Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp och dist

    Originally posted by Nonne View Post
    Nu vill jag inte vara dum, men att du ska gå in och försvara Frode är löjligt. Tråden skapades den 8:e oktober, det har gått MÅNGA 24 timmar sedan dess.
    Jonas skrev också för flera dagar sedan att denna tråd var regelrätt AVRÄTTNING!

    Skulle inte denna info nått fram......tveksamt må jag säga!

    All skit som sägs tar ungefär 2 nanosekunder att nå den berörda, beröm.....det kommer aldrig fram

    Om jag varit importör av Stetsom hade jag försökt styra upp detta snarast!
    Självklart har denna information kommit fram till Brazilien, jag har personligen haft e-mejl kontakt med deras chefstekniker Wilson Calza om dessa mätningar, men som sagt efter jag berättade om vår testrigg har det varit tyst från deras sida.
    Denna tystnad kan bara tolkas på ett sätt enligt mig, och det vore mycket vettigt om Frode offentligt meddelade det han sade till mig i telefon tidigare i veckan. Samtidigt så kan han ju justera specarna lokalt för Sverige och verkligen rädda den Svenska Stetsom marknaden, men detta beslut kan endast han göra.

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp och dist

      Originally posted by Naughty Tee View Post
      Självklart har denna information kommit fram till Brazilien, jag har personligen haft e-mejl kontakt med deras chefstekniker Wilson Calza om dessa mätningar, men som sagt efter jag berättade om vår testrigg har det varit tyst från deras sida.
      Denna tystnad kan bara tolkas på ett sätt enligt mig, och det vore mycket vettigt om Frode offentligt meddelade det han sade till mig i telefon tidigare i veckan. Samtidigt så kan han ju justera specarna lokalt för Sverige och verkligen rädda den Svenska Stetsom marknaden, men detta beslut kan endast han göra.
      Och igen; vad använde Alan för att slå världsrekordet? Jo, STETSOM steg.

      Mitt förslag är att vi låser tråden, för jag orkar inte med all skitsnack som är.

      Stetsom sitter i världens högst spelande bil, lika mycket som det sitter DD bas.

      Så är det, så var det.
      PUNKT

      Allt annat är skitsnack, förtal och förbannad lögn.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp och dist

        Vi har mätt upp Stetsom 6K2D 1 ohms versionen i vår bänk.

        Enligt Stetsom så ska det steget lämna 7900wrms vid 1 ohm och 13,8 volt batterispänning.

        Här är siffrorna som vi fick ut ur ditt Stetsom 6k2d.
        Alla mätningar är gjorda med 14,4-14,5volt och 60Hz

        Siffror på max ren sinus signal = vad du kan använda till era högtalare maximalt för musik.

        4,60 Ohm 62,7volt 854w
        2,30 Ohm 50,0volt 1086w
        1,15 Ohm 48,6volt 2054w

        Max power= detta är vad steget MAX kan ge ut i vår bänk = 100% THD
        Detta ska ni ALDRIG använda till era högtalare. Och i detta fall var utsignal en helt perfekt fyrkants våg vilket är lika skadligt som likström för en talspole.

        Vårt tips för er som tävlar med dessa steg är att mäta upp utsignal med oscilloscope om ni inte vill lägga massor av pengar på omkoningar.

        4,60 Ohm 122,3volt 3252w
        2,30 Ohm 108,2volt 5090w
        1,15 Ohm 86,2volt 6461w

        Vi mätte även steget med 15,5v för att se om steget kunde prestera dessa av Stetsom angivna 7900w, men den skillnad vi såg var att ren signal innan clip ökade marginellt medans MAX uteffekt inte ökade. Detta beror på att redan vid 14,4 så transformeras ren fyrkantsvåg i stutsteget och mer går ej att tvinga fram ur designen. Slutsatsen om detta steg är att det är ett extremt kraftfullt 2000w steg som med rätt kunskap kan prestera runt 3500-4000w på en talspole vid dB drag tävling. Däremot kan steget producera hela 6500w för drift av 110v elektronik som värmeelement eller TV apparater men några 7900w vid 1 ohm skall man INTE tro att man någonsin får ut från detta steg hur man än gör. Filmer från mätningar ser ni längre ner på sidan.

