Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-diskussion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Batteri fråga.

Originally posted by Frippe_L View Post
    Mitt i fredagsmyset?
    Enligt en av de sämsta reklamfilmer som sänds på tv " även söndagar" så är det fredagsmys nästan hela veckan.
    Men i dag är det det definitivt!
    Andra groggen har hittat till vaktmästaren i magen, vinet är upphällt och den indiskinspirerade huvudrätten sätts just nu på bordet!
    Maysan kallar i sin bruna MYS DRESS

Ha en trevlig kväll!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Maysan kallar i sin bruna MYS DRESS
      Ahhhh! Maysan har köpt en sån däringa Catsuit som var med i Sverigehäftet!

Även där så har nog tillverkaren lekt med syra, eftersom dräkten har fått hål på en del ställen där det inte borde vara hål.
      Jag menar, det vore ju synd om Maysan skulle frysa.

Blev det några prylar som går på batterier också? Tänk på att inte blanda batterier bara i sådana fall!
      Man vet aldrig vad som kan hända då?

Ha en trevlig kväll du bara! Tänk inte på mig!
      Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 10:47.
      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
        Nu skulle jag kunna gräva ner mig och påbörja ett skyttegravskrig.
        Östkusten mot Västkusten.
        Jag avstår dock eftersom fisklukten inte skulle gå ur på ett tag!

Har man inte tung bilstereo så kan man alltid sätta dit tusen extraljus, miljarder med markeringsljus åt sidorna, framåt, bakåt, nedåt, uppåt, inåt, ut och in och varför inte en bakgavellyft som man kör med vid varje stoppljus bara för att det är kul.

Sen försöker man reklamera batterierna och hävdar att det är fabrikationsfel!

Farmor Anka!
        300 Amperetimmar är en hel del för en liten pyttegenerator att orka med!

Tillräckligt med tid behövs också givetvis men du får nog se till att uppgradera och dimensionera generatorn så att den har skuggan av en chans att leverera till din batteribank!
        DOck glömmer du att det krävs mindre ström till de där grejerna vid 24V än 12V vilket gör att det orkar med mer än man tror.

Men visst....riggar som skapar dagsljus kräver en aning mer bakom den effekten ja Det håller jag med om.
        Så nej.........ngt skyttevärn behöver du inte gräva ner dig i.
        För jag pratade iofs om mer standardbetonade lastbilar och de de mer extrema.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          DOck glömmer du att det krävs mindre ström till de där grejerna vid 24V än 12V vilket gör att det orkar med mer än man tror.

Men visst....riggar som skapar dagsljus kräver en aning mer bakom den effekten ja Det håller jag med om.
          Så nej.........ngt skyttevärn behöver du inte gräva ner dig i.
          För jag pratade iofs om mer standardbetonade lastbilar och de de mer extrema.
          Nja, vet inte om du missuppfattade mig lite?
          Jag insinuerade lite om en urgammal rivalitet mellan två svenska varumärken.
          En mycket sund rivalitet måste jag tillägga!

Jag menade att jag inte skulle påbörja ett lekfullt krig om vilket märke som är bäst. Det vet vi ju redan!

Och visst har du rätt angående 12 respektive 24 Volt.

Men vi har haft jätteproblem med strömförsörjningen pga all extrautrustning de monterar dit. De stora flottorna tillåter oftast inte detta.

Det är dock värre med enbilsåkare och smååkare som gärna monterar dit mer prylar än batterier och generatorer fixar att leverera till.

Sen så har det blivit lite bättre map sidomarkeringsljus som numera består av dioder istället.

Det pågår en hel del förbättringsaktiviteter på detta område och det gäller nog båda de stora varumärkena.

Ärligt så tycker jag att det är lite konstigt att det inte finns mer alternativ till 24V. Då med tanke på stereo. Intresset verkar ju stort i alla fall.

Nåja, nu ska inte jag tjata mer om lastbilar. Nonne blir lite kinkig då!

