Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Ballast View Post
    Okej, om vi tänker rent logiskt, hur ska du kunna starta en antenn förstärkare med en antennkabel då ena är jord och andra är signalen in?

    Som jag sa tidigare, de små antennhållarna brukar gå sönder eftersom folk kör in i biltvättar och liknande med bilarna. har en hållare här som du kan få bild på annars.
    Om man tänker rent logiskt så är klumpen han håller på bilden antennförstärkaren, denna i sin tur jordas genom antennen och blå skall ha spänning? Eller är det alltför ologiskt?

    Skärmen i en antennkabel är ju jordad i chassiet.
    Har denna inte bra kontakt mot chassiet så påverkar även det mottagningsförmågan (fixat alltför många bilar där plåten runt antennfoten är sönderrostad och foten har ärjat).
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Fingret View Post

      När jag ryckte bort den förra stereon så var jag tvungen att ta bort en liten sladd (bilden nedan, blå kabel, rött "huvud") som var kopplad till "system remote control". Denna sladden sitter "ihop" med antennen.

      [/IMG]
      Mao så ska du mata den lilla blå med +12V


      Originally posted by Ballast View Post
      http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...pter-ISO-PIN1/

      Testa med en sådan så ska du få radiomottagning. Fungerar kanon för mig uppe i fjällen å skogen, har en knäckt antennfot på min och får även in kanaler som är omöjliga annars i någon annan bil.
      På vilket vis skulle den hjälpa?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Lonefox View Post
        Om man tänker rent logiskt så är klumpen han håller på bilden antennförstärkaren, denna i sin tur jordas genom antennen och blå skall ha spänning? Eller är det alltför ologiskt?

        Skärmen i en antennkabel är ju jordad i chassiet.
        Har denna inte bra kontakt mot chassiet så påverkar även det mottagningsförmågan (fixat alltför många bilar där plåten runt antennfoten är sönderrostad och foten har ärjat).
        Alltså, antennfoten är trasig så att skärmen inte har kontakt med chassiet. då borde ju kabeln den blåa kabeln vara till jorden eftersom skärmen inte har kontakt med chassiet? Eller hur? För du har ju inte någon jord annars i själva kabeln.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Ballast View Post
          Alltså, antennfoten är trasig så att skärmen inte har kontakt med chassiet. då borde ju kabeln den blåa kabeln vara till jorden eftersom skärmen inte har kontakt med chassiet? Eller hur? För du har ju inte någon jord annars i själva kabeln.
          Är det inte bättre att laga antennfoten då? Om Nonne varit här nu hade han löst detta på en minut.
          Audi A6 2,4 Quattro
          HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
          Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Ballast View Post
            Alltså, antennfoten är trasig så att skärmen inte har kontakt med chassiet. då borde ju kabeln den blåa kabeln vara till jorden eftersom skärmen inte har kontakt med chassiet? Eller hur? För du har ju inte någon jord annars i själva kabeln.
            HUR kan du vara säker på att hans antennfot är trasig då?

            Men som svar på din fråga:
            NEJ. Den blå skall INTE jordas eftersom det är spänningen in som förstärkaren (silverklumpen han håller i) behöver för att arbeta.
            Dessutom är ju skärmen ansluten i båda ändarna, dvs även i kontakten som går in i enheten och då har förstärkaren ÄNDÅ jord även om det nu skulle vara dålig kontakt vid antennfoten.

            Jag har själv haft oturen att leta ihjäl mig efter jord i kompisars bilar då enheten har stängt av sig vid hög belastning.
            Enda jorden som då har varit har kommit via antennen Inte SÅ lyckat.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Tack för alla svar. Jag tycks ha dragit igång en diskussion här. Dessvärre förstår jag cirka 15 % av det som skrivs här, jag är totalt okunnig om allt som rör tekniska saker, el och så vidare... Har ni lyckats lokalisera felet och en eventuell lösning?

