Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Som vanligt, men du behöver ju inte höja volymen till max dom första 20-30 timmarna
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      En fråga till, jag kör med dubbla basar till ett monoblock.
      Måste man ha lika långa kablar från basarna till steget?
      ja, jag lider av en sjukdom !

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Nej, men du behöver ju inte ha flera meter extra till den ens. Men några dm hit eller dit kvittar
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Om vi säger såhär, man ställer in prylarna/Stereon så om man höjjer till volym ex 7 så spelar det riktigt högt! Men volymen går att höjja till ex 40, vad skulle hända om man höjde volymen till 40 när det redan spelar högt vid volym 7? Konstig fråga kanske, men inga frågor är för dumma. Hehe
          Originally posted by Softis
          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Det beror ju på hur du har ställt in övriga saker. Har du tex vridit upp både stegets gain+bassboost på max och dessutom stereons baskontroll på max så kan det säkert i vissa fall spela ordentligt mycket bas redan vid låg volym på stereon, men höjer du stereons volym till nästan max så "sprängs" sakerna pga enormt mycket distorsion.

            Har stereon en kraftig lågnivåsignal och steget är överdimensionerat i förhållande till högtalarna, då kan det nog också spela på rejält ifall högtalarna dessutom är mycket lättdrivna och har bra montering.
            Last edited by Optima; March 20, 2011, 18:53.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by yeppe View Post
              Finns det andra instrument förutom oscilloskop man kan ta till hjälp för att mäta när det distar på en huvudenhet/slutsteg. Känner att det vore bra att veta när det väl är dags att ställa gainen vilka är grundreglerna?

              Hur är det med lite dyrare multimetrar där man kan se klippta signaler?

              //yeppe

              jag undrar samma sak
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Det beror ju på hur du har ställt in övriga saker. Har du tex vridit upp både stegets gain+bassboost på max och dessutom stereons baskontroll på max så kan det säkert i vissa fall spela ordentligt mycket bas redan vid låg volym på stereon, men höjer du stereons volym till nästan max så "sprängs" sakerna pga enormt mycket distorsion.

                Har stereon en kraftig lågnivåsignal och steget är överdimensionerat i förhållande till högtalarna, då kan det nog också spela på rejält ifall högtalarna dessutom är mycket lättdrivna och har bra montering.
                Tackar för att bra svar Optima!

                Samt en fråga till, om baslådan/steget och hela köret står ute i en kall bil över en natt eller längre tid. vi säger att det är -10 ute.
                Ska man spela lite lungt dom första ~ 5-10 minuterna eller kan man spela på som vanligt även fast att sakerna är kalla?
                Last edited by Zäta; March 20, 2011, 19:35.
                Originally posted by Softis
                Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Spela lite lugnare 5-10 minuter

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    har en fundering angående lågnivåsignalen... spelar basen högre med en stereo som har 4 volts lågvnivå än en stereo som har 2 volt? gainen har samma inställningar vid båda tillfällen.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by The one n only View Post
                      Spela lite lugnare 5-10 minuter
                      Vad skulle kunna hända om man spela på förfullt direkt när dom är kalla tro?
                      Originally posted by Softis
                      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Kan tänka mig att du kan slita sönder upphängningen då den är väldigt stel
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          En sak som skulle kunna hända är att när basen är kall så gör den inte så stora konrörelser pga att allting är stelt, men när allt har blivit uppvärmt så ökar konrörelserna och den börjar bottna fastän stereons volym är samma.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hur ligger det egentligen till med portar och vilket håll de är på i förhållande till basarna?

                            Jag har en 160 liters låda, men på grund av platsbrist, så får jag inte plats med portarna på samma sida som basarna.

                            Min bil är en sådan där bagaget inte är avdelat från kupen med någon stålvägg, utan enbart sätena skiljer bagaget ifrån resten av bilen.

                            Så frågan är, basarna ( 2x 15"'are ) framåt och portarna uppåt, eller portarna framåt och basarna uppåt?

                            Ja, och sen vet jag inte riktigt heller vad som är klokast, 3 4" Aeroportar eller 2 6" aeroportar?

                            Tacksam för svar.

                            Som motivation kan jag slänga in en bra Psytrance låt till den som kommer med vettigast svar, om det nu är av intresse. (därmed sagt att jag söker snärtbas, så om portvalet, eller riktningen på basar/portar spelar någon roll där, så vet ni vad jag lyssnar på )

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              *Hört att om man inte har röret på samma sida som basarna så riskerar man utsläckningar vid vissa frekvenser i basregistret. I detta resonemang menar man då att fas/tidskillnaden mellan högtalaren och porten blir för stor och orsakar akustisk kortslutning runt en viss eller vissa frekvenser.

                              I hemmahögtalare sitter porten på både baksida, framsida, undertill och på sidorna ibland. Vissa anser att det inte spelar någon roll vart den sitter. Carlsson OA52 använder porten på sidan och låter riktigt bra t.ex. Hurvida det skulle vara annorlunda i en bil vet jag inte, kan hända att ljudet har mindre yta att breda ut sig på och orsakar fasfel p.g.a att en bilkupé är mycket mindre än ett normalstort rum och därmed komprimeras luften långt mer och reflekteras tidigare, vilket logiskt sett borde ge större risk för utsläckningar.

                              Kan hända att allt detta är skitprat, endast min egna lilla teori

                              *Angående basrören så ger 2st 6" ca 20% längre rör mot samma avstämning och ca 20% mindre lufthastighet. Har du dåligt med plats så kör med 4" men är du rädd för blåsljud kör med 6". Modellerat i WinISD

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by arreman View Post
                                har en fundering angående lågnivåsignalen... spelar basen högre med en stereo som har 4 volts lågvnivå än en stereo som har 2 volt? gainen har samma inställningar vid båda tillfällen.
                                Svar ja, men då har du inte ställt in gainen korrekt så det är ointressant. Gainen är inte en volymkontroll utan en matchning mot signalkällans utgångsnivå, så om du har en enhet med 4V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 4V, har enheten 2V lågnivåsignal så ska gainen ställas på 2V.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X