jag vet inte vilka andra butiker man kan handla på som har "lite mer seriösa" grejer för oss som bryr oss i hur installationen ser ut :P
                Jorda batteriet med mer än 20mm2 (tex din 55mm2 kabel) om du ska kunna säkra av högre än totalt 100A (50+50),
                sätt inte 2*200A utan 2*100A i blocket går bra om du har 50mm2+ i jordning vid batteriet.

                mellan steg/konding osv går det bra med 20mm2 och 100A säkringar däremot.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Ah ja det var ett skrivfel att det ska vara 20mm2 på batterijorden, båda kablarna från batteriet tänkte jag ha 50, har fått för mig att det är dåligt att blanda grovlek på jord och plus på samma pryl (eller iaf att jorden är vekare än plus)

                  Tanken var att ha en säkringsdosa som hade 1 50mm in och 2st (varsin säkring i samma block) 20mm ut

                  Du säger 100A mellan konding och steg? ska man ha en säkring där mellan också?

                  Om man har små störningar i ljudet (tex generatorljud osv), kan en kondensator ta bort det då?

                  Edit:
                  Och tack för hjälpen
                  Last edited by Znurf; October 2, 2012, 09:13. Reason: måste ju tacka för hjälpen också ;)

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Om du har säkringar där 50mm2 kabeln delar sig så behöver du inga fler senare i kedjan, om du nu inte kopplar in ett extra batteri där bak vill säga.

                    En kondensator kan ta bort en del störningar ja, iaf om dom kommer från generatorn men det gäller inte s.k. generatorvin.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Okej Dåså då borde det bli bra att koppla som jag skissade då sånär som på felskrivningen för jorden

                      Inget annat man bör tänka på?

                      Har haft en del problem med oljud och störningar (ej generatorljud då bilen varit på radioläge)

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Znurf View Post
                        Jag funderar på att fixa till matningen till mina steg och drog fram en liten skiss här:



                        Vad tror ni om detta? Jag är inte så kunnig innom ljudbiten och det jag är lite osäker på är ju kabeltjocklekarna och styrkan på säkringar

                        Hittade en fin säkringsdosa som hade 55mm in och 2x21 ut på dbakuten, jag vet inte vilka andra butiker man kan handla på som har "lite mer seriösa" grejer för oss som bryr oss i hur installationen ser ut :P
                        Har du inte dubbla anslutningar också för jorden på kondingarna?
                        Isåfall hade jag gått från jord på steg till jord på konding och sedan från jord på konding till jord i chassie , då klarar du dig med ett jordblock alternativt inget jordblock om du jordar direkt i chassiet.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Znurf View Post

                          Du säger 100A mellan konding och steg? ska man ha en säkring där mellan också?



                          Edit:
                          Och tack för hjälpen
                          Nej jag menade bara från batteriet till antingen steg eller kondensator.
                          Lycka till.

                          / Fredrik
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Har du inte dubbla anslutningar också för jorden på kondingarna?
                            Isåfall hade jag gått från jord på steg till jord på konding och sedan från jord på konding till jord i chassie , då klarar du dig med ett jordblock alternativt inget jordblock om du jordar direkt i chassiet.
                            Ah yes, du har nog rätt, jorden går från kondensatorn till steget maybe, jag minns inte, finns det en jord borde man väl kunna använda den anyway?

                            Och de två blocken satt ihop med den där "pinnen" på första bilden menade jag att de faktiskt var samma block Men blir ju 2 anslutningar istället för 4, skadar ju inte

                            En uppdatering här då :P

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Gillar hur du valt att visualisera som ett flöde från + till jord

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Ja du vet strömmen bara flöödar ju genom systemet? ;P
                                Tack, i guess

                                Och tack för hjälpen alla
                                När man är lat och inte orkar vara i garaget så är det ju alltid underhållande att rita "hur bra det ska bli... sen"? :P

                                Comment

                                Working...
                                X