Hmmm, var det inte en gosse här på forumet eller var det på garaget som höll på med ett stereobygge i en lastbil?
          sigpic

Comment

Hmmm, var det inte en gosse här på forumet eller var det på garaget som höll på med ett stereobygge i en lastbil?
            Var väl svampfest om jag inte missminner mig

Comment

Originally posted by The one n only View Post
              Var väl svampfest om jag inte missminner mig
              Bonnenalex
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Re: Batteri-diskussion

Nja, vet inte om du missuppfattade mig lite?
                Jag insinuerade lite om en urgammal rivalitet mellan två svenska varumärken.
                En mycket sund rivalitet måste jag tillägga!

Jag menade att jag inte skulle påbörja ett lekfullt krig om vilket märke som är bäst. Det vet vi ju redan!

Och visst har du rätt angående 12 respektive 24 Volt.

Men vi har haft jätteproblem med strömförsörjningen pga all extrautrustning de monterar dit. De stora flottorna tillåter oftast inte detta.

Det är dock värre med enbilsåkare och smååkare som gärna monterar dit mer prylar än batterier och generatorer fixar att leverera till.

Sen så har det blivit lite bättre map sidomarkeringsljus som numera består av dioder istället.

Det pågår en hel del förbättringsaktiviteter på detta område och det gäller nog båda de stora varumärkena.

Ärligt så tycker jag att det är lite konstigt att det inte finns mer alternativ till 24V. Då med tanke på stereo. Intresset verkar ju stort i alla fall.

Spär på med offtopic för att avsluta just denna del mellan oss...

Jodå jag håller med dig fullt ut ang. extrautrustning som hängs på.
                Dock slipper jag DE problemen då jag jobbar i andra änden och inte på eftermarknanden......
                När våra produkter lämnar oss så funkar elsystemet som tänkt för de beräknade lasterna som kunden uppgivit. Vad denne senare hittar på är en helt annan sak Och LÅNGT ifrån MINA problem

Jo...

bonnaalex som Frippe L sade precis ovan mig här.....
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Nja, det är väl trådskaparen som bör bli kinkig i så fall.

Förresten är det ju helt i sin ordning att påpeka saker när det är "öppet mål", absolut. Jag själv brukar ibland passa på att vara "petig", fråga Lonefox.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Spär på med offtopic för att avsluta just denna del mellan oss...

Jodå jag håller med dig fullt ut ang. extrautrustning som hängs på.
                    Dock slipper jag DE problemen då jag jobbar i andra änden och inte på eftermarknanden......
                    När våra produkter lämnar oss så funkar elsystemet som tänkt för de beräknade lasterna som kunden uppgivit. Vad denne senare hittar på är en helt annan sak Och LÅNGT ifrån MINA problem

Jo...

bonnaalex som Frippe L sade precis ovan mig här.....
                    Så, då avslutar jag också detta med följande rader:

Jag själv har jobbat på ganska många olika ställen, i den kedja som ett företag i fordonsbranschen består av.

Och detta är ett stort problem, att få människor att förstå att ett problem ägs av alla i kedjan (Nåja, inte alltid riktigt sant!). Att det ägs av alla betyder också att alla ska hjälpa till att lösa problemet.
                    Att lösa ett problem innebär ibland att man måste kompromissa till en viss del.

Jag jobbar aktivt med att dunka in hos alla som inte förstått, att allting börjar och slutar med eftermarknad.
                    Det är slutkunden som betalar allas vår lön och vi måste tillmötesgå kundens krav, så långt det är tekniskt och lagligt möjligt.

Det handlar om att utvecklas och anpassa sig eller dö!

En del på utvecklingssidan (där jag också jobbat) tror att de utvecklar produkten för deras eget höga nöje!
                    När man börjar prata om produkter som är två år gamla, gör de sitt bästa för att slå ifrån sig och säga: "Usch! Den produkten är ju urgammal! Nu jobbar jag med det här!"

Vi har kommit långt med produktionssystem, kvalitetssystem, miljösystem och så vidare men det finns oerhört mycket utvecklingspotential kvar!

