Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

    När du är så duktig på att sätta upp formler så borde du kunna räkna ut hur många Amper det lämnar med hjälp av Ohm's lag
    Man skulle ju kunna tycka det, men jag är lite lat av mig och läste igenom tråden snabbt =)

    Angående graferna så är det ju intressant att se vad som händer strax innan allting klipper, inte när man kör steget till 110%. Jag skulle tippa på att dom flesta steg låter så illa ifall man lyckas överstyra dom tillräckligt.

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

      Originally posted by Kiham View Post
      Man skulle ju kunna tycka det, men jag är lite lat av mig och läste igenom tråden snabbt =)

      Angående graferna så är det ju intressant att se vad som händer strax innan allting klipper, inte när man kör steget till 110%. Jag skulle tippa på att dom flesta steg låter så illa ifall man lyckas överstyra dom tillräckligt.
      Självklart har du rätt därför mätte upp vad steget levererade max innan klipp började och stegets cliplampa var dead on. Och läser du om inlägg #273 finner du dessa resultat på det aktuella steget. Jag kommer att roa mig inom närmsta veckorna att Skanna in mätningar vi gjort från mitten av 90 talet och fram, både kubmätningar och egna i vår egen rigg. Ha inte för bråttom bara för det kommer ta tid
      Last edited by Naughty Tee; January 26, 2010, 15:02. Reason: Insåg att det kommer ta lååååång tid.

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

        Här har jag lagt upp en tidig mätning med ett av våra referens steg Orion NT200 som är ett av våra absoluta ideal när det gäller mätning och ljudkaraktär.

        Orion NT200 anno 1997
        Bild nr1 är stereokuben som är mycket trevlig
        Bild nr2 är monokuben.
        Bild nr3 visar ett antal steg mätta i vår bank vid olika spänningar och vid 60Hz till skillnad mot ovanstående kubmätningar som är vid 1Khz. NT200 är markerat med röd pil.
        Last edited by Naughty Tee; January 26, 2010, 15:43.

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

          Originally posted by Kiham View Post
          Man skulle ju kunna tycka det, men jag är lite lat av mig och läste igenom tråden snabbt =)

          Angående graferna så är det ju intressant att se vad som händer strax innan allting klipper, inte när man kör steget till 110%. Jag skulle tippa på att dom flesta steg låter så illa ifall man lyckas överstyra dom tillräckligt.
          Anledningen till att jag kör steget till som du säger 110% är för att se om det överhuvud taget kan lämna det som fabriken påstår att det ska göra i RMS.
          I många fall är det inte så.
          Dom fall som kan klara det testar jag hur mycket de lämnar ren sinusvåg.
          För det är ändå det som ska användas.

          Och ett BRA byggt steg bör ligga runt 30% lägre i ren sinus än max power.

          Som jag räknar så tar jag Max power*0,707 = rms power

          Och om mina mätningar stämmer överens med varandra så är steget helt ok

          Exp.

          Max power = 3000w
          Då ska steget lämna 2121wrms
          Om då steget lämnar 2100watt ren sinusvåg enligt test.
          Så är steget helt ok som ett 2-2500wrms steg beroende på vad du sätter THD gränsen.

          Men om någon säger att ett steg ska lämna 7900wrms 0.9%THD vid 1 Ohm 13,8Volt.

          Och jag får ut 6461w MAX vid 14,4volt 100%THD vid 1,15 Ohm
          Och det sedan ligger på 50% av det i sinusvåg. då är det inte en OK Spec enligt mig.
          Men tyvärr så är det 50% lägre på det stetsom steget som jag har testat. sedan att det lämnar 3000w sinus är inte dåligt. men det Jag stör mig på är att om du som kund köper ett steg som det står 7900wrms i papprena och får 3000wrms och det kostar lika mycket som många andra 3-3500wrms steg.

          I mina ögon är det att lura kunden, och med det menar inte jag att Frode har lurat er. det är Stetsom som har gjort det.

