Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Hej alla kunniga personer på detta underbara forum. Första posten här. Har inhandlat lite grejer från BRL och har efter ett hyffsat antal timmar fått in allt i bilen. Så långt allt bra men en sak har jag inte riktigt förstått och det är detta med crossovers. I min HU kan jag ställa crossover. Men jag har också möjligheten att ställa crossover på mitt steg med mekaniskt skruvpott. Vad jag förstått ska man välja ett ställe att ställa crossovern, antigen i HU eller steget. På steget (Rockford Fosgate PX400X4) har jag HP/LP/AP. 3.5" koxialer som sitter på instrumentbrädan kopplat till HP på front kanalen. Nu till min fundering.
    I dörrarna hade jag tänkt och slänga i ett par Dayton Audio RS180-4 som är en 7" midbas (http://www.daytonaudio.com/specs/spe...p?prod=295-374) måste jag komplettera med ett delningsfilter eller ej ?
    Ställer jag bakre kanalen på HP och delar uppåt från tex 80hz betyder väl det att allt ovan 80hz skickas till midbasen ? Vilket i min värld inte verkar helt rätt eller ? Optimalt hade man ju velat ett undre och ett över spann med frekvenser som skickas till högtalaren. Alltså en övre gräns för frekvenserna med. Varför har inte min HU eller steg denna inställningen ? Inget steg vad jag har sett har denna inställningen. Hoppas mina funderingar/frågeställning verkade någorlunda vettiga iaf Någon som har lust och elaborera ?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Vad har du för Hu?
      På min Pioneer MVH-x560 kan jag ställa HP på ett gäng olika frekvenser.
      Just nu står den på 80Hz och LP på 250Hz på slutsteget som driver 6,5" midbasarna i dörrarna.
      Sen kör jag HP 250Hz på slutsteget till 4" koaxialerna..

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by piko View Post
        Vad har du för Hu?
        På min Pioneer MVH-x560 kan jag ställa HP på ett gäng olika frekvenser.
        Just nu står den på 80Hz och LP på 250Hz på slutsteget som driver 6,5" midbasarna i dörrarna.
        Sen kör jag HP 250Hz på slutsteget till 4" koaxialerna..
        Det är en Kenwood DDX-7015BT (http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx-7015bt.html) tyckte jag skärskådat manualen ordentligt. Kanske får ta en titt till. Min fundering var ju att det inte verkar helt rätt att midbasarna ska lira ända upp till 20khz med HP inställningen. Inte heller 250hz ända ner till 20 hz LP (eller vad nu subsonic står på) Smått förvirrad

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by hånka82 View Post
          Det är en Kenwood DDX-7015BT (http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx-7015bt.html) tyckte jag skärskådat manualen ordentligt. Kanske får ta en titt till. Min fundering var ju att det inte verkar helt rätt att midbasarna ska lira ända upp till 20khz med HP inställningen. Inte heller 250hz ända ner till 20 hz LP (eller vad nu subsonic står på) Smått förvirrad
          Om jag nu förstått manualen så kan du endast sätta HP på fram- och bak-högtalare och LP på subwoofern..

          Eftersom du driver högtalarna med slutsteg(?) så är ju problemet egentligen inget problem, eftersom du använder LP-filtret på slutsteget till middarna och HP-filtret på slutsteget till Koaxerna..

          Om du vill ha funktion för Bandpassfilter direkt i HU'n får du nog göra en uppgradering..

          Exempel;
          HP ställt till önskat värde (ex. 80Hz) i Hu och LP på slutsteg (ex. 200Hz) till middarna kommer skapa ett Bandpassfilter.
          HP på slutsteget (ex. 200Hz) till koaxerna..