Den dag vi slår oss till ro, negligerar problem och inte försöker utveckla verksamheten, ja då är det slut!

Jag förundras faktiskt ibland över att det kommer ut ett fungerande fordon på andra sidan!

Sen Lonefox så fattar ju till och med jag , ironin i det du skriver!

Det här med antalet ljuspunkter finns det klara definierade regler om, men vi kommer aldrig kunna hindra att kunden monterar dit för mycket i alla fall.

Däremot så får vi jobba med att så långt det är ekonomiskt försvarbart, att tillhandahålla ett elsystem som levererar det som förväntas av det.

Allt för att minska "downtime" pga problem med batterier och generatorer som tyvärr allt för ofta orsakats av kunden själv.

Utbildning är också en mycket viktig del i detta vilket jag jobbar med nu!

Så slut från mig!

Ni förstår säkert att en del på det företag jag jobbar tycker att jag är "A pain in the ass" Men det struntar jag i! Jag är lika glad i alla fall!
                    sigpic

Comment

Originally posted by Optima View Post

Förresten är det ju helt i sin ordning att påpeka saker när det är "öppet mål", absolut. Jag själv brukar ibland passa på att vara "petig", fråga Lonefox.
                      Jag försöker alltid att göra det med glimten i ögat!
                      Jag respekterar dig för din kunskap!
                      sigpic

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                        Bonnenalex
                        Ja det ska bli intressant!
                        Bra grabb den där Alex!
                        sigpic

Comment

Originally posted by Optima View Post

Ja den tråden spårade ur en del Inte mycket kvar av grund frågan inte ens Titeln

Comment

Originally posted by Hugo View Post
                            Ja den tråden spårade ur en del Inte mycket kvar av grund frågan inte ens Titeln
                            Nja, jag tycker att just batterier har varit en röd tråd genom tråden!

Till och med i mina anspelningar mot Nonnes Maysan (Förlåt Nonne och Maysan! ) fanns batterier med!

Även om det inte blev riktigt som herr Hugo tänkt sig från början!

Nu måste jag backa och se vad det var du undrade över

Sådär ja! Nu har jag kollat!

Min rekommendation:

Ett bra batteri!
                            Kombinera det inte tillsammans med ditt vanliga startbatteri!

Ska du ha två så köp ytterliggare ett likadant!

Helst så ska du köpa två nya och montera dessa vid ett och samma tillfälle!
                            Precis som herr Tonny var inne på!

Sen så vet jag ej hur stor din stereo är och vad ditt syfte med stereon är, hur du ska använda den, ska du tävla, vilka andra krav du har och så vidare?

Eller så gör du som så att du testar och provar och struntar i vad alla förståsigpåare, inklusive mig själv tycker!

Bilda dig en egen uppfattning så kanske du sen säger att de där klåparna på bilstereoforumet, de fattar ju inget!

Ibland så fungerar saker tillsammans och ibland fungerar det mindre bra och ibland fungerar det inte alls!

Inget är omöjligt! Och som Mats skrev, så flyger humlan trots att den är en aerodynamisk katastrof!

Hoppas att du blev klokare!

Eller är du ännu mer förvirrad nu?

Edit:

Ähhhh! I inlägg 7 så ser jag att du redan kommit fram till vad du ska hitta på!
                            Ett bra beslut tycker jag!
                            Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 17:18. Reason: Vilket blindstyre jag är!
                            sigpic

Comment

Det är OK jag fick dom svar jag behövde tidigare. Det blev två nya Maxxima batterier och Trojan batteriet köppte grannen. Håller på och bygger upp anlägningen och det blir åt SQ hållet men inga tävlingstankar utan bygger bara för mitt eget höga nöjes skull.

Tack för hjälpen

Comment

Originally posted by Hugo View Post
                                inga tävlingstankar utan bygger bara för mitt eget höga nöjes skull
                                Vem vet?
                                Nu har du ju en bra grund att stå på!

Inga tävlingstankar......................ännu!
                                Annars så räcker syftet "för mitt eget höga nöjes skull" långt!
                                sigpic

Comment

Working...
                                X