          Men vad vet jag, det är kanske det ni vill bli.

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

            Originally posted by Peter.T View Post
            Anledningen till att jag kör steget till som du säger 110% är för att se om det överhuvud taget kan lämna det som fabriken påstår att det ska göra i RMS.
            I många fall är det inte så.
            Dom fall som kan klara det testar jag hur mycket de lämnar ren sinusvåg.
            För det är ändå det som ska användas.

            Och ett BRA byggt steg bör ligga runt 30% lägre i ren sinus än max power.

            Som jag räknar så tar jag Max power*0,707 = rms power

            Och om mina mätningar stämmer överens med varandra så är steget helt ok

            Exp.

            Max power = 3000w
            Då ska steget lämna 2121wrms
            Om då steget lämnar 2100watt ren sinusvåg enligt test.
            Så är steget helt ok som ett 2-2500wrms steg beroende på vad du sätter THD gränsen.

            Men om någon säger att ett steg ska lämna 7900wrms 0.9%THD vid 1 Ohm 13,8Volt.

            Och jag får ut 6461w MAX vid 14,4volt 100%THD vid 1,15 Ohm
            Och det sedan ligger på 50% av det i sinusvåg. då är det inte en OK Spec enligt mig.
            Men tyvärr så är det 50% lägre på det stetsom steget som jag har testat. sedan att det lämnar 3000w sinus är inte dåligt. men det Jag stör mig på är att om du som kund köper ett steg som det står 7900wrms i papprena och får 3000wrms och det kostar lika mycket som många andra 3-3500wrms steg.

            I mina ögon är det att lura kunden, och med det menar inte jag att Frode har lurat er. det är Stetsom som har gjort det.

            Men vad vet jag, det är kanske det ni vill bli.

            Vad lämnar då ett DD M3 steg? För jag spelar mycket högre med mitt Stetsom 7k2d steg än jag gjorde med M3 steget. Vilket är ju lite i underkant till mina 2 9515g. Och då menar jag till musik! För jag tävlar inte till burp med Passaten. Både m3 steget och stetsom steget hade exakt samma förutsättningar när det gällde strömmen i fråga last osv. Jag ökade 2db till att gå ifrån M3 steget till stetsom steget. Detta till musik och under 30 sek till en minuts spelande och under längre spelande på rätt hög volym bröt mitt M3 steg då det blev mkt varmt. Kan ju iof vara ett måndagsex jag hade. Har för mig det var ett demosteg som Dreddan hade kört burp med före jag lånade det. Hade iof varit intressant att testa 2 st M3 steg mot Stetsom steget. Då kanske resultatet hade sett annorlunda ut. Och har jag brännt några Basar ännu? Svar NEJ! Och jag kan lova att jag har kört riktigt hårt på volymen. Både till Espl,bassrace Show spl. Kim och Krisse kan ju oxå vara med och fråga om deras Re basar mått illa av den effekten de hade på sm
            Nu säger jag ABSOLUT inte att M3 stegen är dåliga för det vet jag att de inte är. Men du säger även att ett 6ksteg leverar lika mycket som ett 2-3kilo steg då skulle mitt 7k2d lämna cirka 3-4kilo isåfall vilket jag har svårt att tro då jag ökade såpass mycket mot M3 steget som jag tror ska lämna 3kilo och uppåt.
            Last edited by Lellen; January 26, 2010, 18:15.
            Linus "Lellen" Andersson

            Passat kombi 01 clean edition
            Espl,Bassrace

            Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
            Svensk mästare Super street NW -06

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

              Enligt spec är det 2400wrms i 1Ohm. men vad är det för spec på dit 7k2d?

