Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

    Originally posted by Lellen View Post

    Och varför mitt 7k2d steg gick sönder när vi mätte upp det hos Soundpressure var för att lödningen till cliplampan hade gått i sönder. Detta fick jag reda på efter jag lämnat in det hos lagaren. Detta gjorde att det ej varnade oss när vi mätte upp det. Man det har jag mig själv att skylla över då jag hade haft för små distanser när jag hade kört med det på baksidan av lådan.
    Vi kunde inte mäta det, det gick sönder när vi starta det i 14.4Volt.
    Sedan när vi testa det andra 7k2d steget så prova vi aldrig det i 14.4Volt.
    Och när vi testa det med Clip och inte Clip i 4,6 Ohm enligt stegets Clip lampa så vart resultatet ca 3200w med en Clip lampa som lös för fullt.
    Sedan så skruva jag ner tills den sluta lysa och då var det ca 800 -850watt vid 12,8Volt och du närvarande vid den testen, samt några till var närvarande.

    Har jag någonsin gott ut med dom siffrorna för än nu?
    Nej det har jag inte.

    Sedan har jag inte sagt att det är fel på steget i sig. det är specen på steget som är fel. och bara för det så blir det ett ramaskri som heter duga.

    Sedan så har du och jag pratat om att vi skulle göra en test på Stetsom och DD stegen samtidigt. så att du fick se det med egna ögon.
    Men du kommer aldrig.

    Och nu kan jag förstå om du inte kommer, för du tror att jag bara är ute efter att säga att Stetsom stegen är skit.
    Vilket dom inte är. men dom är Duktig ÖVERSPECADE vilket JAG tycker är att luras.
    Och åter igen så är det inte du eller Frode som luras.


    Sedan när det gäller Z2LV så är den dynamiska specen 8500w inte RMS
    RMS specen på Z2LV är 6500w vid 1% THD det jag har fått fram i test med ren sinusvåg är 6090w. vilket då gör att 6500w vid 1% inte är så otroligt långt från verkligheten.

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

      Originally posted by Peter.T View Post
      Vi kunde inte mäta det, det gick sönder när vi starta det i 14.4Volt.
      Sedan när vi testa det andra 7k2d steget så prova vi aldrig det i 14.4Volt.
      Och när vi testa det med Clip och inte Clip i 4,6 Ohm enligt stegets Clip lampa så vart resultatet ca 3200w med en Clip lampa som lös för fullt.
      Sedan så skruva jag ner tills den sluta lysa och då var det ca 800 -850watt vid 12,8Volt och du närvarande vid den testen, samt några till var närvarande.

      Har jag någonsin gott ut med dom siffrorna för än nu?
      Nej det har jag inte.

      Sedan har jag inte sagt att det är fel på steget i sig. det är specen på steget som är fel. och bara för det så blir det ett ramaskri som heter duga.

      Sedan så har du och jag pratat om att vi skulle göra en test på Stetsom och DD stegen samtidigt. så att du fick se det med egna ögon.
      Men du kommer aldrig.

      Och nu kan jag förstå om du inte kommer, för du tror att jag bara är ute efter att säga att Stetsom stegen är skit.
      Vilket dom inte är. men dom är Duktig ÖVERSPECADE vilket JAG tycker är att luras.
      Och åter igen så är det inte du eller Frode som luras.


      Sedan när det gäller Z2LV så är den dynamiska specen 8500w inte RMS
      RMS specen på Z2LV är 6500w vid 1% THD det jag har fått fram i test med ren sinusvåg är 6090w. vilket då gör att 6500w vid 1% inte är så otroligt långt från verkligheten.
      Men fortfarande överspecat alltså?

      Hela den här debatten kan ni lägga ned. Det har överspecats steg i alla tider, det händer tydligen än idag.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

        Kan nu berätta att jag och Hans Emil Huse har mailat Stetsom Brassilien och frågat efter ett par tester med filmat resultat. Då med förklaring hur många Amp de har i sin strömbank, Hur testen går till som vid last,hz och när de mäter med resistorer Då kan vi ju jämföra testerna. Nu tar jag natten och drar till sälen imorgon och är där tills på söndag. Så om jag blir tyst så vet ni varför. Återkommer på måndag då med förhoppningsvis några regelrätta mätningar av stetsom själva.
        Linus "Lellen" Andersson