              Jag kan ju återigen skriva att den förra stereon, med den lilla blå kabeln inkopplad, hade bra radiomottagning. Den nya går inte att koppla in den blå kabeln på.

              Antennfoten, vad det nu är, kan väl inte ha gått sönder bara för att jag har bytt stereo?

              Så jag matar den lilla blå kabeln med 12v, eller?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Fingret View Post
                Tack för alla svar. Jag tycks ha dragit igång en diskussion här. Dessvärre förstår jag cirka 15 % av det som skrivs här, jag är totalt okunnig om allt som rör tekniska saker, el och så vidare... Har ni lyckats lokalisera felet och en eventuell lösning?

                Jag kan ju återigen skriva att den förra stereon, med den lilla blå kabeln inkopplad, hade bra radiomottagning. Den nya går inte att koppla in den blå kabeln på.

                Antennfoten, vad det nu är, kan väl inte ha gått sönder bara för att jag har bytt stereo?

                Så jag matar den lilla blå kabeln med 12v, eller?
                Hur ser den blå kabeln på den nya stereon ut?
                Ett runt stift?
                Isf klipper du bort flatstiftet du har nu och sätter dit motsvarande kabelsko för den du har på stereon och kopplar ihop.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Det silvriga röret är helt enkelt en inkoppling, antennförstärkaren sitter vanligen i taket.
                  Antennen jobbar ju med modulerade signaler så man lägger in en konstant likspänning ovanpå så triggar den igång förstärkaren.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Det silvriga röret är helt enkelt en inkoppling, antennförstärkaren sitter vanligen i taket.
                    Antennen jobbar ju med modulerade signaler så man lägger in en konstant likspänning ovanpå så triggar den igång förstärkaren.
                    Mitt fel där då....men likväl behöver han koppla på spänning på sin blåa kabel
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      verkar som att många missat att den "lilla blå" tidigare satt på "system remote control" och jag antar att se flesta här vet vad det innebär.
                      -att den lilla blå fått 12v innan och fungerade bra. jag tycker det är ganska uppenbart, oavsett vad den går till, att den ska ha 12v från remoten på stereon eller (som jag skulle gjort men inte rekommenderar) att tjuva lite på stereons spänning om det nu inte finns någon liten blå på stereon. men det är vad jag tycker och vill självklart inte dra igång något tjaffs eller liknande! och jag som kanske inte är lika insatt som många andra här försöker bara hjälpa till och lära mig.
                      \m/

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        God afton igen.

                        Nu har jag gett mig på ett försök att koppla kablar i jakten på radiomottagning. Se bilder:





                        Jag skarvade ihop (skratta inte ) den mystiska blå kabeln från antennen till "auto antenna" som kommer ifrån stereon. Men jag får fortfarande dålig mottagning. Har jag gjort ett kardinalfel? Jag äger ingen multimeter eller va det heter men jag antar att det är nästa steg? Att kolla om jag har 12 v genom skarven?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Jag vet inte hur det fungerar med auto antenn men den behöver ju bara spänning för att fäll upp och skjuta in så jag vet inte om det är samma sak som ramote control eller om den bara skickar en signal.
                          \m/

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Den ska skicka 12V, men på en del enheter gör den bara det när man har radioläget på.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              är det inte så enkelt som glapp i antennkabeln eller liknande? med tanke på att det var bra tills du sköt den på plats?
                              \m/

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by LuffarN View Post
                                är det inte så enkelt som glapp i antennkabeln eller liknande? med tanke på att det var bra tills du sköt den på plats?
                                När jag har stereon som på bilden, liggandes på sätet och kör igång den så kan de låta helt ok när antennen ligger i ett visst läge men sen om jag t.ex. lyfter den upp i luften 1 decimeter så kan det bli katastrofalt. Det verkar som att det blir bättre mottagning när den där klumpen ligger emot nånting, t.ex. växelspaken.

                                Comment

                                Working...
                                X