        Kopierad text från sida jag hittade på nätet.
        SM GULD 2009 ESPL 4
        SM GULD 2010 ESPL Unlimited
        HiFiMicke
        2011 BMW SQ EDITION Black On Black
        Team dBAkuten
        BMW e91 m-sport

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp och dist

          Originally posted by jonash View Post
          Och igen; vad använde Alan för att slå världsrekordet? Jo, STETSOM steg.

          Mitt förslag är att vi låser tråden, för jag orkar inte med all skitsnack som är.

          Stetsom sitter i världens högst spelande bil, lika mycket som det sitter DD bas.

          Så är det, så var det.
          PUNKT

          Allt annat är skitsnack, förtal och förbannad lögn.
          Jag håller med ^^

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp och dist

            Jag tycker absolut inte att denna tråd skall stängas!

            Det som vore av stort intresse är om flera mätningar redovisas för att kunna säkerställa resultaten.

            Som det verka just nu så är stegen väldigt överspecade och är det så så tycker jag att det är klart oseriöst.

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp och dist

              Jag vill oxå se jämförelser,sen är det väl inget som hindrar en från att spela högt trots överspecade steg.
              så att stetsom lirat högt bevisar väl egentligen inte att dom har ärliga specar.



              Originally posted by jimmy s View Post
              Jag tycker absolut inte att denna tråd skall stängas!

              Det som vore av stort intresse är om flera mätningar redovisas för att kunna säkerställa resultaten.

              Som det verka just nu så är stegen väldigt överspecade och är det så så tycker jag att det är klart oseriöst.
              Street stock 2K 2014...

              sigpic

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp och dist

                Originally posted by jimmy s View Post
                Jag tycker absolut inte att denna tråd skall stängas!

                Det som vore av stort intresse är om flera mätningar redovisas för att kunna säkerställa resultaten.

                Som det verka just nu så är stegen väldigt överspecade och är det så så tycker jag att det är klart oseriöst.
                Jag tycker det är bättre att vi gör en ny tråd om vad alla slutsteg ger och är specade istället för bara dra ner stetsom. Det många andra steg som är över specade tycker jag. Jag kopierade alans test och de är de ingen som vill se för då presterar stetsom steget bra ni vill ju bara se hur dåligt det är!

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp och dist

                  Originally posted by Sound_lover View Post
                  Jag tycker det är bättre att vi gör en ny tråd om vad alla slutsteg ger och är specade istället för bara dra ner stetsom. Det många andra steg som är över specade tycker jag. Jag kopierade alans test och de är de ingen som vill se för då presterar stetsom steget bra ni vill ju bara se hur dåligt det är!
                  Jag har läst alans texter, jag säger inte att man inte kan spela starkt med stetsom. Visst finns det många andra märken också som är överspecade men nu gäller det stetsom och jag hoppas det kommer fram i en ny tråd vilka andra märken det är som inte håller spec.

                  Alla här är intresserade av bra prylar som man kan lita på.

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp och dist

                    Jag håller med,upp med fler tester så man får nåt att jämföra med.
                    En helt ny tråd med alla steg tester vore väl inte så fel.
                    Dock är väl kanske inte alla butiker lika sugna på en sådan tråd som vi konsumenter är.


                    Originally posted by Sound_lover View Post
                    Jag tycker det är bättre att vi gör en ny tråd om vad alla slutsteg ger och är specade istället för bara dra ner stetsom. Det många andra steg som är över specade tycker jag. Jag kopierade alans test och de är de ingen som vill se för då presterar stetsom steget bra ni vill ju bara se hur dåligt det är!
                    Street stock 2K 2014...

                    sigpic

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp och dist

                      Originally posted by Sound_lover View Post
                      Jag tycker det är bättre att vi gör en ny tråd om vad alla slutsteg ger och är specade istället för bara dra ner stetsom. Det många andra steg som är över specade tycker jag. Jag kopierade alans test och de är de ingen som vill se för då presterar stetsom steget bra ni vill ju bara se hur dåligt det är!
                      håller med, de är ju rätt mycke skit kastning eller har vare om stetsom. sen kan alla säga va dom vill o tycka stt stetsom är skit. men dom har ju visat att dom kan bygga steg som leverar effekt i alla fall. annars skulle dom väl inte hänga med i världs eliten. så gör som marcus säger o släng upp tråd där alla steg som man misstänker är överspecade mäts o testas. så blir de en rättvis rättegång
                      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp och dist