        Passat kombi 01 clean edition
        Espl,Bassrace

        Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
        Svensk mästare Super street NW -06

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

          Originally posted by Lellen View Post
          Kan nu berätta att jag och Hans Emil Huse har mailat Stetsom Brassilien och frågat efter ett par tester med filmat resultat. Då med förklaring hur många Amp de har i sin strömbank, Hur testen går till som vid last,hz och när de mäter med resistorer Då kan vi ju jämföra testerna. Nu tar jag natten och drar till sälen imorgon och är där tills på söndag. Så om jag blir tyst så vet ni varför. Återkommer på måndag då med förhoppningsvis några regelrätta mätningar av stetsom själva.

          de ser vi fram i mot. heja heja heja. så hoppas vi du inte bryter bägge armarna. så du kan skriva till veckan. hahha.
          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

            Originally posted by Lellen View Post
            Kan nu berätta att jag och Hans Emil Huse har mailat Stetsom Brassilien och frågat efter ett par tester med filmat resultat. Då med förklaring hur många Amp de har i sin strömbank, Hur testen går till som vid last,hz och när de mäter med resistorer Då kan vi ju jämföra testerna. Nu tar jag natten och drar till sälen imorgon och är där tills på söndag. Så om jag blir tyst så vet ni varför. Återkommer på måndag då med förhoppningsvis några regelrätta mätningar av stetsom själva.
            Ta det lugnt i backen

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

              Originally posted by jonash View Post
              Men fortfarande överspecat alltså?

              Hela den här debatten kan ni lägga ned. Det har överspecats steg i alla tider, det händer tydligen än idag.
              Värre än nånsin Jonas

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                Originally posted by jonash View Post
                Men fortfarande överspecat alltså?

                Hela den här debatten kan ni lägga ned. Det har överspecats steg i alla tider, det händer tydligen än idag.
                jag tycker det fruktansvärt intressant med spec på stegen för alla har sina egna resultat och om vi i sverige kunde gör en egen lista skulle jag tycka det var kul för att sen se vad som är närmast verkligheten, att alan dante spelade 1db högre med stetsom än z2 stegen säger ju ändå en hel del det är inga såliga steg , men de är överspecade, jag tror inte ett skit på att mitt steg skulle lämna 5800rms i 1ohm vid 14v jag skulle gärna vilja mäta det och om jag skulle få fram ett dåligt resultat skulle jag inte bli så ledsen som alla som har stetsom stegen har blivit här, då jag tycker mitt steg knuffar på min bas jävligt bra och kontrollerat och ingen av dom blir särskilt varma. lellen förstår inte varför bli så upprörd du är ju nöjd med dina steg och det spelar bra har hört dig spela så varför bry sig, för om då stetsom stegen inte är rätt uppmät så borde ju z2 steget lämna ass mycket effekt i stetsoms bänk. för mig är det inta bara effekten som spelar roll det är kvaliten och man får oftast vad man betalar för.

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                  Originally posted by Naughty Tee View Post
                  Värre än nånsin Jonas
                  Usch.......
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                    Tycker också detta är intressant läsning.

                    Är Orion hcca D5000 stegen upmätta? För jag gick ifrån 2 st sånna till 2 st 6k steg.
                    Ökade från 151,6 till 153,2 rakt av UTAN modiferingar och med samma avstämmning.

                    Detta var då jag hade Inhuman 18"arna.

                    Folk som är uppe över 150 strecker vet att det är grymt svårt att öka i dessa DB.

                    Så hur i all fridens namn kunde jag öka såhär mkt? Är orion stegen också grymt överspecade?
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                    sigpic

                    Ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                      4 stetsom 10kd =181.3db
                      8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge)
                      8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)

                      The DD amps are very strong ,but very big... i do not have the space for 8 .
                      The good thin about the dd amps they do half-bridge , than will need high impedance coils to get more power output and more A/C voltage than the stetsom amps .

                      ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts)
                      2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)

                      that relly depende on the inpedance you run , if you go low stetsom is the best way, and if space is big problema stetsom is the best way.
                      But if you run high impedance coils ,the DD amps are better, but will need more roon and look better to !

                      --------------------
                      ''The first brazilian to compete in SPL outside brazilian borders.''

