Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp och dist

    Ok då får jag väl lägga mig i leken efter som det är mitt stetsom 11K som mättes upp kan säga att det gav ut ca 50% av det som står på steget det är alltså ca 5500w i 12v innan dist och det är vad ca DDz2 stegen ger ut och för det priset som stetsom kostar är det halva priset av ett DD Z2Lv nackdelen är att du måste ha 200kg batterier istället för 100kg för att driva det. så slutsats mycket kräm för pengarna men kräver mycket ström. och de där siffrorna kan man skita i som står på pappret. allt beror på hur mycket man vill spendera
    Last edited by Packan; January 22, 2010, 01:57.

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp och dist

      Originally posted by MrMix View Post
      men detta e väl "tjusningen" med ett forum, att folk kan tycka å tänka va de vill, och det är ju väldigt lätt å skapa sig förutfattade meningar om saker å ting, oavsett om de gäller slutsteg eller personer *minns första gången ja träffade jonas H å insåg att han inte va så tokig som han ofta framstått på forumen *
      Blötpuss
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp och dist

        Originally posted by jonash View Post
        Blötpuss
        å plötsligt framstår du som lika tokig igen
        De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

        Comment


        • Re: Onödiga inlägg i "Stetsom, klipp och dist"

          Har rensat lite smått i tråden. Onödiga inlägg hamnar som vanligt i Papperskorgen. Frippe L har makten att låsa tråden om han vill.

          Det är dock en intressant diskussion. Försök hålla en hög nivå bara, ni som deltar i tråden. Om någon leverantör vill ge ett en officiell kommentar får de gärna göra det. Tex på sin hemsida, i Branschnytt, Direktkontakt eller här.

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp och dist

            Hmmm ska man låsa tråden eller ta väck den helt nu eller?

            Folk beter ju sig som barnungar ibland, trådens grundfråga var om det var olika steg för 12V o 16V system o därför som en del steg klippte eller gick i protect.

            Inte att stegen inte lämnade specad effekt det bryr ja inte mig om utan ville bara föra fram detta då en del hade problem med sina steg o andra inte.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp och dist

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Hmmm ska man låsa tråden eller ta väck den helt nu eller?

              Folk beter ju sig som barnungar ibland, trådens grundfråga var om det var olika steg för 12V o 16V system o därför som en del steg klippte eller gick i protect.

              Inte att stegen inte lämnade specad effekt det bryr ja inte mig om utan ville bara föra fram detta då en del hade problem med sina steg o andra inte.
              klart tråden har flippat ut lite men det som fångat nästan 8000 tittar på den här tråden handlar ju om om vad spec på steg så varför låsa en tråd som är populär ? tycker det borde startas en ny tråd om just det här ämnet, vad stegen egentligen lämnar från då ex dbakuten, digital-designs,mm där de lägger upp sina siffror på steg, volt, dist , ohm. där man INTE kan komentera då flippar det inte ur och ingen kastar skit på folk. jag är nog en av många som tycker det är intressant att veta vad tillverkarna spec sina steg och vad de egentligen lämnar i verkligheten utan en extrem batteribank, idag så är det effekt hysteri helt klart, kolla när sinus-live kom skit mycket effekt på papper och billigt, de stegen finns överallt nu, men sen vet de flesta idag efter många mätningar och trådar på forum vad som låg bakom de höga siffrorna, folk spelade skit högt med de stegen och det gör de likadant med .......

              jag vill se fler irl spec på stegen och hoppas på det kommer också verkar som leverantörerna gör många mätningar men de publiceras inte
              mvh Alex

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp och dist

                Helt rätt alex, jag menade inte att jag inte bryr mig om vad steg lämnar för effekt utan det var bara det att tråden inte handlade om det från början.

                En effektmätningstråd kan gott komma istället från nån som har många steg uppmätta som dbakuten eller Soundpressure.
                Där det då skrivs upp som gjorts här vid vilken volt det mätts o om det är helt utan dist eller 5-10% eller liknande.

                Kollar man på insidan av stora 7-10kw specade steg från "ledande tillverkare" idag är det inte mkt som skiljer konkurrenterna åt, en del har annan färg på anslutningar o kablar i stegen men i stort sett är det ju samma steg även om några komponenter är olika så byggs dem flesta säkert på samma fabrik i korea, Chumlum eller va den heter o modellen Zenon 9k
                (har ja fel så säg gärna till)

                Brasse-stegen är väl uppbyggda på annat sätt som ja förstått det och är väl ett undantag från detta.

                Kort sagt köp dem du får bäst pris o kan få support på, det gör jag iaf.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp och dist

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Helt rätt alex, jag menade inte att jag inte bryr mig om vad steg lämnar för effekt utan det var bara det att tråden inte handlade om det från början.

                  En effektmätningstråd kan gott komma istället från nån som har många steg uppmätta som dbakuten eller Soundpressure.
                  Där det då skrivs upp som gjorts här vid vilken volt det mätts o om det är helt utan dist eller 5-10% eller liknande.