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Tjena! tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd.
            Jag planerar att dra högtalarkabel från bagaget till mina dörrar och kommer dra strömkabeln på ena sidan och signal på andra. Kan man dra kablarna på den sidan de ska vara eller bör man dra högtalarkabel på en utav sidorna? tänkte på om det kan uppstå störningar av något slag.
            \m/

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag funderar på att göra en baslåda i en Renault trafic som står i lastutrymmet och spelar in genom mellanväggen. Tänkte använda 10"-12" bas. Någon som har idé om baslåda till detta?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by LuffarN View Post
                Tjena! tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd.
                Jag planerar att dra högtalarkabel från bagaget till mina dörrar och kommer dra strömkabeln på ena sidan och signal på andra. Kan man dra kablarna på den sidan de ska vara eller bör man dra högtalarkabel på en utav sidorna? tänkte på om det kan uppstå störningar av något slag.
                Inget att oroa sig för.

                Man minskar risker för störning om man håller signalkabeln 15-20cm borta från "allt". Framförallt, från strömkablage av olika sort. Högtalarkablage är inte fullt så kritiskt att hålla sig borta ifrån.

                Jag har dragit högtalarkablage på var sin sida. Ström på ena sidan. Signalkabel på andra sidan, eller nu senast, helt ensamt i mitten.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  nybörjarfråga.. jag vill ha fint ljud i bilen, ska man välja 4 ohm framför 2 ohm, vid köp av subwoofer, eller är det försumbart ?
                  om framsystemet klarar 150W RMS i 4 ohm, är det då självklart att man ska ha som krav att förstärkaren ska klara av den gränsen för att kunna driva högtalaren på bästa möjliga sätt.. detsamma med subwoofern (1000W RMS) ?
                  ska man ha kondensator eller ett litet batteri nära förstärkaren, eller både och, eller är det bara aktuellt när man kör större system med fler subbar och slutsteg

                  jag kommer att ha ett monosteg till subben och ett 2 kanalssteg till framsystemet (2.1)

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by flya6 View Post
                    nybörjarfråga.. jag vill ha fint ljud i bilen, ska man välja 4 ohm framför 2 ohm, vid köp av subwoofer, eller är det försumbart ?
                    om framsystemet klarar 150W RMS i 4 ohm, är det då självklart att man ska ha som krav att förstärkaren ska klara av den gränsen för att kunna driva högtalaren på bästa möjliga sätt.. detsamma med subwoofern (1000W RMS) ?
                    ska man ha kondensator eller ett litet batteri nära förstärkaren, eller både och, eller är det bara aktuellt när man kör större system med fler subbar och slutsteg

                    jag kommer att ha ett monosteg till subben och ett 2 kanalssteg till framsystemet (2.1)
                    När det kommer till monoblock (klass d) är det ingen enorm skillnad mellan 2 och 4 ohm. Det kan hända lite mer på vanliga framsystem steg. Man får en smula bättre kontroll på elmenten vid en smula högre ohmtal, om förstärkaren är med på noterna.
                    Enda motivationen att jaga ner mot 2ohm på ett framsystem skulle vara att krama ur mesta möjliga effekt ur slutsteget (givet att det är stabilt i 2ohm). Man kan säga att generellt är trade-offen för mer effekt är värme, och sämre konkontroll.

                    Rekomendationer och retorik som byggs på "denna bas VILL HA 1000wrms" är sprungna ur enkla tumregler för att ge en fingervisning om att matchningen mellan element och slutsteg är försvarbar.

                    Inte helt sällan handlar detta om att skapa skyddsnät för att undvika att för klena slutsteg pressas för hårt (dvs - ställs in med för aggressiv gain) varpå distorstion kommer som ett brev på posten och element tar stryk.
                    Men vet man hur man gör för att ställa in, och spelar förnuftigt, finns det inga risker med att ha på tok för liten, eller för stor förstärkare till ett element. Det kommer däremot alla dagar i vecka nvara att föredra med en överdrivet kraftfull förstärkare som går på halvfart än tvärt om. Alltid.