                        Originally posted by Packan View Post
                        Ok då får jag väl lägga mig i leken efter som det är mitt stetsom 11K som mättes upp kan säga att det gav ut ca 50% av det som står på steget det är alltså ca 5500w i 12v innan dist och det är vad ca DDz2 stegen ger ut och för det priset som stetsom kostar är det halva priset av ett DD Z2Lv nackdelen är att du måste ha 200kg batterier istället för 100kg för att driva det. så slutsats mycket kräm för pengarna men kräver mycket ström. och de där siffrorna kan man skita i som står på pappret. allt beror på hur mycket man vill spendera
                        Läs denna text igen

                        DDz2lv stegen lämnar nästan exakt samma siffror. Alltså är DD steget lika överspecat som Stetsom men det är det ingen som nämner här.
                        Sen måste man ha en sak klart för sig och det är att både DD och Stetsom med flera bygger dom bästa och värsta stegen i världen.
                        Och 5000watt ren effekt är sjukt mycket och det verkar inte folk förstå.
                        Det är ju för mig helt ointressant vad det står för spec på steget. Det viktiga är ju hur det spelar i min bil sen om det står 1000watt eller 13000watt är ju skit samma. Är man nöjd med sitt steg och det levererar höga dB så ska man ju givetvis köra med det och sen skita i vad ett mät papper säger.
                        Det kommer mätas mycket steg i sommar så man kan jämföra vad tillverkaren lovar mot vad det i verkligheten levererar. Men åter igen så är det rätt ointressant om man själv är nöjd med vad det presterar.
                        En teori från min sida är att Stetsom är ett rent BURP steg som är byggt för att lämna så mycket effekt som möjligt utan att ta hänsyn till en taskig signal.
                        För vi vet ju bevisligen att det spelar högt inom dB Drag men till musik har vi inte sätt så mycket av resultat runt om i världen.
                        SM GULD 2009 ESPL 4
                        SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                        HiFiMicke
                        2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                        Team dBAkuten
                        BMW e91 m-sport

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp och dist

                          Originally posted by jimmy s View Post
                          Jag tycker absolut inte att denna tråd skall stängas!

                          Det som vore av stort intresse är om flera mätningar redovisas för att kunna säkerställa resultaten.

                          Som det verka just nu så är stegen väldigt överspecade och är det så så tycker jag att det är klart oseriöst.
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2555

                          Här kommer vi lägga upp mätningar i vår bank på DD steg för de som är intresserade.

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp och dist

                            Originally posted by HiFiMicke View Post
                            Läs denna text igen

                            DDz2lv stegen lämnar nästan exakt samma siffror. Alltså är DD steget lika överspecat som Stetsom men det är det ingen som nämner här.
                            Sen måste man ha en sak klart för sig och det är att både DD och Stetsom med flera bygger dom bästa och värsta stegen i världen.
                            Och 5000watt ren effekt är sjukt mycket och det verkar inte folk förstå.
                            Det är ju för mig helt ointressant vad det står för spec på steget. Det viktiga är ju hur det spelar i min bil sen om det står 1000watt eller 13000watt är ju skit samma. Är man nöjd med sitt steg och det levererar höga dB så ska man ju givetvis köra med det och sen skita i vad ett mät papper säger.
                            Det kommer mätas mycket steg i sommar så man kan jämföra vad tillverkaren lovar mot vad det i verkligheten levererar. Men åter igen så är det rätt ointressant om man själv är nöjd med vad det presterar.
                            En teori från min sida är att Stetsom är ett rent BURP steg som är byggt för att lämna så mycket effekt som möjligt utan att ta hänsyn till en taskig signal.
                            För vi vet ju bevisligen att det spelar högt inom dB Drag men till musik har vi inte sätt så mycket av resultat runt om i världen.
                            fruktansvärt vettigt skrivet. kan bara hålla med. bland de bästa som skrivits i tråden på länge.
                            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                              måste bara tillägga att z2lv är ju inte lika överspecat, då det är specat till 8350W@14.4v
                              och 11K2D specs är 13450W@13,8V

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                                5kw vid 12v for Z2lv är i alla fall respekt i mina ögon.

                                Comment

                                Working...
                                X