Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudkvalite på BMW original stereo?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljudkvalite på BMW original stereo?

Volym är inte allt. Men kickarna går ned i tröskellådan och upp mot A-stolpen. Du har åtminståne 10 liter där. De flesta bra 6,5" vill ha runt 7 liter.

Vår allsmäktige moderator kanske har någon bild på sina som han vill dela med sig av?
    /tycker Erik.

Comment

Om jag vore dig skulle jag inte bygga med större än 5.25" i brädan , tror det är få 6.5" som är riktigt bra som rena mellanregister hela vägen upp till där diskanterna tar vid , kanske även 5,25" är lite i största laget också för ren SQ.Tror att om jag skulle byggt samma bil idag med det jag lärt mig nu så hade jag satt 3-4" mellanregister i brädan faktiskt men då är det maximal SQ det handlar om. Baslådan är byggd för 2st Dls Iridium 10or vilka jag iofs också har kvar men annars finns det nog massor av element som passar i den volymen idag(här får ngn annan fylla i med förslag).
      Last edited by Hewi; November 7, 2009, 12:53.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag måste vara dålig på att formulera mig Mellanregistrena är 2-3" Inte så lätt för andra att förstå om man inte skriver ut såklar hehe.
        Hewi, pris på komplett låda? Om den ska säljas, men tolkar det så.

Amega q-comp gold? Hur är detta framsystem? Misstänker att det passar bättre med diskant och mellanregister (2-3") i instrumentbrädan dock..

Comment

Bra drag i de sexorna. Ihop med trea på bräda inte dumt alls.
          /tycker Erik.

Comment

Robsarve, du syftar på amega-middarna då? eller Dls? För mitt dls framsystem är också 6 eller 6½"..

Rätt pinsamt att tråden är 4 sidor lång och jag inte kommit till skott än, brukar faktiskt skruva mer än jag skriver, men bilen har blivit stående i hemmagaraget..

Comment

amegorna. vet ju inte vilka dls du har
              /tycker Erik.

Comment

Skruvade isär lådan som satt i min gamla e34.
                Det sitter pioneer tsw3004 spl i den. Två st. Någon som har nån aning om dessa pjäser? Ser rätt brutala ut måste jag säga, men man ska lyssna på dem, inte titta på dem..

Så ser de ut..

Sen är det dls up6 middbasar jag har. Duger ett par såna till framsystem eller ska man ha värre doningar? Lät lite klent i bilen de satt i förr, men de satt inte så bra monterat där...

Comment

Det är rätt bra grejjer.
                  /tycker Erik.

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                    Det är inte enheten fram som står för ljudet. Du har en "radiomodul" i bagaget som sköter det. Denna finns i olika varianter. BM54 heter den senaste med bäst ljud. En sådan duger utmärkt för det du vill göra och går att hämta ut lågnivå från.

Lågnivån skickar du sen vidare till slutsteg (eller processor för ännu bättre resultat).
                    Hur ska man plocka upp lågnivå? Har en e46 -01 med navi o hifi

Comment

E46 är lite mer komplex eftersom den skickar signalen balanserat mellan huvudenhet och steg, men det är lösbart. Rekommenderar att du pratar med PM Shopen i Solna, de har gjort många såna.
                      /tycker Erik.

Comment

Lånar tråden lite..

Hur bra/dålig är AS2 från en Saab 9-5 som signalkälla?

Hur långt är ett snöre säger ni? Om man jämför den med en huvudenhet i mellansegmentet rent ljudmässigt (2-4k kr?)

Hade tänkt plocka lågnivån innan slutsteget..

Comment

Originally posted by piko View Post
                          Lånar tråden lite..

Hur bra/dålig är AS2 från en Saab 9-5 som signalkälla?

Hur långt är ett snöre säger ni? Om man jämför den med en huvudenhet i mellansegmentet rent ljudmässigt (2-4k kr?)

Hade tänkt plocka lågnivån innan slutsteget..
                          Dessa är sämre, skulle ranka dessa ihop med BMW........bottenskrap tyvärr!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Ajdå, det var ju tråkigt att höra.. Jag som ville behålla originalutseendet..

Comment

Originally posted by piko View Post
                              Ajdå, det var ju tråkigt att höra.. Jag som ville behålla originalutseendet..
                              För den saken skull behöver världen inte rasa samman!
                              Det är bara att montera produkter som råder bot på karraktären av huvudenheten!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                                För den saken skull behöver världen inte rasa samman!
                                Det är bara att montera produkter som råder bot på karraktären av huvudenheten!
                                Vad finns det för prisvärda alternativ för min del?

Comment

Working...
                                X