Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på monoblock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips på monoblock?

    Originally posted by Tobbe View Post
    äkta watt?

    Tror nog inte att jag har sett ett stetsom steg som klarar av den effekten som dom uppger vid 12 volt uten att ge dubbel siffrad THD!
    Ja jag vet ju INGENTING. Jag har ju heller inte varit med när vi bänkande dom hos Soundpressure. De håller vad de är specat till + lite till kan jag säga utan att vara spydig. Så de håller effekten!
    Last edited by Lellen; October 30, 2009, 13:33.
    Linus "Lellen" Andersson

    Passat kombi 01 clean edition
    Espl,Bassrace

    Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
    Svensk mästare Super street NW -06

    Comment


    • #17
      Re: Tips på monoblock?

      Originally posted by Tobbe View Post
      äkta watt?

      Tror nog inte att jag har sett ett stetsom steg som klarar av den effekten som dom uppger vid 12 volt uten att ge dubbel siffrad THD!
      Och vad för modeller har du varit i kontakt med!? Som Lellen säger är det ÄKTA watt och en jäkla kontroll. Kör själv med 2 st 6k steg och är sjukt nöjd med dessa.
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

      sigpic

      Ljudbyggaren.se

      Comment


      • #18
        Re: Tips på monoblock?

        Ett bra steg till din 3515 är ett seg som lämnar allt mellan 1200 till 3600 riktiga watt.
        Men om du ska ha riktig glädje av din 3518 så skulle jag säga ett steg på ca 2000w.

        Och där finns det än del steg att välja mellan beroende av hur mycke $$$$ man vill lägga ner.
        Du har ORION, RF, Kicker, DD, Stetsom mm

        Från DD skulle jag säga M2 eller M3

        När det gäller power siffrorna på stetsom vill jag inte utala mig om dom för än jag har fått göra en ordentlig mätning av dom. dom tester som vi gjorde på Soundpressure var snabba tester och var bara peak power tester som vi räkna bakåt på för att få en rimlig rms siffra på. Har ingen aning om hur sinus signalen såg ut på dessa mätningar.
        För det var snabba tester + att det var fult med folk.

        Sedan så har det ingen betydelse hur mycket watt det är i ett steg, bara du som kund är nöjd med steget och hur det låter. det är det som är huvudsaken.
        För det är ljud det handlar om och det upplever vi alla olika och har olika smak och tycken.
        Last edited by Peter.T; November 2, 2009, 14:25.

        Comment


        • #19
          Re: Tips på monoblock?

          vilken serie är det på din 3518 ?hade en 3518c lite klenare och klara sig sjukt bra med 2kw, tills den gick sönder

          Comment


          • #20
            Re: Tips på monoblock?

            Han har skrivit att han har en 3515B 2x2-Ohm om man läser hela tråden
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #21
              Re: Tips på monoblock?

              Det är helt korrekt, Hewi.

              Jag har inte skapat mig någon uppfattning om Stetsom ännu, eftersom jag inte hört hur dom låter. Dock är jag ganska övertygad om att det inte är något skräp eftersom så många av er här använder dom.

              Har inte Stetsom dessutom var ganska framgångsrika i dB-sammanhang tillsammans med DD i Sydamerika?

              Comment


              • #22
                Re: Tips på monoblock?

                jag har ett stetsom 6k å sälja sugen eller
                Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                Comment


                • #23
                  Re: Tips på monoblock?

                  Annars finns det ju ett limited edition Ampire 2000.1 till salu här på forumet.. Som ger 2100rms vid 1 ohm
                  sigpic

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips på monoblock?

                    Originally posted by armworth View Post

                    Har inte Stetsom dessutom var ganska framgångsrika i dB-sammanhang tillsammans med DD i Sydamerika?
                    Sydamerika är en unik marknad som har ett fenomen med pickuper byggda med extrema PA system monterade på flaket. Dessa installationer som byggs för att spela 60-10.000hz registret för en hel fotbollsplan eller större yta har inneburit att ett antal Brazilianska stegtillverkare tagit fram kraftiga 12volt PA steg som passar dessa installationer, små steg som lämnar så mycket effekt som möjligt enligt ovan frekvensmfång för minmal kostnad då man vill ha många basar och många steg.

                    För ett antal år sedan testade ett antal extreme dB draggers dessa steg med mycket bra resultat, detta eftersom Extreme bilar har 2 till 4 steg PER bas och vissa bilar fler än 10 basar så blir det måååånga steg och myyyyycket pengar om man skall köpa stegen själv. Detta nappade dessa brazilianska stegtillverkare med hull och hår då de kunde använda detta i sin marknadsföring då deras kunder gärna vill ha de steg som poppar värst i sina PA pickupper.

