Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudkvalite på BMW original stereo?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljudkvalite på BMW original stereo?

Jo. Jag har cdväxlare bak, bakom cd har jag slutsteget och ovanpå allt satt en svart låda med antenningång? Kan det stämma?
    Isf är frågan om min huvudenhet duger till att bli matad med ljud analogt från tex en ipod. Skicka vidare signalen till slutsteg som i sin tur skickar vidare till högtalare.
    Vill som sagt helst behålla originalstuket men få bättre ljud. Men har hört en del sämre huvudenheter genom åren, och de har förstört hela anläggningen..
    Kan det funka?

Comment

Vidare mätte jag baslådan som satt i min gamla m5 e34.. e39 har mycket mindre plats på bredden än vad e34 har. 82cm på tightaste stället, på e34 var det mycket gott om plats runt lådan som är nästan 90cm bred.. Så blir att bygga ny låda med.. Läst mycket bra om peerless xls, och funderar på att bygga med en sån..

Comment

Originally posted by henrikf View Post
        Jo. Jag har cdväxlare bak, bakom cd har jag slutsteget och ovanpå allt satt en svart låda med antenningång? Kan det stämma?
        Isf är frågan om min huvudenhet duger till att bli matad med ljud analogt från tex en ipod. Skicka vidare signalen till slutsteg som i sin tur skickar vidare till högtalare.
        Vill som sagt helst behålla originalstuket men få bättre ljud. Men har hört en del sämre huvudenheter genom åren, och de har förstört hela anläggningen..
        Kan det funka?
        Skall du köra på original hu och med högtalarna fram i original platserna fast med eftermarknads steg så vill jag nog påstå att du måste ha en EQ också för att kunna skruva till det hyfsat och då kan det bli helt okey! Själv körde jag med en Audio controll EQX ihop med original hu förut vilket funkade bra , den ligger nu på hyllan och samlar damm...........
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Eftersom du har steget så har du proffesionalsystemet. Det går att plocka en lågnivåliknande signal (4,5V) vid dess ingångar. Den fungerade utmärkt in i en Alpine PXA-h701

XLS var den bas jag använde i min. Har du en Touring eller Sedan?
          /tycker Erik.

Comment

Kul att man kan behålla huvudenheten.
            EQ kan nog vara bra ja.. Kollade lite snabbt vad en pxa-h701 kostat ny, 8000kr. Det är, även om den kostar hälften begagnad, mkt mer än jag tänkt lägga
            Finns det alternativ?
            Följdfrågan är om någon hjälpsam här har, och vad det kostar?

Jag har en sedan. Fällbart baksäte, med skidlucka som jag tänkte ta bort så basen hittar in i bilen.

Hewi. Hur mycket mek är det att byta instrumentbräda? gjort det på e34 och där sitter kabelhärvan innässlad i brädan.. Tanken är att bygga bräda utanför bilen och sen bara byta ut den. Samma med dörrsidor.
            Förvånansvärt hjälpsamt folk här. Kul måste jag säga!

Comment

Nu vet jag ju inte hur duktig du är på att skruva men jag tyckte det var betydligt lättare än jag trott , inte mkt kablar att hålla reda på(just till brädan sitter bara 2st kontakter har jag för mig) och brädan ligger bara som ett "lock" med styrningar in mot rutan och ett gäng skruvar i framkant bla under dekorlisterna. Alternativ till 701 finns i massor men ju mindre du lägger ju mindre kommer du kunna göra med den , 701 är "komplett" med EQ, tidscomp och delningsfilter enkelt justerbart via en panel , kolla i säljes annonser efter en ren EQ(av känt märke)med några år på nacken , en sån som du måste justera manuellt på rattar eller skjutreglage om du förstår vad jag menar , en sån borde gå att få för runt en tusenlapp skulle jag tro , kommer inte ihåg vad jag gav för min EQX men det var där omkring tror jag och den har även delningsfilter och ordentligt drag i lågnivån ut vilken jag har för mig kan vara lite klen ur original HU:n.
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jodå. skruva har man faktiskt lite koll på Kör bland annat denna bil på somrarna:

Installationen är dock inte den snyggaste. Fas1. Fas2 påbörjad då ska det mesta gömmas..

Känns inte om att eq står högst på listan just nu. Bättre att få dit allt så att det lirar. Sen kan man börja finjusteringarna.
                Ljudia säljer ut 10" xls för 1500kr.. Känns som ett rätt ok pris, frågan är om man ska ha en eller två?

