Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Hur mycket sämre är ett hollywood Hxa 3k än ett b2 steg?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by haapppoooo View Post
      Hur mycket sämre är ett hollywood Hxa 3k än ett b2 steg?
      vilket av alla B2 steg menar du ?

      HXA steget är iaf väldigt prisvärt.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Vw_performance View Post
        Är delning 55hz på suben genom stereon inte väldigt lågt? min HDC 18" tänker jag på. körde 80 innan, men 55 låter faktiskt mer cleant. saknar lite snyt i slagen, men låter mer cleant... vad kör ni andra med liknande basar? (kan tillägga att snytet kommer senare, i form av ett kraftigare framsystem, men har inte haft nån budget till detta än..)
        kör de du tycker låter bäst helt enkelt.
        brukar variera för mig beroende på låda och bas som jag har i.

        för mera sq så kör jag fram utan delning och sub vid 50-63hz med 24-36db branthet med väldigt låg nivå på basen så den bara fyller ju lite..

        spela högt och mkt?
        kanske 80-100 fram och 80 på sub vore lagom?
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hur grov högtalarkabel behöver man använda sig av för en 12" bas på 1000 watt 500watt rms? Inte bestämmt steg än men 900-1500 watt rms ligger dom emellan som jag kollat på.


          Räcker det med 2.5mm eller? Känns som det blir tajt annars att kunna köra som på bilden

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Simon86 View Post
            Hur grov högtalarkabel behöver man använda sig av för en 12" bas på 1000 watt 500watt rms? Inte bestämmt steg än men 900-1500 watt rms ligger dom emellan som jag kollat på.


            Räcker det med 2.5mm eller? Känns som det blir tajt annars att kunna köra som på bilden

            Många steg har dubbla utgångar, så det är bättre att dra dubbla kablar från basen till steget.
            TEAM STALLBASVERKSTAN
            Tack till min sponsor:
            AI-GROUP.se
            Samt stort tack till:
            Elektronikservice i hemse
            Seastreamsgarage.se

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by JohanH View Post
              kör de du tycker låter bäst helt enkelt.
              brukar variera för mig beroende på låda och bas som jag har i.

              för mera sq så kör jag fram utan delning och sub vid 50-63hz med 24-36db branthet med väldigt låg nivå på basen så den bara fyller ju lite..

              spela högt och mkt?
              kanske 80-100 fram och 80 på sub vore lagom?
              får nog köra vidare på 55hz delningen då vet inte vilken branthet, men tycker det klipper ganska brant jämfört med delningen på steget. vad mina bassskadade öron säger mig i alla fall

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by kaslinkov View Post
                Många steg har dubbla utgångar, så det är bättre att dra dubbla kablar från basen till steget.
                Tyvärr så har jag en färdigbyggd låda från mds med denna anslutning p4


                Nån idé hur jag ska göra?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  då tycker jag att du skall dra en kabel från varje plus och en från varje minus på basen till terminalen, använd 2.5mm2 eller 4mm2 kabel, och sedan dra 4mm2 till steget.
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Simon86 View Post
                    Nån idé hur jag ska göra?
                    Bygger en ny låda som dels är större och dels har lägre avstämning?

                    Med den där anslutningspanelen så får du i så fall koppla som på bilden, eller som kaslinkov skriver.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by kaslinkov View Post
                      då tycker jag att du skall dra en kabel från varje plus och en från varje minus på basen till terminalen, använd 2.5mm2 eller 4mm2 kabel, och sedan dra 4mm2 till steget.
                      Okej ja det låter ju smidigast. Tack så mycket!

                      Nu kanske man blir dumförklarad men i min bil finns det fördragen Rca kabel från tidigare ägare med inbyggd remote. Hur ska man koppla in remoten på stereon?

                      På slutsteget blir det ju lite dumt när Rca anslutningen är på ena sidan och remoten sitter bredvid strömanslutningen? Eller tänker jag fel?

                      Kan passa på att fråga hur grov ström och jordkabel som kan behövas ungefär med. Jag har en Bmw e34 så det är ju inte så lång kabeldragning som behövs iom batteri under baksätet.
                      Last edited by Simon86; July 30, 2011, 15:26.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Simon86 View Post
                        Okej ja det låter ju smidigast. Tack så mycket!

                        Nu kanske man blir dumförklarad men i min bil finns det fördragen Rca kabel från tidigare ägare med inbyggd remote. Hur ska man koppla in remoten på stereon?

                        På slutsteget blir det ju lite dumt när Rca anslutningen är på ena sidan och remoten sitter bredvid strömanslutningen? Eller tänker jag fel?
                        Du får klippa remote kabeln till stereon och sätta en sockerbit, eller liknande skarv där.

                        Bak vid steget är det bara att skarva remote kabeln så den räcker, tänk på att tejpa med eltejp runt skarven, så du inte får nån kortis.

                        Dra en 50mm2 kabel med en gång, så räcker det långt. Avsäkra med 200A. Och jordkabeln skall vara lika grov, hitta en bult skalle, typ till ryggstödet eller bältet, och slipa plåt rent för bra kontakt.
                        Last edited by kaslinkov; July 30, 2011, 15:30.
                        TEAM STALLBASVERKSTAN
                        Tack till min sponsor:
                        AI-GROUP.se
                        Samt stort tack till:
                        Elektronikservice i hemse
                        Seastreamsgarage.se

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Mono, ska mäst vara SQ, watten spelar ej så stor roll till de basar jag ska ha

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Jaha då har jag funderat och ritat en fin liten bild som jag uppfattat att det ska kopplas vore snällt om någon vill bekräfta. Får jag 2ohm om jag kopplar så eller hur vet man vad man får jag vill ha 2 ohm? Jag har aldrig i hela mitt liv kopplat in en baslåda så hoppas man inte blir allt för dumförklarad haha.



                            Jag körde på 35mm2 och 150amp säkring då spl dynamics själva rekomenderade det.

                            Men det jag även undrar över är ifall jag kan koppla rca till den kontakten på cdspelaren som heter subwoofer? Jag har en separat inställning i menyn som är 0-8 eller liknane på subwoofer. Kanske jag slipper använda en separat kontroll med sladd då?
                            Eller måste jag koppla det till nån av dom 2 utgångar som heter Extern utrustning?

                            Sen har jag en blåvit kabel bak på cdspelaren som står att den är för fjärrstyrning av extern fjärrutrustning eller kraftantenn. Det borde vara där som remoten ska kopplas in? Det står såhär i instruktionerna som ingick: Anslut fjärrkabeln (blå med vit rand)till fjärrkabeln på den andra utrustningen så att den kan styras genom denna enhet.
                            Last edited by Simon86; July 31, 2011, 15:28.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Det där såg ju rätt ut tycker jag.

                              Om du kopplar RCA från stereons subwooferutgång så kan du finlira med basnivån, det låter vettigt enligt mig.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Det där är helt rätt enligt mig.

                                Comment

                                Working...
                                X