                    En av dessa mycket duktiga extreme killar (dvs den snubben som lirat högst av alla de 3 sista åren) vill som alla ha så mycket effekt under dessa 2-3 sekunder som en burp pågår, och detta givetvis så billigt som möjligt och för de företag som till huvudsak säljer på volym är lågt pris att då sponsra denna kille med fullt med steg, och att tom sedan anställa honom så är det ett rätt smart move då man kan använda detta dubbelt i sin marknadsföring av sina steg.

                    DD och Stetsom har bara inte ett bra samarbete när det gäller dB drag de har t.o.m en gemensam högtalarfabrik i Brazilien. Digital Designs Brazilien som tillverkar basar specialanpassade för den sydamerikanka marknaden detta då de har grymma strafftullar för allt som importeras till Brazilien samt att de denna unika billjuds fenomen som jag nämt ovan krävs billiga extremt lätt driva basmodeller.

                    Dock så är det inte i dagsläget inte alls aktuellt att tillverka DD steg i Brazilien av vissa faktorer som var och en får dra sina egna slutsatser om, detta trots att det vore ekonomiskt en stor fördel att slippa frakten från asien, utan DD stegen kommer även fortsättningsvis att tillverkas i Korea av den fabrik som håller den standard som DD vill ha på sina steg.

                    Som sagt var och en väljer själv det som passar dem men man kan säga en sak, har man 4st 8-12Kw steg per bas är inte märket på stegen det unika som innebär att man vinner, det är basen som skall hantera all denna sjuka effekt som är speciell
                    Last edited by Naughty Tee; October 31, 2009, 15:06.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips på monoblock?

                      Originally posted by Naughty Tee View Post
                      har man 4st 8-12Kw steg per bas är inte märket på stegen det unika som innebär att man vinner, det är basen som skall hantera all denna sjuka effekt som är speciell
                      bs!

                      om det är till en burpmaskin då kanske du har rätt men frekvensvågar som är fyrkantiga till musik kan döda själv dom bästa basarna.

                      Men era basar är bra, men dom går att döda annars hade man ju inte haft använding för omkoningssatser till WF.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips på monoblock?

                        Originally posted by Tobbe View Post
                        bs!

                        om det är till en burpmaskin då kanske du har rätt men frekvensvågar som är fyrkantiga till musik kan döda själv dom bästa basarna.

                        Men era basar är bra, men dom går att döda annars hade man ju inte haft använding för omkoningssatser till WF.
                        Det är klart att en DD bas går att döda. Men de tål sjukt mycket innan de lämnar in.

                        Tittade man på WF i Tyskland så sår man väldigt få som konande om DD gentemot de andra märkena som var där nere. Att skicka in 36-38000w i en bas trodde jag bara för ett år sedan att det skulle vara omöjligt att göra utan att ge upp eller lukta bränt.

                        Angående slutsteg på WF i Tyskland så var det uteslutande DD, SPL Dynamics , Caktus Sound, GZ, B2, Zapco. Stetsom såg man inte röken av där nere och vi frågade runt varför inte de användes eller provats i och med det är så populärt i Sverige och över pölen.

                        De hade ett gemensamt namn.......... på steget, dom som hade testat Stetsom.

                        Men en vacker dag så ska jag själv vilja testa ett Stetsom slutstegen innan jag bildar mig någon slutligen uppfattning.


                        MVH//Björn


                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips på monoblock?

                          Originally posted by dBAkuten View Post
                          Angående slutsteg på WF i Tyskland så var det uteslutande DD, SPL Dynamics , Caktus Sound, GZ, B2, Zapco. Stetsom såg man inte röken av där nere och vi frågade runt varför inte de användes eller provats i och med det är så populärt i Sverige och över pölen.

                          De hade ett gemensamt namn.......... på steget, dom som hade testat Stetsom.
                          www.dbakuten.se
                          LOL,

                          DD basarna vär väl också dom som konades om minst, och det med DD delar, inte som vissa andra märken

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips på monoblock?

                            Originally posted by Tobbe View Post
                            LOL,

                            DD basarna vär väl också dom som konades om minst, och det med DD delar, inte som vissa andra märken
                            Nu är inte jag med?

                            MVH//Björn

                            www.dbakuten.se

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips på monoblock?

                              Såg en länk på termpro som nämnde att visssa företäg söder från den Danska gränsen använde delar som inte var deras egna, men som kanske hade likheter med DD

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips på monoblock?

                                ja jag kan bara säga att ja är mega brak nöjd med våra stetsom 6k2d har aldrig hört ett steg som lämnar den effekten o den kontrollen. o om man sen kollar på prislappen så blir man ju inte direkt ledsen hehe. de enda man bör tänka på när man ska köra med stetsom är att dom vill ha mycke ström. men de kan nog alla som bygger lite mer extrem byggen eller så intyga att alla steg som lämnar MYCKE effekt vill också ha MYCKE ström.
                                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                                Comment

                                Working...
                                X