Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Det ska inte ta stryk av att du kopplar på det sättet.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      ingen på ett bilstereoforum som kan svara på min fråga om strömkablar o dess storlek som jag skrev för antal dagar sen?.. om det står att det 21mm2 på kabeln..ska den då vara 10,5mm? om man mäter med ett skjutmått rakt över? dvs kopparkabeln och inte skyddshöljet?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Andyah View Post
        ingen på ett bilstereoforum som kan svara på min fråga om strömkablar o dess storlek som jag skrev för antal dagar sen?.. om det står att det 21mm2 på kabeln..ska den då vara 10,5mm? om man mäter med ett skjutmått rakt över? dvs kopparkabeln och inte skyddshöljet?
        Bör bli runt 5.2mm med lite skolmatte.
        area = Pi × radien^2

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Fast det gäller bara om man har en enda massiv ledare. Eftersom en kabel består av flera mindre ledare så blir det alltid en liten luftspalt mellan ledarna (under förutsättning att de inte är fyrkantiga), vilket gör att totala diametern blir större.

          Dessutom är det svårt att "klämma lagom hårt" över trådarna med skjutmåttet och man kan därför få olika mätvärden.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Optima View Post
            Fast det gäller bara om man har en enda massiv ledare. Eftersom en kabel består av flera mindre ledare så blir det alltid en liten luftspalt mellan ledarna (under förutsättning att de inte är fyrkantiga), vilket gör att totala diametern blir större.

            Dessutom är det svårt att "klämma lagom hårt" över trådarna med skjutmåttet och man kan därför få olika mätvärden.
            fick ett ungefärligt mått att sträva efter. klart man kan få olika värden av hur hårt/löst man trycker. Men det är ju inte så att det skiljer massor..kollade på kabeln jag har nu så fick med lite mätande runt 6mm. Så det verkar ju stämma ganska bra endå, så biltema ljuger ju inte om kablarna iaf.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Andyah View Post
              fick ett ungefärligt mått att sträva efter. klart man kan få olika värden av hur hårt/löst man trycker. Men det är ju inte så att det skiljer massor..kollade på kabeln jag har nu så fick med lite mätande runt 6mm. Så det verkar ju stämma ganska bra endå, så biltema ljuger ju inte om kablarna iaf.
              De har nog ingen större anledning att ljuga om det nej......
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej har ett problem o det är att när jag spelar på lite högre volym så slår basar a till typ smäller o basen försvinner precis som man stänger av o på steget snabbt, det är ett mds hc-400 och 2 mds 10" har för mig de heter xs10 eller nått sådant hoppas ni förstår o kan hjälpa mig då det är sjukt irriterande huvudenheten är en alpine 134bt

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Rör sig konerna väldigt mycket när det där händer?

                  Kontrollmät spänningen direkt på stegets strömplintar när du spelar högt så att du får reda på om spänningen sjunker tydligt.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Ja gör de, när jag basar mycke så drar det ström har misstänkt att det kan va för lite ström till steget

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Då har du antagligen svaret där om spänningen sviktar tydligt. Se över alla saker som har med strömförsörjningen att göra och åtgärda eventuella svagheter (dålig kontakt i kablar, svagt/dåligt batteri, klen generator, osv), annars kan både slutsteg och högtalare gå sönder pga otillräcklig spänning till steget.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Okej tack har funderat på det men blev så irriterad att det inte riktigt klickade helt i huvudet får väll montera en till generator och trycka in ett till batteri!

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          De där basarna har väl dubbla 4 Ohms spolar enligt specarna, då är frågan hur du har kopplat dem till steget. Har du parallellkopplat alla spolar och bryggkopplat steget så blir det överbelastat och drar väldigt mycket ström, dessutom är just det steget extra känsligt för underspänning enligt en del info på nätet.

                          Hur har du kopplat?

                          Det är bäst att reda ut den biten först innan du slänger in extra batteri och generator, jag tror nämligen inte att det ska behövas om bilens strömförsörjning i övrigt fungerar bra.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Det e väll klassat som mono steg men som många andra har de 2 utgångar så de är kopplat på var sin utgång. Det innebär ju parallell koppling så då är det på 2 ohm, strömförsörjning e väll inte den bästa troligtvis behövs batteriet byta, har själv ej kollat upp steget eller basarna så värst noga då basarna satt i bilen när jag köpte de o ska bytas ut snart när det nya ljudet blir beställt

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Nja, HC-400 ska väl vara ett tvåkanals steg vad jag vet. Men eftersom det är kopplat en bas per utgång så ska det inte vara någon fara tycker jag, istället kan det nog vara bilens strömförsörjning som inte hänger med.
                              Last edited by Optima; March 13, 2014, 16:34.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Okej ska jag göra! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

                                Comment

                                Working...
                                X