Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    hej Fluff, tack för ditt snabba svar,
    jag har en mercedes ml430, en 1998 års model.
    radion är en present från min bror,
    radion är en iso dubbeldin, namnet är NAVGEAR med gps, radio, dvd och bluetooth för mobilen. jag tror nästan att högtalaren har separata slutsteg pga. att radion funkar då och då. När den fungerar, har den ett så högt ljud, att steg 1 har redan normal styrka! Radion blev installerad av en verkstad utan att någonting fungerade. sen dess pysslar jag själv och med hjälp av amerikansk internthjälp har jag installerat en extra tråd för att få något ljud. men jag är ingen proffs. Hoppas att du har något råd.

    Mvh Jörg

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Mitt grundläggande råd är att du drar om allt från början, kopplar ur de slutsteg som hörde till bose anläggningen, och kopplar direkt ifrån din nya stereo till högtalarna, samt drar en egen jord och +12 volt fram till stereon.

      Om du inte känner dig redo att göra det själv,så är rådet att kontakta PM-Shopen i Solna 08-652 49 60), de är i enormt erfarna, och inga förståsigpåare.

      Kollade lite på olika anläggningar som sitter i MB ML bilarna, och det finns en uppsjö olika Bose anläggningar, så det säkraste kortet, och det som medför minst risk, är att dra nya egna ström och högtalarkablar, har du en instruktionsbok till din nya stereo?

      Mvh

      Fluff
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        tack Fluff,
        efter att jag har kommit till min gräns och är absolut oerfaren, är jag tacksam för din adress om PM-shopen. Jag vill kontakta dem för hjälp.

        hälsningar
        joerg

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hur mår ett 2 kanals slutsteg av att bara spela ena kanalen?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Inga problem alls med att spela bara ena kanalen,

            Fluff
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Min cdspelare har schizofreni problem...när jag vrider på volymratten så sänker den ibland volymen..vilket är rätt irriterande..
              Så jag får ställa den på en volym,& vara nöjd med det..vill jag lyssna högre får jag luta huvudet mot närmsta högtalare..stereoperspektiv vaddå?

              Kan man ta isär fronten för rengöring,bända till nått,stampa på eller ska man offra en get?

              Svar till "vänd till andra örat"...
              Min projekttråd om olika bilar.
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
              Äkta bio ljud
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
              Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
              http://mr-nonplus.blogspot.se/

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej jag är ny i denna bransch och har handlat lite prylar ifrån england bla Alpine: MRX-M240 - 2400W RMS Mono Amplifier och dubbla Alpine SWR-12D2 - 12" Type R 3000W subwoofer. ska även köpa ett till steg 4 5.25 or och 4 skrikare. Jag har en volvo s70 GLT, min fråga är hur jag ska göra med min strömförsörjning (fler batterier eller större generator)????

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Läget är som följer. Har en V40 från 2001, fas2. Killen jag köpte bilen av hade en DIN1 eftermarknadsstereo istället för originalstereon.

                  Jag har nu köpt en ny bilstereo, Biltemas billigaste för 399 kr som har AUX vilket är det jag eftersöker. Förra ägaren hade kopplat så att stereon alltid hade ström till sig så jag fick stänga av den manuellt, den gick alltså INTE på tändningen.

                  Ni som kan lite mer om stereo och dess inkopplingar, kan ni guida mig hur jag ska koppla in, utifrån bilden nedan. Själva högtalarkopplingar är ju inga problem, bara att matcha färg utan det är de andra kablarna,

                  gul-svart-röd-blå som jag behöver hjälp med. Koppla rätt OCH att stereon ska gå på tändningen..

                  All hjälp tas tacksamt emot,

                  Bild >> http://forumbilder.se/EA4BG/iso

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Svårt att se på bilden vad det står skrivet då den är väldigt liten, och färgerna i sig kan betyda vad som helst från bilen, det enda riktiga är att använda sig av en multimeter och mäta alternativt hitta ett kretsschema som talar om vad respektive färg går till, tänk på att högtalarkablarna är plus och minus med, vänder du en sida fel så försvinner mycket av ljudet då högtalarna jobbar ur fas.
                    Synd att kablarna är klippta från original kontakten annars så hade det bara varit att köpa en omvandlare som hade passat till den nya stereon.

                    Har du tur så är det någon annan här på forumet som kan färgerna som läser detta och kan ge dig guidning.

                    Annars så står det på kablarna från iso kontakten vad det ska gå till (gul, röd, svart blå) på dom små lapparna alternativt med text tryck på kabeln.
                    brukar vara svart= jord
                    Röd= ACC = tändning eller kl:15 som det heter i bilspråk, Denna fungerar som strömbrytaren.
                    Gul= B+, alltså Kl:30 vilket är ständig plus och är minnet
                    Svart= Jord
                    Blå= styrning av t.ex el-antenn eller remote till slutsteg.

