Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

    anskrämlige Volvon . detta tar ja högst personligt skulle en volvo 245 va anskrämlig. HAHAHAH. är ju de enda rätta o bygga i. hahahaha
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

      Originally posted by Naughty Tee View Post
      och 2st till DD stegen
      Ja jag såg det men fattade inte riktigt om dem verkligen behövde så mkt kabel för o få sin portion gröt i sig.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

        Originally posted by Techno_Bass View Post
        Tycker också detta är intressant läsning.

        Är Orion hcca D5000 stegen upmätta? För jag gick ifrån 2 st sånna till 2 st 6k steg.
        Ökade från 151,6 till 153,2 rakt av UTAN modiferingar och med samma avstämmning.

        Detta var då jag hade Inhuman 18"arna.

        Folk som är uppe över 150 strecker vet att det är grymt svårt att öka i dessa DB.

        Så hur i all fridens namn kunde jag öka såhär mkt? Är orion stegen också grymt överspecade?
        Om du läser i pappret så tror jag nog att det står 2500wrms vid 1 Ohm på ORION stegen vid 14,4V och dom har en dynamisk effekt på 5000w.
        Vilket då gör att du hadde ca 5000w med ORION stegen, medan du har ca6-7000w på Stetsom stegen som är användbar.
        Utan att skada högtalarna.
        Vilket då borde ge dig en ökning på 1-2dB

        Om nu siffrorna stämmer på det 6K2d steg som jag har testat.
        För jag vet fortfarande inte om det var något fel på det eller inte.
        Vilket var orsaken till att jag skulle testa det i första hand.

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Om ja inte minns fel så lämnar väl dem D5000 stegen 2,7-2,9kw fullt blås?
          Jepp har jag också för mig .

          Men då undrar man ju ännu mer hur man kan öka med stetsom stegen då dom lämnar ungeför den effekten
          155++db@25hz
          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

          sigpic

          Ljudbyggaren.se

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

            Hur bra låter Eva Cassidys röst med såna här steg?

            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

              Originally posted by jonash View Post
              Hur bra låter Eva Cassidys röst med såna här steg?

              Ja eftersom stetsom går att köra upp till 8KHZ så skulle det garantera låta bättre än de flesta Class D bilsteg som har den effekten, Åtmonstone upp till 20-25% av spec, Eva upp till 200HZ mmmmmm

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                Med Stetsom stegen kan du nog lyssna på henne, för dom klarar att spela upp till 8kHz.
                Men hur det skulle låta kan jag inte säga mer än att det skulle låta något från Stetsom steget men inte från DD stegen som bara klarar upp till 250Hz i Class D utförandet
                Last edited by Peter.T; January 27, 2010, 22:44.

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                  Originally posted by jonash View Post
                  Hur bra låter Eva Cassidys röst med såna här steg?

                  Som Bonnie Tyler fastfrusen i en snödriva och dessutom med svår bronkit.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Som Bonnie Tyler fastfrusen i en snödriva och dessutom med svår bronkit.
                    Som de flesta klass D steg med andra ord....
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                      Originally posted by jonash View Post
                      Som de flesta klass D steg med andra ord....
                      Ingen erfarenhet av sådana faktiskt. Jag sysslar med stereo (välljud framifrån med två kanaler) och inte mono (brumelibrum bakifrån).

                      Till topic:

                      Tycker hela denna tråd är totalpajjad.

                      So what om stegen är mätta i Kina, Sydamerika eller Hönshyttemoheda.

                      Alla har olika normer, idéer, tycke och smak om vad som är rätt eller fel när det gäller mätningar. Det gäller ALLA branscher - så ta inte åt er ni som mäter här hemma.

                      Stetsom funkar uppenbarligen till vad de är avsedda för -> dB.
                      Trots fyrkantsvåg och clip-lampa lysande som ett dopat stoppljus så verkar de i alla fall sätta konerna i rörelse så det räcker till rekord.
                      Om de dessutom går att använda till musik också, får väl räknas som ren bonus egentligen.
                      Desto tråkigare för dom som tror att de kan dema Lazze-Stefanz med den effekt som står i manualen.
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                        Administratorn ber återigen om en seriös ton i tråden. Tråden är på 34 sidor och endast två inlägg har behövts tas bort.

                        Men nu är den på väg helt åt fel håll. Återgå till ämnet, annars måste den låsas och ämnet kommer fortsätta diskuteras i andra trådar.