                    Kondensatorer är ur tiden.
                    För att biffa upp strömtillgången till ett system görs med fördel två saker.
                    Först - "the big three upgrade". youtube, google, etc, och du ser hur man går tillväga. Målet är att ta bort naturliga begränsningar i elsystemet.
                    Därefter är det läge att kika på extrabatteri. Det är väldigt enkelt att koppla in, och ger mångdubbelt mycket mer glädje än en kondensator.
                    Sök på forumet för 'grunderna till batteribank'. Där finns en genomgång som kan vara till hjälp.

                    Mvh

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      tack "zrken" för svar..
                      om jag ersätter monosteget till ett 4-kanalsteg som man bryggar 2 kanaler till subben och två till framsystemet.. vad skulle du föredra.. ?
                      installationsmässigt är det väl enklare att montera ett steg istället för två.. kanske blir det lite billigare också.. i mitt fall så har jag batteriet under baksätet och ett fyrkanalssteg skulle i såfall vara monterat i bagagen.. högtalarkablarna till framsystemet skulle då få dras genom hela bilen, ut till dörrarna.. gör det något, tappar man något på det (tryck/ljudkvalite) ? är det något man vill undvika, att ha slutsteget i bagagen till framdörrarna !

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Hej!,

                        Kan ju börja med att säga att jag i princip inte kan något om bilstereo.

                        Men jag har en ny firmabil (Ford transit custom) som jag inte var så nöjd med ljudet i så jag bytte ut 2-vägs högtalarsystemet till ett nytt pioneer-set. Det blev bättre men är inte helt nöjd. Jag tror inte huvudenheten klarar av att spela så högt för då börjar det låta skit rent ut sagt. Ljudet blev bättre med nya högtalarna men det blir fortfarande dåligt vid ungefär samma ljudnivå.

                        Så jag undrar nu om det finns ett bra alternativ att komma runt detta. Typ som kanske ett slutsteg som man kan koppla rakt in i mobilen och typ dra nya kablar så man inte använder huvudenheten alls. Typ vad man skulle behöva för saker och vad det skulle landa i för pris, ungefär.

                        Kräver ju inte några dyra saker direkt bara så man kan känna lite tryck i musiken. Kanske en baslåda under sätet eller något sånt också.

                        Tack för svar
                        /Christofer

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by CeveRR View Post
                          Hej!,

                          Kan ju börja med att säga att jag i princip inte kan något om bilstereo.

                          Men jag har en ny firmabil (Ford transit custom) som jag inte var så nöjd med ljudet i så jag bytte ut 2-vägs högtalarsystemet till ett nytt pioneer-set. Det blev bättre men är inte helt nöjd. Jag tror inte huvudenheten klarar av att spela så högt för då börjar det låta skit rent ut sagt. Ljudet blev bättre med nya högtalarna men det blir fortfarande dåligt vid ungefär samma ljudnivå.

                          Så jag undrar nu om det finns ett bra alternativ att komma runt detta. Typ som kanske ett slutsteg som man kan koppla rakt in i mobilen och typ dra nya kablar så man inte använder huvudenheten alls. Typ vad man skulle behöva för saker och vad det skulle landa i för pris, ungefär.

                          Kräver ju inte några dyra saker direkt bara så man kan känna lite tryck i musiken. Kanske en baslåda under sätet eller något sånt också.

                          Tack för svar
                          /Christofer
                          Du är på rätt spår. Oftare än inte är det förstärkaren som ger upp före högtalarna, vilket ger upphov till distorsion dvs "låter skit".

                          Förstärkare lös, en strömbrytare till remoten och, med en rca-volymratt löser biffen utmärkt. exempelvis sådan här som lätt går att ta hem på ebay. http://www.bestbuy.com/site/pac-remo...&skuId=9046105

                          Alternativet är att lösa en hög/lågnivå konverterare av lite kvalitet. Det ger dig RCA ut, användning av orginal stereon med volymkontroll och allt. Därefter samma historia med slutsteg efter tycke och behag.
                          exempelvis: http://ljudbyggaren.se/hog-till-lagniva-omvandlare
                          Det finns säkerligen billigare på biltema, men om det är ngn del av en anläggning som man kan ta med sig till nästa firmabil/bygge, är det en sådan här.


