Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-diskussion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Batteri fråga.

Originally posted by Nonne View Post
    Sen att gemföra bly/syra med ett gelbatteri är som att gemföra the och kaffe.
    Jag håller med att man inte kan jämföra GEL med "vanliga" batterier, i tidigare inlägg har jag också skrivit att det handlar om olika batterityper.

Comment

Ja du, jag blev lite orolig där ett tag
      Tänkte.......nu har det slagit över, men sen slutade det gott ändå
      Ska jag vara ärlig så har det slagit över för länge sedan! Jag trodde att ni definitivt fått det bekräftat?
      Eller ska jag bifoga läkarutlåtandet?
      Sen alla kläder som blivit som en sil ska vi inte prata om, rätt onödigt att vara nonchalant!
      Ähhh! Det är ju modernt!
      Då behöver man inte betala extra för att få hålen i byxorna!
      Bara köpa några Pearsons-jeans på COOP, jonglera lite med batterier som har "korkarna" borttagna. Och vips så har du det moderna ungdomliga stuket!
      Det ekonomiska alternativet!
      Gröngölingspartiet jublar och ändå inte!

Originally posted by Optima View Post
      Du missförstår vad jag skriver. Det spelar ingen roll ifall man fyller vatten före eller efter laddningen eftersom det kan bubbla över ändå.
      Man ska visst följa föreskrifter, men det är inte alltid som de stämmer.
      Där håller jag med helt, vill dessutom tillägga att jag är heller inte nonchalant.
      Liiiite nonchalant är du också eftersom du skriver vatten och inte destillerat vatten.
      Förlåt Optima men det var öppet mål!
      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

hoppar in lite snabbt och ställer en fråga. Har ett relativt stort batteri som har 1200A samt 225ah. Dock tyckte inte alls min bil om när man kopplade ihop det med det lilla batteriet fram. Dom drog ut varandra och det gick knappt att starta bilen. Båda var vanliga bly historier. var det helt enkelt så att generatorn inte pallade att ladda?

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
          Ska jag vara ärlig så har det slagit över för länge sedan! Jag trodde att ni definitivt fått det bekräftat?
          Eller ska jag bifoga läkarutlåtandet?
          Nej låt bli det, utrymmet på denna servern är rätt begränsat......
          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by FarmoR View Post
            hoppar in lite snabbt och ställer en fråga. Har ett relativt stort batteri som har 1200A samt 225ah. Dock tyckte inte alls min bil om när man kopplade ihop det med det lilla batteriet fram. Dom drog ut varandra och det gick knappt att starta bilen. Båda var vanliga bly historier. var det helt enkelt så att generatorn inte pallade att ladda?
            Ett batteri kan bara ta emot ett visst antal A oavsett hur mycket A du har tillgängligt. Detta gäller såklart vid normal laddspänning (14,4V eller så).

Har du 1200Ah tar det väldigt lång tid att ladda med normal generator/laddare. Det är inte säkert att de "tar ut varandra" utan mer troligt att de helt enkelt inte har blivit laddade ordentligt.
            sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
              Ett batteri kan bara ta emot ett visst antal A oavsett hur mycket A du har tillgängligt. Detta gäller såklart vid normal laddspänning (14,4V eller så).

Har du 1200Ah tar det väldigt lång tid att ladda med normal generator/laddare. Det är inte säkert att de "tar ut varandra" utan mer troligt att de helt enkelt inte har blivit laddade ordentligt.
              inte 1200Ah. 1200A i startström syftade jag på. Hade runt 300Ah totalt bara. fast rätt liten generator i min lilla bil också.

Comment

Originally posted by FarmoR View Post
                inte 1200Ah. 1200A i startström syftade jag på. Hade runt 300Ah totalt bara. fast rätt liten generator i min lilla bil också.
                Ok. Det gäller att hålla rätt på enheterna bara.

Normalt drar inte två korrekt laddade batterier ut varandra, därför att batteri måste ha en viss spänningsskillnad för att ta emot ström. Kan ett av batteriena inte ta emot ström, kommer inte det andra att kunna lämna ström heller. Elektonerna försvinner inte ut i luften vad jag vet?

