Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken svets ska man ha?.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Vilken svets ska man ha?.

Jag lägger min röst på Kemppi!

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post

Och det är ju det enklaste att lära sig.
      Skulle vilja påstå att det finns väldigt FÅ som är bra på att svetsa MAG (inte MIG) i sverige..
      Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

Comment

Originally posted by Svetsare View Post
        Skulle vilja påstå att det finns väldigt FÅ som är bra på att svetsa MAG (inte MIG) i sverige..
        Well! Jag tror du förstår vad jag menar i alla fall!

Ställ in strömmen och trådmatningen och se till att ha gas och ställ in gastrycket något så när.
        Sen är det bara att åka!

Sen slutresultatet kan man ju diskutera. Där finns ju alla nivåer från ankskit och uppåt.

Och jag hanterar inte heller MAG tillräckligt bra för att kalla mig en riktig svetsare.
        Det är få som kan stoltsera med det epitetet.

Jag! Ja jag är lika glad för det eftersom bitarna i alla fall håller ihop!
        Är jag osäker på material eller hållfasthet. Ja då får någon annan göra det!

En länk som förklarar MIG och MAG:
        http://www.aga.se/international/web/..._weldingMigmag
        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Kollade in en Kemppi Minarmic Adaptive 150 idag.Verkar bra, men för dyr för mig i dagsläget.Pris komplett med flaska 5lit (fylld) inkl reduceringsventil gick på 12000:-.

Lutar åt en Kenda på Jula för 1995:- har kostat 3295:-.Dock tillkommer ju flaska +reduceringsventil.

Men jag har inte bestämt mig,ska hålla lite utskick på blocket ett tag,kanske dyker upp nåt.

Comment

Jag har en ESAB 1fas svets som jag kört med flusstråd samt med gas. Funkar helt ok.
            Sakerna jag svetsar sitter ihop, oftast fult som stryk men fungerar som de ska. Körde innan lite med en billigare svets med flusstråd och det är som natt och dag i jämförelse.

Tror jag gav runt 3-4000:- för min på jula.

Dock skulle jag gärma ilja lära mig att svetsa men det går rätt lång tid emellan jag svetsar samt så är det aldrig några längre stunder så det känns som om det är bortkastat att lära sig på riktigt, men lite bra knep från någon duktig svetsare skulle nog inte skada.

Använder min mest till att lappa lite avgassystem, rack och dra ihop lite små fästen.
            Ska jag ha något som kräver 100% hållfasthet och ska se bra ut så lämnar jag bort det till någon som kan.

Jag skulle aldrig köpa en 3fas svets och lägga en massa stålar på herrejössesprylar för något som är bra att ha i garaget.

mvh J
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Välljud: Jag ska köra ett race på blocket och länka in de jag tycker är vettiga..

Comment

Välljud: Jag ska köra ett race på blocket och länka in de jag tycker är vettiga..
                Låter bra!.

Såg en Esab idag i lagom storlek,men tror att det var i skåne tyvärr.

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
                  Jag har en ESAB 1fas svets som jag kört med flusstråd samt med gas. Funkar helt ok.
                  Sakerna jag svetsar sitter ihop, oftast fult som stryk men fungerar som de ska. Körde innan lite med en billigare svets med flusstråd och det är som natt och dag i jämförelse.

Tror jag gav runt 3-4000:- för min på jula.

Dock skulle jag gärma ilja lära mig att svetsa men det går rätt lång tid emellan jag svetsar samt så är det aldrig några längre stunder så det känns som om det är bortkastat att lära sig på riktigt, men lite bra knep från någon duktig svetsare skulle nog inte skada.

Använder min mest till att lappa lite avgassystem, rack och dra ihop lite små fästen.
                  Ska jag ha något som kräver 100% hållfasthet och ska se bra ut så lämnar jag bort det till någon som kan.

Jag skulle aldrig köpa en 3fas svets och lägga en massa stålar på herrejössesprylar för något som är bra att ha i garaget.

mvh J
                  Jag vill nog också ha en 1-fas svets,ifall men ska svetsa någon annanstans än i garaget,samt att den gärna får vara någorlunda smidig ifall man vill ta med sig.

Comment

He, he!

Stackars välljudsfantast!

