Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orsak till brus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Orsak till brus?

Originally posted by Psycho_Squid View Post
    Börjar luta lite åt att det är skit bakom spakarna (jag). Måste vara felmontage (eller ja, mindre bra val) eftersom jag haft så många olika problem som avlöper varandra efter varje justering som jag har gjort. Ihop med nya och beg. prylar och kanske inte världens bästa kablar. Nu jävlar skall jag felsöka en gång för alla. Det går inte att hålla på och jamsa.

EDIT Sorry fel av mig, 60% gain kör jag visst med för att matcha HU:ns volym som jag förvisso inte vet värdet för max. Tror Clarion har 33 och vid 15 så låter det lite väl högt.
    Vad motsvarar "60%" på gain i Volt ca? Vanligtvis så brukar stegen vara graderade tex 0,2 - 4V eller liknande
    Skulle rösta för att du ställer gainen så att det är "sådär nästan för högt" vid vol27-28. Det blir förmodligen närmre det högre voltangivelsen än den lägre och brukar lösa det mesta av brusproblemen.
    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
      Som jag skrev! Leta upp en annan jordpunkt pronto!

Jorda steget med 1 kabel som är en mm i kvadrat?

Nu går jag och tar livet av mig!

Jag hänger mig i min strömkabel som är 33 millimeter i kvadrat! Den borde hålla även om jag är tung!

Farväl du grymma bilstereovärld!
      Hehe. Ja, visst är det illa. Amatörer borde inte få hålla på. Fast förstå mig rätt. Den tunna kabeln plockade jag bort illa kvickt när jag såg den, den används alltså inte idag (men det tog du säkert för givet).

Så ligger det till iaf.

Hur som, nya jordpunkten skall inte vara så dum faktiskt men provar som Du skriver och byter den, så får jag se.
      sigpic

Comment

Originally posted by Mats H View Post
        Vad motsvarar "60%" på gain i Volt ca? Vanligtvis så brukar stegen vara graderade tex 0,2 - 4V eller liknande
        Skulle rösta för att du ställer gainen så att det är "sådär nästan för högt" vid vol27-28. Det blir förmodligen närmre det högre voltangivelsen än den lägre och brukar lösa det mesta av brusproblemen.
        Gradering 5 - till 0.2V. Skall tillägga att jag har olika hög brusnivå i högtalarna.
        Tack för tipset med justering av gain men jag vidhåller att det inte är det som är problemet i detta fall. det är mer komplext än så.

Framtiden får utvisa hur fel jag hade.
        Last edited by Psycho_Squid; October 3, 2009, 23:47.
        sigpic

Comment

Hehe. Ja, visst är det illa. Amatörer borde inte få hålla på. Fast förstå mig rätt. Den tunna kabeln plockade jag bort illa kvickt när jag såg den, den används alltså inte idag (men det tog du säkert för givet).
          Skönt då kan jag leva vidare ett tag till!
          Nja, jag tog nog inte det för givet!

Sen det här med komplext så är det faktiskt mycket sällan som att det är så komplext som man tror!

Allra, allra oftast slutar det med att det är ett skitfel.

Du anar inte vilka konstiga problem det kan bli när man har dålig jord.
          Speciellt om man har med CAN-kommunikation att göra!

En verkstad bytte ut en komplett automatlåda när det var en diod som var trasig! Vem fick betala det? Ja kunden ville inte det av förklarliga skäl!

Jag skulle kunna exemplifiera en hel natt men avstår!

Nej du min vän! Det är sannolikt inte något komplext i detta heller!

Men som du skrev! Det får framtiden utvisa!

Skriv gärna en rad här!

Edit:
          Förresten amatörer SKA få hålla på! Vi har alla varit amatörer och jag är det dessutom fortfarande!
          Man måste få göra fel för att senare kunna göra rätt!

Seså, gå nu och justera gainen (efter du fixat det andra)! Låter det högt vid volym 15 som är mindre än hälften av max så är gainen feljusterad! Punkt!
          Last edited by PhoenixG; October 4, 2009, 08:38.
          sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Jo, amatörer skall få hålla på om dem har någorlunda koll på vad dem sysslar med.