                  Kollar man på insidan av stora 7-10kw specade steg från "ledande tillverkare" idag är det inte mkt som skiljer konkurrenterna åt, en del har annan färg på anslutningar o kablar i stegen men i stort sett är det ju samma steg även om några komponenter är olika så byggs dem flesta säkert på samma fabrik i korea, Chumlum eller va den heter o modellen Zenon 9k
                  (har ja fel så säg gärna till)

                  Brasse-stegen är väl uppbyggda på annat sätt som ja förstått det och är väl ett undantag från detta.

                  Kort sagt köp dem du får bäst pris o kan få support på, det gör jag iaf.
                  men när vi kollar på steg som kostar ~20tusen så är effekten runt +-5kw (finns undantag, behöver inte komenteras). så stetsom stegen är samma prisklass om vi kollar vad det lämnar irl och vad det kostar.

                  sen har vi nog alla varit inne på ampguts eller vad det heter (äldre sidan) där gick det att se hur många andra tillverkare som hade samma bräda och hur lika de var i komponeneter, men med lite finare komponeneter i de dyrare stegen.

                  brasse-stegen var små och söta skulle gärna vilja ha ett men fick tag på ett stort klumpigt svin ist, nu vill man ha något som inte tar så stor plats. men kolla på earthquake hade också små steg som lämnade ganska mycket effekt, men de brann upp ganska lätt, har fortfarande mitt hemma som jag inte orkat pilla på.

                  tråden kanske skulle byta namn eller göra en helt nya tråd, håller med dig, trådens innehåll är ju en liten besvikelse om man kollar på rubriken.

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp och dist

                    Man kommer heller inte ifrån det faktum att precis som Digital Designs använder sig utav termPro resultaten för att hävda att man måste ha deras bas för att slå världsrekord och spelar högst i världen, så har man hos Stetsom PRECIS samma rätt att hävda sina produkters förträfflighet för ändamålet.

                    Det är INGEN skillnad.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp och dist

                      Originally posted by jonash View Post
                      Man kommer heller inte ifrån det faktum att precis som Digital Designs använder sig utav termPro resultaten för att hävda att man måste ha deras bas för att slå världsrekord och spelar högst i världen, så har man hos Stetsom PRECIS samma rätt att hävda sina produkters förträfflighet för ändamålet.

                      Det är INGEN skillnad.
                      Jonas denna tråd handlar väl om om stegen i fråga lämnar användbar effekt i den omfattning som den aktuella tillverkaren påstår, och detta till ett pris som ingen annan tillverkare i världen kan prestera. Tråden handlar inte om DDs basar vad jag vet.

                      Jag har kontaktat Stetsom för att få en förklaring om hur de mäter upp sina specar och har endast fått svävande svar att vi skulle ha en för liten strömbank, då förklarde jag för dem specar på vår batteribank och bifogade foton på den och efter detta har de ej hört av sig mer. Det visar sig att vi har 4 gånger så hög kapacitet i vår bank än vad de har i deras 1200A peak max bank. Det enda de behöver svara på är om de använder fasta motstånd av grövre kaliber eller om de använder talspolar eller liknande laster vid mätning.

                      OCH för att förtydliga att vi endast är ute efter att dissa våra konkurenter så kan jag igen berätta att DD och Stetsom har en GEMENSAM högtalarfabrik i Brazilien dvs DD Brazilien, därav anser jag att vi med bibehållen heder kan kritisera deras specar offentligt. Om de anser att det är fel på dessa exemplar som vi och Björn mätt upp i våra riggar så är det helt och fullt i deras intresse att vi (eller andra som har möjlighet) skall få mäta upp flera steg som är "hela".

                      Ps. Efter att varit i Göteborg och bekräftat mätningar av 6K samt 11K samt givetvis ett antal andra referens steg i Björns rigg har vi lagt upp våra mätningar på 6K för dem som är tillräckligt intreserade att hitta var de finns.
                      Last edited by Naughty Tee; January 22, 2010, 17:33.

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp och dist

                        Originally posted by jonash View Post
                        Man kommer heller inte ifrån det faktum att precis som Digital Designs använder sig utav termPro resultaten för att hävda att man måste ha deras bas för att slå världsrekord och spelar högst i världen, så har man hos Stetsom PRECIS samma rätt att hävda sina produkters förträfflighet för ändamålet.

                        Det är INGEN skillnad.
                        http://www.stetsom.com.br/eng/noticias.aspx?n=8062
                        helt klart dom har.
                        men nu är ju stegen överspecade ganska mycket, och det är ett faktum, är det inte det vi vill ha från tillverkaren riktig fakta, för kan man inte få det så får man skaffa det, och det är exakt det som gjorts nu. då blir helt plötsligt ett jätte känsligt ämne.