Undras om han blivit klokare eller mer rådvill?

Jag tror att vi kan vara överens om att man helst behöver gas till symaskinen i alla fall. Man bör även köpa en lite dyrare svets runt 3-4 loppor i alla fall.

Det som gör att jag föredrar lite dyrare tyngre grejor är att jag gått på en del nitar genom åren.
                    Man köper något som "duger åt mig" och ångrar sig sen bittert efter ett tag!

Det blir tvunget att inhandla det som man egentligen hade tänkt sig från början. Det blir................dyrare!

Sen har jag märkt att när man lämnar bort prylar till privatpersoner och firmor att det sällan blir varken bra eller snabbt utfört. Om det över huvud taget händer något?

En jämförelse är att jag och en av mina närmaste vänner tillsammans har använt oss av 100 leverantörer av tjänster. Av de 100 är åtta att lita på!
                    8 procent alltså!
                    Så vi gör det mesta själva idag och har skaffat oss de verktyg och maskiner som behövs.
                    Inte allt dock!

Det är inga "herre jösses prylar" men det är några snäpp över Jula-sortimentet i alla fall!

Det är i alla fall mina erfarenheter som jag gärna delar med mig av för att kanske hjälpa andra att undvika de minor som jag gått på.

Men visst, man ska ju börja någonstans.

Blocket kan man hitta fynd på men man kan även gå på nitar.

Förresten! Välljudsfantast! Vill du kan du få komma med till garaget och provköra svetsarna vi har så att du får en jämförelse!
                    sigpic

Comment

He, he!

Stackars välljudsfantast!

Undras om han blivit klokare eller mer rådvill?
                      Du borde kunna finna svaret på..............TUBEN
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Du borde kunna finna svaret på..............TUBEN
                        Okej! Ska börja hålla utkik där!

Herre min je!
                        Han köpte ingen enfasmaskin!

Och övat har han gjort också!

http://www.youtube.com/watch?v=mxAHPJL_crU
                        sigpic

Comment

Okej! Ska börja hålla utkik där!

Herre min je!
                          Han köpte ingen enfasmaskin!

Och övat har han gjort också!

http://www.youtube.com/watch?v=mxAHPJL_crU

Speciellt snyggt blev det inte heller.. Sopa..

How its done:

Just den metoden är en metod jag behärskar ganska bra.. Faktiskt kanske bäst i sverige på det :P
                          Bilderna på den balkskarven har Kemppi varit och fotat hos mig för att ha med i produktnyhetsblad

Då jag ändå är uttråkad och lite speedad efter att ha hånglat med en 1000kg balk hela dagen som är förvärmd till 150grader (ja hela balken) så kan jag visa ett par bilder till med en annan tråd som jag också är rätt okej på.. Alla bilder jag visar är från Globen Sky View

(förlåt jag kunde bara inte hålla mig längre, någon som är lite stålbyggnadskåt så har jag kanske en hel del bilder att dela med mig av )

Om jag ska plocka bort bilderna så säg till

Välljuds: Är det den Esab Miggy? De ska visst vara helt okej.. har en kollega i Umeå som har en sådan i garaget och enligt utsago ska den visst vara "funktionell"
                          Last edited by Svetsare; October 20, 2009, 20:20.

Comment

Speciellt snyggt blev det inte heller.. Sopa..

Alla bilder jag visar är från Globen Sky View
                            Nu ska du inte vara sån! Fantasten har bara börjat öva!

Nu känns det tryggt! Jag ska till globen den 14:e November. Hoppas att dina kollegor håller samma nivå!
                            sigpic

Comment

Nu börjar det luta åt en Esab 141 (4295:-)eller 151 (6595:-)migsvets.Samt att det tillkommer C.a 2000:- för en 5liter tub och 700:- för en reduceringsventil.

Frågan är om man behöver 4 eller 7 strömsteg?.Det är hjul och hållare för tuben är det som skjiljer dom två åt.

Svetsare: Bilder är alltid kul .

Vad hade du för svetsmärke när du svetsade dom sömmarna?.
                              Last edited by Välljudsfantast; October 20, 2009, 21:21.

Comment

Riktigt fina svetsar! , hmm behöver jag få ngt svetsat i verkstan i vinter kanske
                                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                                X