Har idag fortsatt min felsökning. Mina fynd:

1) Mycket liten skillnad på brusnivå vid justering av gain. Grundbruset består. Vid nollvolym ifrån HU:n kvarstår bruset men tycks upphöra om jag pausar uppspelningen av musiken.

2) Båda slutstegens jord (-) utgår till chassit! Gillar inte denna typ av slutsteg som inte har separation (billiga slutsteg är konstruerade så enligt mig). Järnstängerna som sitter bakom slutstegen har jag nu isolerat med dubbelagrig isoleringstejp för säkerhetsskull, för dem var anslutna till bilens chassi! Borde ha genererat någon form av störning?

3) Har lite generatorsurr (lägre frekvens än vanligt). Detta hörs knappt och det kan jag nog få bort genom att ansluta en kondensator direkt till generatorn.

4) Har exakt samma volt vid mätning ifrån plus- och minuspol ifrån batteriet som till slutstegen. Diffar kanske 0.1mV. Har inte kontrollerat volten till HU:n ännu likaså genom signalkablarna.

Slutsats: Bruset stör inte om jag kör med bilen men skall helst inte finnas om Ni förstår mig. Signalen ifrån nya HU:n är stark och slutstegen och kablarna kanske inte dem bästa = lite brus.
            sigpic

Comment

Gå tillbaka till inlägg 8 där Tommy skrev!

Om du har fixat till det vi pratade om igår så försök att ringa in problemet.

Vad har du för lågnivåkablar?
              Är det integrerad remote?
              Ta i så fall bort den och dra separata kablar!

Du har två steg! Koppla bort det ena! Koppla bort det andra!
              Försvinner det? Blir det bättre? Samma lika?

Dra ny lågnivåkabel vid sidan om långt ifrån alla kablar!

Ingen skillnad!

Justera gai...........

Kontrollera allt igen!

You shall never surrender!

Generatorsurr? Det ska gå att fixa utan störningsfilter och dylikt!
              Om du inte bränt signaljorden för då kan du hålla på tills f@n avlöser dig. Eller tills jag kommer men det är ungefär samma sak!

Edit: Du hade plusmatningen till HU från batteriet? Du kanske även borde använda samma jordpunkt till både steg och HU?
              En BRA jordpunkt då förstås!
              Last edited by PhoenixG; October 4, 2009, 16:39.
              sigpic

Comment

Gå tillbaka till inlägg 8 där Tommy skrev!

Om du har fixat till det vi pratade om igår så försök att ringa in problemet.

Vad har du för lågnivåkablar?
                Är det integrerad remote?
                Ta i så fall bort den och dra separata kablar!

Du har två steg! Koppla bort det ena! Koppla bort det andra!
                Försvinner det? Blir det bättre? Samma lika?

Dra ny lågnivåkabel vid sidan om långt ifrån alla kablar!

Ingen skillnad!

Justera gai...........

Kontrollera allt igen!

You shall never surrender!

Generatorsurr? Det ska gå att fixa utan störningsfilter och dylikt!
                Om du inte bränt signaljorden för då kan du hålla på tills f@n avlöser dig. Eller tills jag kommer men det är ungefär samma sak!
                Tror faktiskt jag ger upp. Det brus som är kvar får bestå tills den dag jag köper lite bättre grejer. Jag vrider upp lite till eller kör bilen lite hårdare bara.
                sigpic

Comment

Tror faktiskt jag ger upp. Det brus som är kvar får bestå tills den dag jag köper lite bättre grejer. Jag vrider upp lite till eller kör bilen lite hårdare bara.
                  Varför då?

Det är inte säkert att det blir bättre för att du köper nya, bättre artiklar!

Nä,nä! Se nu till att övervinna materians makt!
                  sigpic

Comment

Varför då?

Det är inte säkert att det blir bättre för att du köper nya, bättre artiklar!

Nä,nä! Se nu till att övervinna materians makt!
                    Fick nya krafter och har funnit orsaken till bruset! Förstår inte att jag inte testat att rycka loss signalkablarna! Så fort 4-kanals steget slås på så brusar det! Är det knäckt eller dåligt kontakt någonstans bara, ex. dålig jord etc.?

Funderar på att köpa ett till beg. HC-475 bara för att testa.
                    sigpic

Comment

Fick nya krafter och har funnit orsaken till bruset! Förstår inte att jag inte testat att rycka loss signalkablarna! Så fort 4-kanals steget slås på så brusar det! Är det knäckt eller dåligt kontakt någonstans bara, ex. dålig jord etc.?