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                Originally posted by Peter.T View Post
                Enligt spec är det 2400wrms i 1Ohm. men vad är det för spec på dit 7k2d?
                7200wrms i 1ohm vid 12.6volt. Men enligt mätningarna som ni har gjort på stetsom så kanske det lämnar 3kilo+ om man nu ska gå efter eran mätning. Men det jag är mest så kluven över är att om nu stetsom är så skadliga och ni ej ens rek dom för att spela musik varför har jag som likaså andra som använt stetsom bränt några basar ännu? Och de som har varit med på tävlingarna 2008 vet att jag ej fegat med volymen och har visat mkt bra resultat till musik och ännu har basarna ej släppt verkar det som. De har mått bra av effekten och jag har haft mycket bra kontroll på basarna till bassrace. Nu har jag iof haft stenkoll när det gäller strömmen ifråga när jag har spelat.

                Och varför mitt 7k2d steg gick sönder när vi mätte upp det hos Soundpressure var för att lödningen till cliplampan hade gått i sönder. Detta fick jag reda på efter jag lämnat in det hos lagaren. Detta gjorde att det ej varnade oss när vi mätte upp det. Man det har jag mig själv att skylla över då jag hade haft för små distanser när jag hade kört med det på baksidan av lådan.
                Last edited by Lellen; January 26, 2010, 18:33.
                Linus "Lellen" Andersson

                Passat kombi 01 clean edition
                Espl,Bassrace

                Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                Svensk mästare Super street NW -06

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                  Iom att det är mycket snack om olika DD steg hit och dit, så tycker jag att det vore skoj att se mätningar på DD stegen. Dessutom tycker jag att det stinker rätt ordentligt när en återförsäljare pratar skit om en annan återförsäljare.....

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                    Originally posted by Kiham View Post
                    Iom att det är mycket snack om olika DD steg hit och dit, så tycker jag att det vore skoj att se mätningar på DD stegen......
                    Vi har börjat med DDetta allaredan
                    Last edited by Naughty Tee; January 26, 2010, 20:05.

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                      Lellen jag har diskuterat med Frode om att ta en lite genomgång om dittet och datten när det gäller spela högt i bil vs effektmätning m,m. Jag skall även skissa på en överaskning som jag även diskuterat med Frode om..

                      Skall försöka få till nåt bra tills ni har målat klart i Butiken

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                        när man spelar musik eller burpar och mäter med TL så kan man ju få fram en "kurva" på hur mycket det "distar" hur mycket kan man lita på denna?

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                          Kanske skulle denna tråden delas upp?

                          Användbar effekt till musik, och användbar musik till dBdrag och burp.

                          Att Stetsom har världens högst spelande bil för dBdrag är klart. Det vet vi redan, oavsett hur kurvor ser ut, oavsett vad folk säger.

                          Vem som spelar musik bäst och högst finns många som aspirerar på.

                          /Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                            Originally posted by jonash View Post
                            Kanske skulle denna tråden delas upp?

                            Användbar effekt till musik, och användbar musik till dBdrag och burp.

                            Att Stetsom har världens högst spelande bil för dBdrag är klart. Det vet vi redan, oavsett hur kurvor ser ut, oavsett vad folk säger.

                            Vem som spelar musik bäst och högst finns många som aspirerar på.

                            /Jonas
                            Jag tycker inte den behövs delas upp men visst kan vi starta andra trådar.
                            Last edited by Naughty Tee; January 26, 2010, 21:50.

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                              Originally posted by k1mm0 View Post
                              när man spelar musik eller burpar och mäter med TL så kan man ju få fram en "kurva" på hur mycket det "distar" hur mycket kan man lita på denna?
                              Denna kurva visar inte vad som kommer ut ur steget utan registrerar det kapseln registrerar i kupen. Dvs summan av disten som signalen steget skickar ut, högtalarens uppbrott, kupens påverkan på grund av rasslande plåt, plastdelar, glasrutor m,m.

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                                aha okej..

                                men om ett steg skickar ut 100% fykantsvåg så kan ej "stapeln" på TL se fin ut?

                                Comment

                                Working...
                                X