Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-diskussion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Batteri fråga.

Originally posted by Mats H View Post
    Jag kanske bara har tur, men jag har haft två olika batteri hopkopplade i 2,5 år. Ett Exide Xtra 95Ah och ett Biltema 66Ah. De har aldrig varit separerade och alltid laddade med antingen CTec eller med bilens generator.
    So far so good.

Tror oxå på att batterierna skiter i vad dom sitter ihop med sålänge de blir laddade korrekt och sålänge de inte sitter med ett defekt batteri.
    Generatorn eller laddaren ger konstant spänning och batteriets förmåga att ta emot ström minskar helt naturligt med dess laddningsgrad. Det är ren kemi och fysik, inget hokus pokus.
    Det är bara att grattulera, jag vidarförmedlar det jag fått inpräntat av ett flertal batterileverantörer under årens lopp.
    Av egen erfarenhet har dessa levvisar tyvärr haft rätt, eldade ett Odyssey pga olika storlek till SM finalen 00
    Rätt onödigt när dessa kostar en hel del deg!
    Just i detta fall ville dom inte stå för sin felleverans i heller, ingen garanti pga fel parade batterier
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
      Ok då e jag med, iaf mer än innan.

Ne jag lyssnar ju aldrig på musik i mina bilar, dem kan bara spela en ton....
      Skillnaden på din och min bil kan man gemföra med följande......

FrippeL .... Irish Coffee, avnjuts i mängder och slår bra!

Nonne ..... Glen Keith 1968 Connoisseurs Choice, lindar in levern i silke och slår inte lika fort!
      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Skillnaden på din och min bil kan man gemföra med följande......

FrippeL .... Irish Coffee, avnjuts i mängder och slår bra!

Nonne ..... Glen Keith 1968 Connoisseurs Choice, lindar in levern i silke och slår inte lika fort!
        Jag har iofs två bilar. Den ene är starkare blandad bara.

Nästa bygge blir Jäger-Redbull
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Jag kanske bara har tur, men jag har haft två olika batteri hopkopplade i 2,5 år. Ett Exide Xtra 95Ah och ett Biltema 66Ah. De har aldrig varit separerade och alltid laddade med antingen CTec eller med bilens generator.
          So far so good.
          Tror oxå på att batterierna skiter i vad dom sitter ihop med sålänge de blir laddade korrekt och sålänge de inte sitter med ett defekt batteri.
          Generatorn eller laddaren ger konstant spänning och batteriets förmåga att ta emot ström minskar helt naturligt med dess laddningsgrad. Det är ren kemi och fysik, inget hokus pokus.
          Japp! Du har haft tur!

Nja, det är mycket viktigt när batterierna är serikopplade.
          Där går det åt h*****e om man blandar friskt. Det är bara en fråga om när

När det gäller parallellkopplade batterier så spelar det nog mindre roll.
          Personligen så vill jag dock gärna ha enhetliga prylar.

Som vanligt så är teori en sak och praktik en annan och det är inte alltid teori och praktik är riktigt samstämmigt.

Jag är också en pragmatiker som gärna går emot och testar det som en del säger inte fungerar eller är omöjligt.

Ibland så har grabbarna rätt och ibland så har de........inte riktigt rätt.

Så fortsätt och gör det som fungerar och känns rätt för dig!

Du din lille bödel!
          Detta är ett BILstereoforum och inte LASTBILstereoforum
          Det där väntade jag bara på!

Välkommen tillbaka!
          Hoppas att semestern var bra!
          sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
            Nästa bygge blir Jäger-Redbull
            Mitt nästa bygge blir...........SOCKERDRICKA
            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Så ett batteri på 77Ah är klent ?
              Själva kapaciteten i sig själv har inget med "klent" att göra, det är CCA-värdet i förhållande till storleken som jag hela tiden pratar om. Batteriet har lågt CCA-värde i förhållande till sin kapacitet, därför anser jag att det inte är ett kraftpaket, jag är inte imponerad av det.

Jag bara unbdrar........
              Vem i hela världen kör med serikopplade batterier?
              Du skrev vad som händer när det fulladdade batteriet får mer laddström än vad det vill ha, då skrev jag först vad som händer med parallellkopplade batterier. Eftersom parallellkopplade batterier inte får problem med "för mycket" laddström så skrev jag hur batterierna ska vara kopplade för att problemet med "för mycket" laddström ska uppstå.

Comment

Batterier med låga CCA ger ingen bra "startström"!
                Detta innebär att batteriet håller i moset lite längre, i SQ sammanhang är det inte lika viktigt med den där jätte knuffen som DB bilar eller diesel bilar vill ha vid start!
                Batterier med högt CCA-värde håller en stabil spänning under längre tid än vad batterier med lågt CCA-värde gör, om man utgår ifrån samma kapacitet alltså.

Batterier med lågt CCA-värde kan iof ha mycket tjocka plattor i cellerna, men det kan också helt enkelt vara ett allmänt svagt batteri. Handlar det om ett djupcyklingsbatteri med lågt CCA-värde så är det mest troligt tjocka plattor som är "orsaken" till det låga värdet, då är också chansen stor att batteriet tål att djupurladdas många gånger.

Men bara för att tex ett 75 Ah batteri med lågt CCA-värde tål att djupurladdas många gånger så innebär det inte att det håller en stabilare spänning under längre tid än ett 75 Ah batteri med högt CCA-värde.