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp och dist

                          har letat lite på termpros forum om stetsom och läst mycket roligt, inte långt ifrån den här tråden, där själva alan dante säger att 3000 stetsom watt är 3000 watt , och andra som säger de har 3000w är 1500w, men den här tråden jag hitta nu så är det lite fler mätningar som han själv gjort och skriver ut det, http://audioforum.termpro.com/topic/20/13513.html jag är bara ute efter fakta och vill inte förstöra någon. sök på stetsom finns mycket att läsa där för folk som inte gjort det innan. både positiv och negativ information .

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp och dist

                            Kopierat från alan dantes inlägg

                            "ok .now let's show my home test with 4 the bigs companys in the USA, DD (Z2), hifonics gogo girl ,USAmps and JBL (crow)
                            DD Z2 = 2 amplifiers bridge at 0,7ohms rise to 1.4 ohms with 16 volts ,179.1 db.
                            Golias 5000 = 2 amplifiers bridge at 0,7 ohms rise to 1,4 ohms with 16 volts, 177.9 dbs usamps
                            AX3200DE = 2 amplifiers working stereo 0.5 ohms eat= 175.3dbs
                            JBL CROW = 2 amplifiers with dual 0.7 ohms , one amplifier / coil 178,8 dbs
                            stetsom 7kd= 2 stetsom bridge at 0.7 ohms rise to 1.4 ohms 16 volts 179.0 dbs.

                            this tests with the crow and usamps i did last year! the best aplication for the 7kds will be bridge 2 amps at 0.25 ohms 16 volts ,at Craig Butler van we run 2 amps bridge at 0.175 ohms with 16 volts, the van can 180ss all day with 6 amplifiers , we see what she's doing with 12 amplifiers !i don't whant to tell what the van can do ,but is CRAZY loud .
                            i whants to thanks for all my sponsors,fist big thanks to power master ,Scottie big thanks for the 24 batterys.
                            Big thanks to my love company ,DD , Jassa is the best speaker builder on the planet ,he is the MAN!
                            Stetsom i have big thanks for all the help to my family, stetsom is part of my life ,BIG THANKS to Hugo ,Paulinho and Marcelo. i will prove to the USA that we are the best !!!!
                            My wife Patricia is the best girl ,she is my gold , my san Brian 2 years old ,he help me at all my projets, his the tool guy, i love my family ,god bless us!!!!!"

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp och dist

                              Originally posted by Sound_lover View Post
                              Kopierat från alan dantes inlägg

                              "ok .now let's show my home test with 4 the bigs companys in the USA, DD (Z2), hifonics gogo girl ,USAmps and JBL (crow)
                              DD Z2 = 2 amplifiers bridge at 0,7ohms rise to 1.4 ohms with 16 volts ,179.1 db.
                              Golias 5000 = 2 amplifiers bridge at 0,7 ohms rise to 1,4 ohms with 16 volts, 177.9 dbs usamps
                              AX3200DE = 2 amplifiers working stereo 0.5 ohms eat= 175.3dbs
                              JBL CROW = 2 amplifiers with dual 0.7 ohms , one amplifier / coil 178,8 dbs
                              stetsom 7kd= 2 stetsom bridge at 0.7 ohms rise to 1.4 ohms 16 volts 179.0 dbs.

                              this tests with the crow and usamps i did last year! the best aplication for the 7kds will be bridge 2 amps at 0.25 ohms 16 volts ,at Craig Butler van we run 2 amps bridge at 0.175 ohms with 16 volts, the van can 180ss all day with 6 amplifiers , we see what she's doing with 12 amplifiers !i don't whant to tell what the van can do ,but is CRAZY loud .
                              i whants to thanks for all my sponsors,fist big thanks to power master ,Scottie big thanks for the 24 batterys.
                              Big thanks to my love company ,DD , Jassa is the best speaker builder on the planet ,he is the MAN!
                              Stetsom i have big thanks for all the help to my family, stetsom is part of my life ,BIG THANKS to Hugo ,Paulinho and Marcelo. i will prove to the USA that we are the best !!!!
                              My wife Patricia is the best girl ,she is my gold , my san Brian 2 years old ,he help me at all my projets, his the tool guy, i love my family ,god bless us!!!!!"
                              Precis ett sånt test jag efterlyste innan. Testar olika steg med samma förutsättningar och i den applikation de är tänkt att sitta i. Men Alan kanske har fel och bara tur.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp och dist

                                Originally posted by Lellen View Post
                                Mkt moget svar måste jag säga. Alla kanske inte sitter klistrade vid forumet 24 timmar om dygnet utan kanske har annat att pyssla med.
                                Nu vill jag inte vara dum, men att du ska gå in och försvara Frode är löjligt. Tråden skapades den 8:e oktober, det har gått MÅNGA 24 timmar sedan dess.
                                Jonas skrev också för flera dagar sedan att denna tråd var regelrätt AVRÄTTNING!

                                Skulle inte denna info nått fram......tveksamt må jag säga!

                                All skit som sägs tar ungefär 2 nanosekunder att nå den berörda, beröm.....det kommer aldrig fram

                                Om jag varit importör av Stetsom hade jag försökt styra upp detta snarast!
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X