Comment

Originally posted by henrikf View Post
                  Jodå. skruva har man faktiskt lite koll på Kör bland annat denna bil på somrarna:

Installationen är dock inte den snyggaste. Fas1. Fas2 påbörjad då ska det mesta gömmas..

Känns inte om att eq står högst på listan just nu. Bättre att få dit allt så att det lirar. Sen kan man börja finjusteringarna.
                  Ljudia säljer ut 10" xls för 1500kr.. Känns som ett rätt ok pris, frågan är om man ska ha en eller två?
                  Fin maskin

"Utgående artikel, kvar i lager 1st" står det på Ljudias webplats, så om du ska köpa från Ljudia så kan du bara köpa en. Om det räcker med en kan ja dock inte svara på
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

Comment

Då kommer du nog inte att ha några som helst problem med att skruva i/ur brädan Jo eq behöver du inte för att göra finjusteringar utan för att göra ganska stora justeringar då få eftermarknadshögtalare låter bra monterade i original plastlådorna som är i framdörrarna , dessa är bara på ca 3L nämligen , fick vrida ned vissa frekvenser i midbas/mellanregistret ganska rejält i min förut för att det skulle låta bra , har hört flera som upplevt samma sak! Hur hade du tänkt bygga bortsett ifrån HU och bas?
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Framhängd huv, är det en E30? -coolt!

Jag hade en tia i min e39 på 500 W och där var rätt lagom. Men mer är ju aldrig tråkigt. Det är dock lättare att få det bra med en bas.
                      Hade 8-or fram som hjälpte till lite.
                      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                        Framhängd huv, är det en E30? -coolt!
                        .
                        Jag tror det är en E34 dvs för förra 5-serien , coolt men inte så smidigt alla gånger , apropå baslåda: Jag har en låda(sluten) på 44Lnetto för 2st 10" basar ståendes i förrådet , ordentligt byggd och måttanpassad till E39 sedan med fällbart ryggstöd komplett med sidostycken för tätning bakåt om du inte vill/orkar bygga en själv.Du kan få den för ngn hundring
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Som Hewi skriver är det en e34. rätt snikigt bygge om man jämför med de stora killarnas överladdade bilar 500hk 700nm bromsades den till. Ursinnigt rolig faktiskt
                          Men nu är motorn ute för uppgradering/renovering.

Så som det är tänkt idag är bygga med DLS framsystem, 6½" med mellanregister och diskant. Förhoppningen är att få plats (och ork..) med mellanregister och diskant i instrumentbräda. en eller två 6½" i dörren. Kommer till placering av diskant och mellanregister när jag har mer att stå på (testmonterar allt provisoriskt och provlyssnar)
                          Steg har jag inte bestämt, har ett 5kanals (tror jag det är..) DLS som inte funkar längre, ska se om någon kan laga det?
                          Saker och ting kan ändras men planen är som följer:
                          En icelink kopplad till original huvudenhet.
                          DLS framsystem (dock hittat ett amega q comp gold för 1000kr, rätt ok pris eller?)
                          DLS slutsteg eller motsvarande till framsystem.
                          Någon form av eq enligt tips härifrån.
                          En proffsbyggd 44liters sluten låda Vad rekommenderar du för basar till denna låda Hewi? Synd att ljudia endast hade en xls kvar
                          Framsystem, slutsteg och baslådan jag först tänkte ha kommer alla från en m5 e34 jag hade tidigare, ett bygge någon stockholmsbutik hade gjort. Mellanregister placerade i instrumentbräda på originalplats, dock utsågat för att få plats med dls mellan. Diskanterna satt i original hållare i dörren vid backspegeln. Lät faktiskt rätt ok tyckte jag. Huvudenhet var en JVC med dvd och skärm. Lite för flashig för mig..

Så ser den huvudenheten ut.

Comment

6" på brädan i en e39 är inte omöjligt men rätt mycket jobb involverat. Många har dock byggt in 5,25" med bra resultat i just denna bräda. Ljudstudion i Växjö har gjort flera såna. Misstänker att Reine, "Rayder" här på forumet kan ge lite tips om man frågar snällt. Även Hewis byggtråd är naturligtvis god info.

Personligen hade jag satsat på ett par bra midbasar i kickarna, dörrarna är svårt att få riktigt bra.
                            /tycker Erik.

Comment

Instrumentbrädan kommer endast husera mellanregister och diskant. Vet inte hur lågt dls mellanregistret går men tyckte det lätt rätt ok när systemet satt i e34an.

Robsarve, har du bilder på någon som byggt kickar i e39? Känns som om en dörrsida kan generera mer volym?

Comment

Ta ett par XXLS från hifikit då?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2491
                                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                                X