                      Alans egna ord om varför han fördrar Stetsom. Detta kan vi utveckla mer om intresse finns, men notera de olika impedanserna han gjort sina tester vid och de hur mycket strömkabel han använde i de olika testerna, Berra kan kanske berätta hur mycket spänning och ström som tas ut i renaulten vid laster under 0,7

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                        Originally posted by Naughty Tee View Post
                        4 stetsom 10kd =181.3db
                        8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge)
                        8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)

                        ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts)
                        2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)

                        --------------------
                        ''The first brazilian to compete in SPL outside brazilian borders.''

                        Alans egna ord om varför han fördrar Stetsom. Detta kan vi utveckla mer om intresse finns, men notera de olika impedanserna han gjort sina tester vid och de hur mycket strömkabel han använde i de olika testerna, Berra kan kanske berätta hur mycket spänning och ström som tas ut i renaulten vid laster under 0,7
                        ajj det missade jag när jag läste på sidan. ber om ursäkt för mitt inlägg tur det finns folk som har bättre koll, nästan lite för bra koll

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                          Originally posted by Naughty Tee View Post
                          4 stetsom 10kd =181.3db
                          8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge)
                          8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)

                          The DD amps are very strong ,but very big... i do not have the space for 8 .
                          The good thin about the dd amps they do half-bridge , than will need high impedance coils to get more power output and more A/C voltage than the stetsom amps .

                          ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts)
                          2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)

                          that relly depende on the inpedance you run , if you go low stetsom is the best way, and if space is big problema stetsom is the best way.
                          But if you run high impedance coils ,the DD amps are better, but will need more roon and look better to !

                          --------------------
                          ''The first brazilian to compete in SPL outside brazilian borders.''

                          Alans egna ord om varför han fördrar Stetsom. Detta kan vi utveckla mer om intresse finns, men notera de olika impedanserna han gjort sina tester vid och de hur mycket strömkabel han använde i de olika testerna, Berra kan kanske berätta hur mycket spänning och ström som tas ut i renaulten vid laster under 0,7
                          Oj körde han 16st 50mm2 per steg när han hade 8st 10kd steg? det blir inga små block han har vid varje steg isf.

                          typ såna här menar jag med block
                          Attached Files
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                            Originally posted by alleballe View Post
                            ajj det missade jag när jag läste på sidan. ber om ursäkt för mitt inlägg tur det finns folk som har bättre koll, nästan lite för bra koll
                            Ingen fara BalleAlle De som känner mig och Peter vet att vi inte skulla göra nåt oväsen om detta om det inte vore tokgalet, och detta är det EXTEMASTE vi varit med om då kan vi bara inte hålla tyst om detta tyvärr. Även om vissa individer tar illa upp anser vi att detta problem skall komma ut. Gubbarna i Brazzeland kan bara speca om stegen så är allt löst voila, men att lära gamla hundar sitta är inte lätt speciellt när de HAR den höst spelande bilen i huset, eller står den anskrämlige Volvon kanske hos DD brazilien? hmmmm

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                              Originally posted by Techno_Bass View Post
                              Tycker också detta är intressant läsning.

                              Är Orion hcca D5000 stegen upmätta? För jag gick ifrån 2 st sånna till 2 st 6k steg.
                              Ökade från 151,6 till 153,2 rakt av UTAN modiferingar och med samma avstämmning.

                              Detta var då jag hade Inhuman 18"arna.

                              Folk som är uppe över 150 strecker vet att det är grymt svårt att öka i dessa DB.

                              Så hur i all fridens namn kunde jag öka såhär mkt? Är orion stegen också grymt överspecade?
                              Om ja inte minns fel så lämnar väl dem D5000 stegen 2,7-2,9kw fullt blås?
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

                                Originally posted by Frippe_L View Post
                                Oj körde han 16st 50mm2 per steg när han hade 8st 10kd steg? det blir inga små block han har vid varje steg isf.

                                typ såna här menar jag med block
                                och 2st till DD stegen

                                Vem vet vad som skulle hänt om han körde lägre impedans och 16st strömkablar till HV stegen, det kan man bara spekulera. Det vi vet att han skulle fått bygga om bilen så han fick plats med större ste......hmmm nån som sett volvon hur den ser ut nu ?

                                "but very big... i do not have the space for 8 "
                                Last edited by Naughty Tee; January 27, 2010, 22:27.

                                Comment

                                Working...
                                X