                        11.000 visningar betyder att ämnet är intressant.

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Ingen erfarenhet av sådana faktiskt. Jag sysslar med stereo (välljud framifrån med två kanaler) och inte mono (brumelibrum bakifrån).

                          Till topic:

                          Tycker hela denna tråd är totalpajjad.

                          So what om stegen är mätta i Kina, Sydamerika eller Hönshyttemoheda.

                          Alla har olika normer, idéer, tycke och smak om vad som är rätt eller fel när det gäller mätningar. Det gäller ALLA branscher - så ta inte åt er ni som mäter här hemma.

                          Stetsom funkar uppenbarligen till vad de är avsedda för -> dB.
                          Trots fyrkantsvåg och clip-lampa lysande som ett dopat stoppljus så verkar de i alla fall sätta konerna i rörelse så det räcker till rekord.
                          Om de dessutom går att använda till musik också, får väl räknas som ren bonus egentligen.
                          Desto tråkigare för dom som tror att de kan dema Lazze-Stefanz med den effekt som står i manualen.


                          Ska nog kunna dema lite Lasse för dig om det är det du vill höra.. Jag och perkan har bara spelat med musik i 245an och solo Xna lever än i dag och funkar fel fritt så om nu dessa Stetsom steg skulle ge ut så mycke skit signal så borde dom ha brunnit upp för längesen tycker jag + ett par basar till runt om i Sverige....



                          Men en fråga till alla här som håller på å skriver "skit" om Stetsom stegena :
                          Har ni provat/lyssnat till när någon spelat med nåt av dessa steg?

                          Får säga att jag är supernöjd med dom 2st 6k som perkan och jag har i 245an och så vitt jag vet så är perkan det med..

                          Mvh Loffe

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                            Loffe så länge du inte gainar över clip så är det ingen fara men vrider du på över clip så kommer spolarna att ryka snabbare än snabbt. Och kör du 2 st 6K under clip så har du runt 5-6 kilo totalt på basarna OCH då spelar det högt!! Detta är helt klart även om stegen inte håller specen 7900w@13.8v PER steg.
                            Last edited by Naughty Tee; January 28, 2010, 07:32.

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                              Originally posted by Loffi View Post
                              Ska nog kunna dema lite Lasse för dig om det är det du vill höra.. Jag och perkan har bara spelat med musik i 245an och solo Xna lever än i dag och funkar fel fritt så om nu dessa Stetsom steg skulle ge ut så mycke skit signal så borde dom ha brunnit upp för längesen tycker jag + ett par basar till runt om i Sverige....



                              Men en fråga till alla här som håller på å skriver "skit" om Stetsom stegena :
                              Har ni provat/lyssnat till när någon spelat med nåt av dessa steg?

                              Får säga att jag är supernöjd med dom 2st 6k som perkan och jag har i 245an och så vitt jag vet så är perkan det med..

                              Mvh Loffe
                              Om du tycker jag skriver skit om stegen så har du inte förstått ett enda ord av vad jag skrev. Läs igen!

                              Dessutom behöver inte basarna brinna upp för att du kör fyrkantsvåg i dom. Det är strömen som knäcker spolarna och inte signalens utseende. Däremot får konen en omöjlig uppgift att följa en fykantsvåg eftersom accelerationen skulle bli orimligt hög.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                                Originally posted by Mats H View Post
                                Om du tycker jag skriver skit om stegen så har du inte förstått ett enda ord av vad jag skrev. Läs igen!

                                Dessutom behöver inte basarna brinna upp för att du kör fyrkantsvåg i dom. Det är strömen som knäcker spolarna och inte signalens utseende. Däremot får konen en omöjlig uppgift att följa en fykantsvåg eftersom accelerationen skulle bli orimligt hög.
                                kan nog med all säkerhet säga att han inte mena dig. men han mena nog att du skulle kunna få höra lasse stefans satans högt i 245an. alltså de han mena va att i våran bil så har de lirat sjukt högt med musik. för när vi testat ton så har stegen slagit i från. sen kan ju alla disskutera hur snyggt ett stetsom steg låter osv. men jo och loffi har byggt 245an så att de ska spela högt utan att låta för jävligt och dessutom kunna göra några höga db rundor kanske
                                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                                Comment

                                Working...
                                X