Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by zrken View Post
    Det betyder att det spelar alla frekvenser av intresse, ex 20-20.000hz.
    Ok. Läste i manualen till sonysteget har ställbar klippfrekvens 50-300 Hz för lågpassfiltret. Samt low boost kontroll där man kan förstärka frekvenserna runt 40 Hz med upp till 10 dB.

    Jag har haft ljud i bilen förut men den här gången hade jag tänkt läsa på lite och kanske eventuellt lära mej lite hehe så ni får ursäkta alla mina frågor.

    Det finns nån hains bok om billjud, är den nå att ha? Är det värt att köpa den för 250 kr eller vad den nu kostar?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Primo View Post
      Ok. Läste i manualen till sonysteget har ställbar klippfrekvens 50-300 Hz för lågpassfiltret. Samt low boost kontroll där man kan förstärka frekvenserna runt 40 Hz med upp till 10 dB.

      Jag har haft ljud i bilen förut men den här gången hade jag tänkt läsa på lite och kanske eventuellt lära mej lite hehe så ni får ursäkta alla mina frågor.

      Det finns nån hains bok om billjud, är den nå att ha? Är det värt att köpa den för 250 kr eller vad den nu kostar?

      Det är en bra bok för novisen/ tror att jag kan ha någon liggandes någon stans och kan skicka den till dig om jag hittar den.

      Hör av mig i kväll ifall jag hittar den.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Mikka View Post
        Det är en bra bok för novisen/ tror att jag kan ha någon liggandes någon stans och kan skicka den till dig om jag hittar den.

        Hör av mig i kväll ifall jag hittar den.
        Låter skit bra

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Primo View Post
          Låter skit bra
          Hittade en.
          Skicka över din adress över pm så skickar jag en till dig.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Nu har jag fått hem jbl steget ligger helt oanvänt i orginal kartong hehe

            Men har en fråga. Skulle en RE SR 12" funka till mitt Sony xplöd steg?
            Eller ska jag satsa på nån annan bas? Vad ska jag leta efter för spec? 2x4 Ohm har jag fått tips om men var ska den ligga i watt? Om jag bara ska ha 1 bas ska den då vara runt 800wrms och 1600w peak?

            Edit. XM-D1000P5 är steget
            Last edited by Primo; June 12, 2012, 01:10. Reason: La till lite mer

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Ditt steg ger 900 W RMS i 2 Ohm, då är det lämpligt med en bas som funkar i 2 Ohm (ex 2 x 4 Ohms spolar) och som har en effekttålighet på ca 700-1000 W RMS.
              Effekttåligheten på basar är hur mycket själva tråden i basen håller för, den faktiska effekttåligheten avgörs i praktiken av lådan.
              Tänk på att steget drar mycket ström i två ohm, så se till att ha rejäla kablar.
              /tycker Erik.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Robsarve View Post
                Ditt steg ger 900 W RMS i 2 Ohm, då är det lämpligt med en bas som funkar i 2 Ohm (ex 2 x 4 Ohms spolar) och som har en effekttålighet på ca 700-1000 W RMS.
                Effekttåligheten på basar är hur mycket själva tråden i basen håller för, den faktiska effekttåligheten avgörs i praktiken av lådan.
                Tänk på att steget drar mycket ström i två ohm, så se till att ha rejäla kablar.
                Tack för infon. Nu vet jag vad jag ska leta efter
                Kommer köra med 50mm2 till Sony steget och 21mm2 till jbl steget
                Kommer även dra om alla jordpunkter med 50mm2 kabel samt kabel mellan generator och batteri. Har 120 amp generator och en 1F kondensator.
                Förhoppningsvis kommer det att räcka eller tror ni jag måste ha ett batteri till eller större kondensator?
                Batteriet jag har är ett nytt exide 65Ah 540A
                Last edited by Primo; June 12, 2012, 15:32.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Mikka View Post
                  Det är en bra bok för novisen/ tror att jag kan ha någon liggandes någon stans och kan skicka den till dig om jag hittar den.

                  Hör av mig i kväll ifall jag hittar den.
                  Fick boken idag tack så mycket. Ska ta med den på jobbet ikväll och läsa. Men du skickade aldrig nå kontonummer. Frakten kan jag väl få betala iaf?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Primo View Post
                    Fick boken idag tack så mycket. Ska ta med den på jobbet ikväll och läsa. Men du skickade aldrig nå kontonummer. Frakten kan jag väl få betala iaf?
                    Några tior klarar jag mig nog utan
                    Plugga nu och kom sen med ett roligt bygge.

                    Lycka till..
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Mikka View Post
                      Några tior klarar jag mig nog utan
                      Plugga nu och kom sen med ett roligt bygge.

                      Lycka till..
                      Haha tack så mycket :P
                      Får väl se hur roligt det blir men bättre än alla mina andra setuper iaf

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Spelar det någon roll om man kör på alu eller koppar kabel? Tänker på ström och jord kablar?

                        Även en undran om batterier, finns det nån generell regel om när man ska skaffa så man har 2 batterier?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Alu har ungefär 60% av koppars ledningsförmåga. Så 35mm2 koppar motsvarar ungefär 50mm2 alu.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Alu har ungefär 60% av koppars ledningsförmåga. Så 35mm2 koppar motsvarar ungefär 50mm2 alu.
                            Okej så det är koppar som gäller. Har hittat 50mm2 koppar för 95 kr/m.
                            Tack för snabbt svar.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Primo View Post
                              finns det nån generell regel om när man ska skaffa så man har 2 batterier?
                              En generell rekommendation är 1 bra batteri per 1000 WRMS i slutstegseffekt, dvs har man tex 1500 WRMS så kan ordinarie + ett extra batteri vara lämpligt.

                              Innan man slänger in extra batterier så ska man se till att det ordinarie batteriet är i bra skick. Är det batteriet gammalt/slitet så är det liten vits att stoppa in fler batterier innan ordinarie batteriet har bytts ut.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Optima View Post
                                En generell rekommendation är 1 bra batteri per 1000 WRMS i slutstegseffekt, dvs har man tex 1500 WRMS så kan ordinarie + ett extra batteri vara lämpligt.

                                Innan man slänger in extra batterier så ska man se till att det ordinarie batteriet är i bra skick. Är det batteriet gammalt/slitet så är det liten vits att stoppa in fler batterier innan ordinarie batteriet har bytts ut.
                                Jag kommer ha runt 1200wrms då borde jag klara mej på ett batteri plus 1 st 1F kondensator?
                                Läste att dom rekommenderar 1F per 1000w.
                                Batteriet jag har är bara nån månad gammalt och ligger på 65Ah och 540A

                                Comment

                                Working...
                                X