                          Det beror lite på hur du vill ratta din anläggning. Finns det bra BT/radio eller liknande i orginal Huvudenheten är det troligen att föredra.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by zrken View Post
                            Du är på rätt spår. Oftare än inte är det förstärkaren som ger upp före högtalarna, vilket ger upphov till distorsion dvs "låter skit".

                            Förstärkare lös, en strömbrytare till remoten och, med en rca-volymratt löser biffen utmärkt. exempelvis sådan här som lätt går att ta hem på ebay. http://www.bestbuy.com/site/pac-remo...&skuId=9046105

                            Alternativet är att lösa en hög/lågnivå konverterare av lite kvalitet. Det ger dig RCA ut, användning av orginal stereon med volymkontroll och allt. Därefter samma historia med slutsteg efter tycke och behag.
                            exempelvis: http://ljudbyggaren.se/hog-till-lagniva-omvandlare
                            Det finns säkerligen billigare på biltema, men om det är ngn del av en anläggning som man kan ta med sig till nästa firmabil/bygge, är det en sådan här.


                            Det beror lite på hur du vill ratta din anläggning. Finns det bra BT/radio eller liknande i orginal Huvudenheten är det troligen att föredra.
                            Det där var många stora ord och väldigt lite text
                            Men jag ska försöka lista ut vad du skrivit för det låter ju bra. Har man nåt o gå på så funkar ju google rätt ok!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by CeveRR View Post
                              Det där var många stora ord och väldigt lite text
                              Men jag ska försöka lista ut vad du skrivit för det låter ju bra. Har man nåt o gå på så funkar ju google rätt ok!
                              Den typen av 'påhängsanläggning' du vill göra är lite av moderna firmors specialitet.
                              Om det jag beskrev verkade vara lite 'googlingsläge på att hänga med' kan jag varmt rekomendera att ta kontakt med någon firma som kan guida dig till precis vad du behöver och sy ihop en bra lösning.
                              Kom ihåg, man måste inte köpa allt från samma firma.

                              Det kan oxå vara värt att kika över steg som har direkt högnivå-ingång, som tex en del Hertz eller Mosconi.

                              I dina kläder, efter denna post, hade jag hört av mig till sagd firma.
                              De tenderar att leverera bra lösningar till ditt 'problem'.
                              (Nej, jag har ingen särskild koppling till denna firman)

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Hej!

                                Hoppas på att internetgudarna kan hjälpa mig med en liten fråga. Till att börja med har jag sökt med ljus och lykta i internets hörn att finna info om detta men jag har helt enklet för dålig koll på vad det egentligen är jag letar efter så jag hittar inte någon info

                                Jag är egentligen ingen billjudsnörd utan vill bara ha en fungerande stereo

                                Mitt problem lyder. Jag äger en Hyundai Accent GLS 2005 som det i dagsläget sitter en Clarion DB358RMP i, denna saknar allt vad moderniter heter och tänkte uppgradera mig lite.

                                Svängde förbi och handlade på mig en Pioneer MVH-X380BT och iomed att jag inte hittade någon info om inkoppling och kontakter så trodde jag i min enfald att det bara var att koppla in...

                                Men ICKE!

                                Jag ber nu till internetgudarna att något geni förbarmar sig över mig och hjälper mig lite.

                                Kontakten som kommer ut från bilen passar altså inte i den nya Pioneern, det ser i princip ut som att den skulle passa om jag roterade den 180 grader, men den fjädrande plasthaken är ivägen.

                                Jag kan försöka fixa lite bilder till helgen men är i Litauen på jobb just nu.

                                UPPDATERING: Efter lite mejlande hit och dit samt ännu mer googlande verkar jag kommit fram till att jag behöver en ISO-adapter. Låter detta stå kvar om någon annan har samma fråga som mig.

                                puss och kram
                                enförvirradnöt
                                Last edited by enförvirradnöt; August 24, 2016, 15:29.

                                Comment

                                Working...
                                X