Se där ja!

Kontrollera grundförutsättningarna precis som du är inne på!

Du har väl två par lågnivåkablar till steget? Testa att bara använda ett par!
                      Testa att använda det andra paret!
                      Testa den lågnivå som går till det andra steget! Samma lika?
                      Kom till en slutsats!

Testa med ett annat steg!
                      sigpic

Comment

Så ja......nu snackar vi
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Så att det brusar alltså när steget är igång UTAN inkopplade lågnivå?

Läser även att bruset försvinner när du pausar uppspelningen?

Det går ju inte ihop

Nu är det så här att steget är inte världens bästa och en del 4-kanals steg klarar inte att kopplas till huvudenheter med filter som ibland orsakar fasskillnad på både jord och signal i lågnivån.

Funkar jättebra med ett par lågnivå inkopplade, men så fort man ansluter det andra paret så kommer störningarna.

Detta beror på slutstegets ingångar o filter!
                          Osymetriska filter o kretskortslayoter med oplanerade jordslingor som sitter ihop där de inte borde och tvärtom...

I dessa fall hjälper endast jordissolatorer mellan stereo o slutsteg.
                          Eller att köra med EN splittad kabel.
                          // Tommy
                          MTR electronics
                          Generalagent för Mohawk

Comment

Originally posted by Tommy View Post
                            Så att det brusar alltså när steget är igång UTAN inkopplade lågnivå?

Läser även att bruset försvinner när du pausar uppspelningen?

Det går ju inte ihop

Nu är det så här att steget är inte världens bästa och en del 4-kanals steg klarar inte att kopplas till huvudenheter med filter som ibland orsakar fasskillnad på både jord och signal i lågnivån.

Funkar jättebra med ett par lågnivå inkopplade, men så fort man ansluter det andra paret så kommer störningarna.

Detta beror på slutstegets ingångar o filter!
                            Osymetriska filter o kretskortslayoter med oplanerade jordslingor som sitter ihop där de inte borde och tvärtom...

I dessa fall hjälper endast jordissolatorer mellan stereo o slutsteg.
                            Eller att köra med EN splittad kabel.
                            // Tommy
                            Mitt missminne. Bruset minskar aningen när jag pausar. Orsaken till mitt problem är alltså "skitig" ström till slutsteget eller så är det lite halvskadat då det inte har fått så mycket kärlek om man säger så.

Brummet som jag upplevde hörs i alla högtalare men högst i mina 6x9or då dem är de mest lättdrivna med sina 96dB. Isolator hjälpte men skall bort när jag fixat det faktiska problemet som jag tror kan lösas genom att jorda HU:n till samma jordpunkt som slutstegen.

Isolator hjälper inte emot bruset då det alltså är slutsteget som orsakar det ut mot högtalarna. Men jag förstår med vad du menar med ett slutstegs uppbyggnad och vilka fenomen/missljud som då kan inträffa.

Slutsteget tillhör MDS bättre och även om det är gammalt så är jag helt övertygad om att det inte är dåliga grejer. Ett friskt skall nog låta minst lika bra som många av dagens i normalklassen. Men det Du skriver om att vissa slutsteg inte kan "gifta sig" med vissa HU:er köper jag. Min HU är helt nerlusad med modern, digital teknik.

Detta tråd har varit givande och intressant för mig som amatör. Man har helt enkelt mycket att lära. Tack alla som har skrivit!

Återkommer med resultatet när jag har bytt HU:ns jordpunkt och monterat ett nytt HC-475.

PS Var ute nyligen och poppade lite. Fy satan vad JBL 6x9or låter fint. DS
                            Last edited by Psycho_Squid; October 4, 2009, 19:08.
                            sigpic

Comment

Det var inte helt lätt att få tag på ett till HC-475. Har ett på gång förvisso. Hur som, kanske skulle jag testa att dra om strömmen till steget innan jag köper ett till?
                              sigpic

Comment

Skall du inte testa att byta till ett annat steg istället när du ändå är i köptagen? Ngn här vet säkert vad som brukar gå bra ihop med Clarion!
                                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                                X