Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orsak till brus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Orsak till brus?

    Originally posted by Hewi View Post
    Skall du inte testa att byta till ett annat steg istället när du ändå är i köptagen? Ngn här vet säkert vad som brukar gå bra ihop med Clarion!
    Jo, problemet är att jag mer eller mindre byggt/monterat för HC-475. Behöver dessutom ett slutsteg som är stabilt i 1Ohm.
    sigpic

    Comment


    • #47
      Re: Orsak till brus?

      Vänta lite nu. Jag kör med 8mm2 strömkabel rakt igenom. Säkerligen för klent. Förstår om det kan ge upphov till störningar. Men stegen levererar ju inga "monsterwatt" och jag har ingen större subwoofer så det borde inte ge problem, eller? Har lika många volt till slutstegen som direkt ifrån batteriet.
      Last edited by Psycho_Squid; October 5, 2009, 22:19.
      sigpic

      Comment


      • #48
        Re: Orsak till brus?

        Det där HC-475 steget du snackar om, är inte det ett Impact ?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #49
          Re: Orsak till brus?

          Originally posted by Nonne View Post
          Det där HC-475 steget du snackar om, är inte det ett Impact ?
          Det är dem gamla mds stegen med genomskinlig plexi han menar.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #50
            Re: Orsak till brus?

            Lastar du ett steg i 1 Ohm så drar det ca 8 gånger mer ström än i 4 Ohm.

            Kan vara idé att skaffa grövre kabel. Men det skall inte ge brus.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #51
              Re: Orsak till brus?

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Det är dem gamla mds stegen med genomskinlig plexi han menar.
              Okej!
              Då snackar vi............inte
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #52
                Re: Orsak till brus?

                Originally posted by Nonne View Post
                Okej!
                Då snackar vi............inte
                Hehe, men ett MDS HC-475 är inte fy skam dem med. Dock sade jag till mig själv att ett MDS-steg aldrig skulle komma innanför tröskeln.

                Nu är snart ett nytt HC-475 på väg till mig hur som helst. Ska bli MYCKET intressant att testa med det.
                sigpic

                Comment


                • #53
                  Re: Orsak till brus?

                  Originally posted by Psycho_Squid View Post
                  Hehe, men ett MDS HC-475 är inte fy skam dem med. Dock sade jag till mig själv att ett MDS-steg aldrig skulle komma innanför tröskeln.

                  Nu är snart ett nytt HC-475 på väg till mig hur som helst. Ska bli MYCKET intressant att testa med det.
                  Ett tips!

                  Utför aldrig ett A - B test mellan ett Impact HC och ett MDS HC !
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #54
                    Re: Orsak till brus?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Ett tips!

                    Utför aldrig ett A - B test mellan ett Impact HC och ett MDS HC !
                    Nä, det skulle jag aldrig göra. Känner inte till Impact HC men tycks vara ett fin, fint slutsteg hur som helst.
                    sigpic

                    Comment


                    • #55
                      Re: Orsak till brus?

                      STØY

                      Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
                      Det er flere enn ett jordingspunkt.
                      Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.

                      DYNAMOSTØY

                      Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
                      Bruk alltid produkter av høy kvalitet.


                      Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

                      Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

                      Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

                      Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

                      Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

                      Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

                      Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

                      Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

                      Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                      Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

                      Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

                      Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

                      Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

                      Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

                      Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

                      Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

                      Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

                      Støyfilter

                      Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

                      Prøv å holde kun ett jordingspunkt.


                      TENNINGSSTØY

                      Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
                      LØSNING:


                      Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

                      Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

                      På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

                      SMELL VED AV / PÅSLAG

                      Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
                      LØSNING:


                      Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                      Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

                      Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

                      Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

                      CD STØY

                      D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
                      LØSNING:


                      Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

                      Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

                      Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

                      Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                      Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

                      Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

                      Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

                      BAKGRUNNSUS

                      Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
                      LØSNING:


                      Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

                      Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.
                      sigpic


                      SUPER STREET NW

                      Comment


                      • #56
                        Re: Orsak till brus?

                        Originally posted by N12turbo-norway View Post
                        STØY

                        Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
                        Det er flere enn ett jordingspunkt.
                        Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.

                        DYNAMOSTØY

                        Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
                        Bruk alltid produkter av høy kvalitet.


                        Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

                        Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

                        Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

                        Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

                        Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

                        Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

                        Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

                        Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

                        Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                        Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

                        Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

                        Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

                        Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

                        Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

                        Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

                        Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

                        Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

                        Støyfilter

                        Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

                        Prøv å holde kun ett jordingspunkt.


                        TENNINGSSTØY

                        Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
                        LØSNING:


                        Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

                        Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

                        På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

                        SMELL VED AV / PÅSLAG

                        Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
                        LØSNING:


                        Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                        Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

                        Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

                        Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

                        CD STØY

                        D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
                        LØSNING:


                        Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

                        Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

                        Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

                        Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

                        Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

                        Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

                        Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

                        BAKGRUNNSUS

                        Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
                        LØSNING:


                        Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

                        Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.
                        En mycket bra sammanfattning!
                        Psycho!
                        Fundera lite på det där sista han skrev!
                        Och för all del, fundera även på det andra!
                        sigpic

                        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Orsak till brus?

                          Har idag bytt slutsteg och bruset är i princip helt borta. Ingen är nog gladare än jag. Trevlig helg alla!
                          sigpic

                          Comment

                          Working...
                          X