                    Röd och gul kan kopplas ihop till ständig + men då måste man stänga av manuellt, hittar du 2 + källor och sterion inte sparar en lagrad radiostation så skifta dessa 2 kablar om det nu inte är Kl:15 på bägge.

                    Har du en multimeter så är det bara att mäta på bilens elsystem och ta reda på faktan.

                    högtalarna är värre att mäta upp, där går det att använda sig av ett 1.5v batteri, håll en kabel mot minus, dutta den andra mot plus (OBS! på högtalar kabeln nu alltså), ett knäppande ljud hörs från en högtalare, titta på åt vilket håll den rör sig, rör den sig utåt har du hittat rätt plus och minus och även lokaliserat vilken position och är nu bara att skarva på din nya isokontakt, det står på dessa kablarna vad som är vad, gör likadant med alla 4 högtalarna.
                    / Jimmy

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Har ett väldigt irriterande problem i sommarbilen. Generatorvin i högtalarna. Blev när jag installarade framsystemet. Då tillkom ett slutsteg under handsfacket, ljudfilter under passagerarstolen, 6,5" kitsystem. Har ryckt lågnivån till steget med vinet finns kvar. Men kan det bildas missljud om det är avsevärt längre jordkabel till de bakre ljudsystemet än det främre. Då jag partvinnade plus och jord från torpedväggen till bagaget och främre steget är jordat på den slingan direkt efter torpeden. Blir då ca 2.5 m längre jord för bakre systemet.
                      Viner mest i framsystemet men endast lite i baksystemet

                      Kan det vara att mitt rockford punch steg ligger 4 cm från 35mm2 huvudledaren som skapar det?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Har fått mitt helljus att dimma ibland alltså spänningsfall. Ska nu montera extraljus o är rädd för att de blir discobelysning av allt. Har helt nytt batteri 85Ah varta i bilen nu och 1farads konding. Kan ett extra batteri hjälpa? Orkar generatorn med? Ska jag uppgradera jorden från generatorn till grövre kabel?

                        Tacksam för svar
                        GustavN

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by GustavN View Post
                          Har fått mitt helljus att dimma ibland alltså spänningsfall. Ska nu montera extraljus o är rädd för att de blir discobelysning av allt. Har helt nytt batteri 85Ah varta i bilen nu och 1farads konding. Kan ett extra batteri hjälpa? Orkar generatorn med? Ska jag uppgradera jorden från generatorn till grövre kabel?

                          Tacksam för svar
                          GustavN
                          Tror allt beror på vad du har för strömkabel till stegen & hur det är jordat.
                          Ett extra batteri kan hjälpa lite,men är det för klena kablar så blir inte det batteriet ordentligt laddat ändå,& tappar kraft sen.

                          Även uppdatera jorden från generatorn & alla tjocka kablar i motorrummet till tjockare & bättre kablar är alltid ett plus )
                          Min projekttråd om olika bilar.
                          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                          Äkta bio ljud
                          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                          Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                          http://mr-nonplus.blogspot.se/

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by nonplus View Post
                            Tror allt beror på vad du har för strömkabel till stegen & hur det är jordat.
                            Ett extra batteri kan hjälpa lite,men är det för klena kablar så blir inte det batteriet ordentligt laddat ändå,& tappar kraft sen.

                            Även uppdatera jorden från generatorn & alla tjocka kablar i motorrummet till tjockare & bättre kablar är alltid ett plus )
                            Det är draget 33mm2 hela vägen både plus o minus samt samma storlek från konding till t-block. Minus går till ett t-block vid slutsteget där en av anslutningarna går till chassiet för ordentlig jord.

                            GustavN

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by GustavN View Post
                              Det är draget 33mm2 hela vägen både plus o minus samt samma storlek från konding till t-block. Minus går till ett t-block vid slutsteget där en av anslutningarna går till chassiet för ordentlig jord.

                              GustavN
                              Vad har du för steg då?
                              Jag kör med 33 & 50mm kabel & extra batteri,så jag är på den säkra sidan iaf )
                              Min projekttråd om olika bilar.
                              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                              Äkta bio ljud
                              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                              Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                              http://mr-nonplus.blogspot.se/

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by nonplus View Post
                                Vad har du för steg då?
                                Jag kör med 33 & 50mm kabel & extra batteri,så jag är på den säkra sidan iaf )
                                Jag har ett Re audio Xt-2000de v2 som jag kör just nu i 1ohm så de ger 1000wrms. Okej ska kanske beställa två t-block till o lite kabel o testa sätta in extra batteriet.

                                GustavN

                                Comment

                                Working...
                                X