Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Svar ja, men då har du inte ställt in gainen korrekt så det är ointressant. Gainen är inte en volymkontroll utan en matchning mot signalkällans utgångsnivå, så om du har en enhet med 4V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 4V, har enheten 2V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 2V.
    Någon borde göra den där frågan samt svaret till "sticky" så alla kan läsa samt lära sig det en gång för alla

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Hanatsu View Post
      *Hört att om man inte har röret på samma sida som basarna så riskerar man utsläckningar vid vissa frekvenser i basregistret. I detta resonemang menar man då att fas/tidskillnaden mellan högtalaren och porten blir för stor och orsakar akustisk kortslutning runt en viss eller vissa frekvenser.

      I hemmahögtalare sitter porten på både baksida, framsida, undertill och på sidorna ibland. Vissa anser att det inte spelar någon roll vart den sitter. Carlsson OA52 använder porten på sidan och låter riktigt bra t.ex. Hurvida det skulle vara annorlunda i en bil vet jag inte, kan hända att ljudet har mindre yta att breda ut sig på och orsakar fasfel p.g.a att en bilkupé är mycket mindre än ett normalstort rum och därmed komprimeras luften långt mer och reflekteras tidigare, vilket logiskt sett borde ge större risk för utsläckningar.

      Kan hända att allt detta är skitprat, endast min egna lilla teori

      *Angående basrören så ger 2st 6" ca 20% längre rör mot samma avstämning och ca 20% mindre lufthastighet. Har du dåligt med plats så kör med 4" men är du rädd för blåsljud kör med 6". Modellerat i WinISD

      Jösses vad härligt svar Blev dock inte mycket klokare på vart jag skall göra av mina saker!

      Men men, tror jag provar med tre 4"'s uppåt, och basarna frammåt. Blåser det för mycket, så kan jag bara vända på lådan, så att portarna hamnar bakom sätena, det borde hjälpa :P

      Eller? :P

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Blockera inte portarna bara, de bör ha fri väg

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by arreman View Post
          har en fundering angående lågnivåsignalen... spelar basen högre med en stereo som har 4 volts lågvnivå än en stereo som har 2 volt? gainen har samma inställningar vid båda tillfällen.
          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Svar ja, men då har du inte ställt in gainen korrekt så det är ointressant. Gainen är inte en volymkontroll utan en matchning mot signalkällans utgångsnivå, så om du har en enhet med 4V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 4V, har enheten 2V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 2V.
          Och fördelen med en kraftigare utsignal är att den är mindre störkänslig.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Nu handlar inte detta om bilstereo men har en fråga, det skickas hela tiden mail till min hotmail när någon skriver i en tråd som jag har skrivit i, har försökt att få bort det men inte lyckats, hur i hel* gör jag?
            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Det ska finnas någonstans i inställningarna
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Softis View Post
                Det ska finnas någonstans i inställningarna
                Jo det vet jag men tycker jag har tryckt på allt där och det funkar ändå inte!
                Originally posted by Softis
                Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Zäta View Post
                  Jo det vet jag men tycker jag har tryckt på allt där och det funkar ändå inte!
                  Edit Options/Default Thread Subscription Mode

                  Ändra till No E-mail notification i listen.

                  Save Changes

                  Tror jag
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Har en Nissan micra -01 med ett ljud som får kråkor att låta som ett par fina högtalare. Tänkte nu att jag ska ta och byta högtalare och stereon (kasettspelare i bilen nu...) och tänkte kolla med er om jag har glömt något eller så.

                    Har inte särskilt mycket pengar att röra mig, men har tänkt att vad som helst är bättre än papphögtalarna som sitter i nu. Tänkte först ta och skaffa två koax-högtalare av denna typ http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_84 och byta ut stereon till valfri typ av pioneer eller liknande med usb ingång.
                    Till lite senare funderade jag på att stoppa in två 6x9 http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_88 i hatthyllan efter lite sågande.

                    Jag hade hoppats att allt det skulle gå lite smärtfritt, men finns det något jag har glömt? Dämpning av dörrar eller hatthylla? Något annat jag borde tänka på?

                    Alla tips välkomnas. Och ifall jag inte glömt något får ni gärna säga till om det också =).

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Slutsteg är ju aldrig fel, men börja med att dämpa främst dörrarna och sedan hatthyllan när du stoppar i 6x9orna där så är du på rätt väg.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Jahapp, klurat ut en ny låda hoppas jag, men blir inte klok på om jag tänkt rätt, så, ja.

                        Skall vara en låda för 2 15" basar, som är 400mm/diameter och med en 100mm bred slotport i mitten mellan basarna.

                        Yttermåtten skall vara h500xb900d380

                        Skivorna då:

                        topp&botten: 900x380
                        sida+sida: 456x336
                        Baksida: 900x456
                        Framsidan, som då består av två skivor, för att forma en 10cmbred slotport mellan
                        basarna: 400x456
                        Slotportens väggar (dvs de som går in i lådan): 456x280 (vilket lämnar 10cm mellan portens vägg, och baksidan.

                        får det till en 130l~ låda

                        Blir denna lådan bra tro? Det är tänkt att slotporten skall återspegla två 6" portar.

                        Material: 22mm Spån

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Slutsteg är ju aldrig fel, men börja med att dämpa främst dörrarna och sedan hatthyllan när du stoppar i 6x9orna där så är du på rätt väg.
                          Slutsteg känns lite overkill när det är såpass små högtalare i min tändsticksask till bil, kommer det göra någon skillnad?
                          Men dämpning av hatthylla? Hur går det till? Ta bort klädsel, limma på en plywood-skiva och sätta på ny klädsel?
                          Några tips på hur dörren ska dämpas?
                          Last edited by tbaum; March 28, 2011, 19:11.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Slutsteg gör alltid skillnad, även mina små 3,5" koaxialer lever upp på ett annat vis när dom drivs av något vettigt. Men börja utan så får du se hur du tycker att det låter, koncentrera dig på dämpning istället. Själv hatthyllan kan du styva upp på det vis som du beskrev ja, men för att dämpa plåtskrammel så brukar man använda en dämpmatta av något slag, t.ex. STP Silver eller SilentCoat.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Ok, så träskiva till hatthylla och tex silentcoat till dörrarna. Då kommer vi in på nästa fråga som mer än allt annat visar varför jag hör hemma i den här tråden:
                              Vart sätter man dämpningsmattan? På metalldelen eller insidan av interiörsidan?
                              Och hur många mattor behövs? Såg inte på länken hur stora dom var.. 1 per dörr? Täcka hela dörren? Hur många behövs då?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Täck hela ytterplåten, om du har någon mellanvägg så skadar det inte att dämpa den med. 1 eller 2 lager beroende hur kraftiga högtalare du har där Dörrsidorna kan väl vara 80x40 nåt? 3 kvm dämpmatta nåt, så räcker det.

                                Comment

                                Working...
                                X