Kan säga såhär: Vet en batteribank på ett större tidningstryckeri där de flesta av batterierna i deras nödbelysnings system är sedan 1965. De är ihopkopplade på nåt vis, kommer inte ihåg om det är serie eller parallellt men hyffsat imponerande ändå. (De står dessutom på betonggolv)
                sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Där håller jag inte med. Ett modernt batteri är både tätare och innehåller bättre material jämfört med äldre batterier, därför ska det normalt sett inte försvinna vatten så länge man inte misshandlar det.
                  Du har släppt bomben, tror jag ska ringa till en av Sveriges största batterileverantörer och berätta att deras tekniker ljuger
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Du har släppt bomben, tror jag ska ringa till en av Sveriges största batterileverantörer och berätta att deras tekniker ljuger
                    Mitt i fredagsmyset?
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Re: Batteri-diskussion

Jag tycker också det låter väldigt fel att fräscha batterier skulle förbruka mer vätska. Dom flesta är ju "underhålls fria" så att dom skulle förbruka mkt vätska är ju rent av väldigt konstigt då det inte ens går att fylla på?
                      155++db@25hz
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Med tanke på att det är batteritillverkarna själva som skriver i deras litteratur "allmän batterikunskap" att det är på det sätt jag beskriver, så skulle jag bli förvånad om de inte visste detta.

Nu är det alltså bilbatterier som jag menar.

Comment

Elektonerna försvinner inte ut i luften vad jag vet?
                          Förutom vanlig självurladdning då.

(De står dessutom på betonggolv)
                          NEJ så hemskt, så får det ju inte vara

Ja, det där med betonggolv är ju en seg myt att försöka avliva.

Comment

De hittils styggaste generatorerna vi använder på lastbilarna är idag 90A (24V men ändå......vi snackar liknande batterier som FarmoR nämnde, 1250CCA och 225Ah).
                            Nästa generation kan fås med 120A 24V.

Största skillnaden jag ser mellan lastbilar och personbilar är att lastbilarna är igång LÄNGRE vid varje tillfälle jämfört med personbilar.

Kapaciteten finns med en vettig generator.......dock saknas oftast tiden.
                            På så vis håller jag med dig Mats.
                            Pga. att bilen är igång för kort tid så laddas ej batterierna som de borde. DET är vad jag märkt är ett rätt vanligt förekommande fenomen...

Ber om ursäkt för parallellen mellan dessa olika fordon...men principen är densamma
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                              De hittils styggaste generatorerna vi använder på lastbilarna är idag 90A (24V men ändå......vi snackar liknande batterier som FarmoR nämnde, 1250CCA och 225Ah).
                              Nästa generation kan fås med 120A 24V.

Största skillnaden jag ser mellan lastbilar och personbilar är att lastbilarna är igång LÄNGRE vid varje tillfälle jämfört med personbilar.

Kapaciteten finns med en vettig generator.......dock saknas oftast tiden.
                              På så vis håller jag med dig Mats.
                              Pga. att bilen är igång för kort tid så laddas ej batterierna som de borde. DET är vad jag märkt är ett rätt vanligt förekommande fenomen...

Ber om ursäkt för parallellen mellan dessa olika fordon...men principen är densamma
                              Nu skulle jag kunna gräva ner mig och påbörja ett skyttegravskrig.
                              Östkusten mot Västkusten.
                              Jag avstår dock eftersom fisklukten inte skulle gå ur på ett tag!

Har man inte tung bilstereo så kan man alltid sätta dit tusen extraljus, miljarder med markeringsljus åt sidorna, framåt, bakåt, nedåt, uppåt, inåt, ut och in och varför inte en bakgavellyft som man kör med vid varje stoppljus bara för att det är kul.

Sen försöker man reklamera batterierna och hävdar att det är fabrikationsfel!

Farmor Anka!
                              300 Amperetimmar är en hel del för en liten pyttegenerator att orka med!

Tillräckligt med tid behövs också givetvis men du får nog se till att uppgradera och dimensionera generatorn så att den har skuggan av en chans att leverera till din batteribank!
                              sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Med tanke på att det är batteritillverkarna själva som skriver i deras litteratur "allmän batterikunskap" att det är på det sätt jag beskriver, så skulle jag bli förvånad om de inte visste detta.

Nu är det alltså bilbatterier som jag menar.
                                Det menar jag också!
                                Bilstereobatterier brukar vara av annan sort!
                                Till truckbatterier brukar man använda automatsystem och detta är avsett för vatten!
                                Det samma gäller städmaskiner, dessa ska fyllas med vatten!
                                Batterier till hjälpmedel får absolut inte kunna läcka, katastrof då man slår runt när man drar påfull gas
                                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                                X