Comment

jag vidarförmedlar det jag fått inpräntat av ett flertal batterileverantörer under årens lopp.
                  Man ska kunna lita på vad batterileverantörer skriver och säger, helt klart.

Jag kan dock ta ett exempel på en sak som brukar stå skrivet på truckladdare och även i instruktionerna till laddare, det är detta med när man ska fylla på batterivatten.

Det står ofta med stora bokstäver att man alltid ska fylla vatten efter att batteriet har blivit fulladdat, orsaken är att det annars kan "bubbla över" när batteriet laddas.

Då kan man fråga sig vid vilket tillfälle som batterivattnet "försvinner", om det är när batteriet laddas eller när batteriet får arbeta. Svaret är att vattnet försvinner när batteriet laddas, det har jag själv sett på jobbet när jag har hållit på med eltruckar och saxlyftar.

Med detta som utgångspunkt innebär det att när man har fyllt på vatten efter en laddning och sedan använder trucken/saxlyften, då finns det fortfarande kvar lika mycket vatten när man ska koppla in laddning nästa gång.

Alltså spelar det ingen roll ifall man fyller på vatten innan eller efter laddning, vattnet kan "bubbla över" ändå.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post

Så fortsätt och gör det som fungerar och känns rätt för dig!
                    Det är jag fungerar. Ungefär som humlan - borde inte kunna flyga - men det skiter den fullständigt i.
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Det är jag fungerar. Ungefär som humlan - borde inte kunna flyga - men det skiter den fullständigt i.
                      Människan skulle ju aldrig kunna flyga heller!

Tänk om inte personerna som fullständigt struntade i alla negativitetsprofeter funnits.
                      Då hade vi fortfarande suttit och knackat sten och dragit brudarna i håret!

Nej gå emot strömmen och följ er egen intuition!
                      Det är då vi får det som kallas utveckling!

Snyft, snyft! Hulk, hulk!
                      Nu blev det nästan lite djupt det här!

Är detta med battery blending utagerat nu?
                      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                        Man ska kunna lita på vad batterileverantörer skriver och säger, helt klart.

Jag kan dock ta ett exempel på en sak som brukar stå skrivet på truckladdare och även i instruktionerna till laddare, det är detta med när man ska fylla på batterivatten.

Det står ofta med stora bokstäver att man alltid ska fylla vatten efter att batteriet har blivit fulladdat, orsaken är att det annars kan "bubbla över" när batteriet laddas.

Då kan man fråga sig vid vilket tillfälle som batterivattnet "försvinner", om det är när batteriet laddas eller när batteriet får arbeta. Svaret är att vattnet försvinner när batteriet laddas, det har jag själv sett på jobbet när jag har hållit på med eltruckar och saxlyftar.

Med detta som utgångspunkt innebär det att när man har fyllt på vatten efter en laddning och sedan använder trucken/saxlyften, då finns det fortfarande kvar lika mycket vatten när man ska koppla in laddning nästa gång.

Alltså spelar det ingen roll ifall man fyller på vatten innan eller efter laddning, vattnet kan "bubbla över" ändå.
                        Ett batteri kan gemföras med en julgran, så länge vattnet försvinner är den/det friskt!

Sen att gemföra bly/syra med ett gelbatteri är som att gemföra the och kaffe.
                        Båda går att dricka men det ena smakar blä med vodka
                        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                          Människan skulle ju aldrig kunna flyga heller!

Tänk om inte personerna som fullständigt struntade i alla negativitetsprofeter funnits.
                          Då hade vi fortfarande suttit och knackat sten och dragit brudarna i håret!

Nej gå emot strömmen och följ er egen intuition!
                          Det är då vi får det som kallas utveckling!

Snyft, snyft! Hulk, hulk!
                          Nu blev det nästan lite djupt det här!

Är detta med battery blending utagerat nu?

Ja du, jag blev lite orolig där ett tag
                          Tänkte.......nu har det slagit över, men sen slutade det gott ändå
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            Precis!
                            Strunta i föreskrifterna och utsätt dina arbetskamrater för syran!
                            Efter 20 år med att syrat batterier blev detta bara värre för mig, 1984 drack vi det till frukost
                            Men 20 år senare kunde jag knappt gå förbi syradunken utan att hosta av irritation i halsen

Sen alla kläder som blivit som en sil ska vi inte prata om, rätt onödigt att vara nonchalant!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Ett batteri kan gemföras med en julgran, så länge vattnet försvinner är den/det friskt!
                              Där håller jag inte med. Ett modernt batteri är både tätare och innehåller bättre material jämfört med äldre batterier, därför ska det normalt sett inte försvinna vatten så länge man inte misshandlar det.

Comment

Precis!
                                Strunta i föreskrifterna och utsätt dina arbetskamrater för syran!
                                Efter 20 år med att syrat batterier blev detta bara värre för mig, 1984 drack vi det till frukost
                                Men 20 år senare kunde jag knappt gå förbi syradunken utan att hosta av irritation i halsen
                                Du missförstår vad jag skriver. Det spelar ingen roll ifall man fyller vatten före eller efter laddningen eftersom det kan bubbla över ändå.

Man ska visst följa föreskrifter, men det är inte alltid som de stämmer.

rätt onödigt att vara nonchalant!
                                Där håller jag med helt, vill dessutom tillägga att jag är heller inte nonchalant.

Comment

Working...
                                X