Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-diskussion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri-diskussion

Fick ett Trojan 24 gel batteri från farsgubben (suttit i hans segelbåt) och frågan är kan jag koppla i hop det med ett "vanligt" start batteri. Läste nån stans att man inte ska blanda gel och vanliga batterier, stämmer detta och i så fal vad kan hända?.

Är detta ett bra bilstereo batteri?

Re: Batteri fråga.

Det batteriet tål nog ganska många djupurladdningar kan jag tänka mig, däremot är det ju inget "kraftpaket" jämfört med de olika AGM-batterierna som brukar användas till bilstereo. Detta batteri är på 77 Ah och har ett CCA-värde på 360 A, inget imponerande tycker jag.

Ingenting går sönder ifall du kopplar ihop detta med ett vanligt startbatteri, däremot handlar det ju då om två olika batterityper (ett djupurladdningsbatteri och ett icke djupurladdningsbatteri) och det är inte riktigt optimalt för att få ut mesta möjliga från båda batterierna.

Det blir inte sämre av att koppla ihop dessa batterier, den totala kapaciteten ökar naturligtvis. Jag hade personligen valt ett kraftigare batteri som extra batteri, men det är som sagt min åsikt.

Det som alltid gäller, oavsett vilka batterier man har, är att hålla koll på batteriernas laddstatus och göra underhållsladdning emellanåt för att undvika ordentliga djupurladdningar. Då kommer batterierna att hålla längre.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Det batteriet tål nog ganska många djupurladdningar kan jag tänka mig, däremot är det ju inget "kraftpaket" jämfört med de olika AGM-batterierna som brukar användas till bilstereo. Detta batteri är på 77 Ah och har ett CCA-värde på 360 A, inget imponerande tycker jag.
      Det låga CCAn säger inte att batteriet är dåligt, bara att det lämnar ström sakta.
      Ett aldeles ypperligt SQ batteri.

Ingenting går sönder ifall du kopplar ihop detta med ett vanligt startbatteri, däremot handlar det ju då om två olika batterityper (ett djupurladdningsbatteri och ett icke djupurladdningsbatteri) och det är inte riktigt optimalt för att få ut mesta möjliga från båda batterierna.
      Och laddningen påverkas inte?
      Vad händer när det fulladdade batteriet får mer än det vill ha?

Det blir inte sämre av att koppla ihop dessa batterier, den totala kapaciteten ökar naturligtvis. Jag hade personligen valt ett kraftigare batteri som extra batteri, men det är som sagt min åsikt.
      Ström är ett måste, det blir bättre men inte en längre tid!

Det som alltid gäller, oavsett vilka batterier man har, är att hålla koll på batteriernas laddstatus och göra underhållsladdning emellanåt för att undvika ordentliga djupurladdningar. Då kommer batterierna att hålla längre.
      Om batterier ska överleva med bibehållen kapasitet ska det vara av samma sort och storlek.
      Helst ska de monteras på samma gång också.
      Samtidigt om man e riktigt petig så parar man även dessa!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Det låga CCAn säger inte att batteriet är dåligt, bara att det lämnar ström sakta.
        Jag skrev aldrig att batteriet var dåligt, bara att jag inte är imponerad och att det inte handlar om ett kraftigt batteri.

Och laddningen påverkas inte?
        Vad händer när det fulladdade batteriet får mer än det vill ha?
        När ett batteri i en parallellkoppling är fulladdat så tar det inte emot mer ström, under förutsättning att laddspänningen är rätt. Däremot med seriekopplade batterier så kan ett batteri bli överladdat om något annat batteri inte tar emot laddning på ett bra sätt.

Ström är ett måste, det blir bättre men inte en längre tid!
        Håller med, bra med ström är viktigt.

Om batterier ska överleva med bibehållen kapasitet ska det vara av samma sort och storlek.
        Helst ska de monteras på samma gång också.
        Samtidigt om man e riktigt petig så parar man även dessa!
        För att ett batteri ska behålla sin kapacitet så gäller att det inte blir djupurladdat, vilket undviks genom kontroll av laddstatus och regelbundna underhållsladdningar.

Men jag håller helt med om att det bästa är att använda samma batterier med samma ålder.

Comment

Här fattar ja inte redigt va du menar? att i SQ-bilar behöver inte strömmen komma snabbt till stegen?
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Här är en till som undrar samma sak..
            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
            --------------------------------------------------------------------------------
            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Pratade med en kille på trojan och han rekomenderade inte att blanda olika typer av batterier. Dels vill ett gele batteri ha lägre laddström och sedan kommer inget av batterierna kunna leverera optimalt om man blandar. För att få bäst effekt och hållbarhet skulle batterierna vara av samma typ och helst samma antal amper. Visst går det att blanda men enligt honom kommer man förkorta hållbarheten och inte få ut fullt ur baterierna. Slutsats för min del är att det blir två nya batterier av samma sort och trojan batteriet får grannen ta till sin husvagn för en billig slant, men tack för alla svar.

Comment

Går ju att köra med skiljerelä ifall du har 2 olika typer av batterier

men skadar ju inte att köra med 2 likadana batterier då dessa batterier du har nu ev har olika ålder och skick

Men nu är jag ingen expert vad gäller batterier utan detta är vad jag läst

Comment

Jag skrev aldrig att batteriet var dåligt, bara att jag inte är imponerad och att det inte handlar om ett kraftigt batteri.
                  Så ett batteri på 77Ah är klent ?

När ett batteri i en parallellkoppling är fulladdat så tar det inte emot mer ström, under förutsättning att laddspänningen är rätt. Däremot med seriekopplade batterier så kan ett batteri bli överladdat om något annat batteri inte tar emot laddning på ett bra sätt.
                  Jag bara unbdrar........
                  Vem i hela världen kör med serikopplade batterier?

SondStream jobbade på 48 volts steg för ett antal år sedan, men det sket sig som vi brukar säga!
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                    Här fattar ja inte redigt va du menar? att i SQ-bilar behöver inte strömmen komma snabbt till stegen?
                    Batterier med låga CCA ger ingen bra "startström"!
                    Detta innebär att batteriet håller i moset lite längre, i SQ sammanhang är det inte lika viktigt med den där jätte knuffen som DB bilar eller diesel bilar vill ha vid start!

Ta alla städmaskiner tex, dessa har batterier med tjocka celler vilket innebär lång livslängd både med ström och livslängd = lågt CCA
                    Går vi ett steg längre så används även svindyra rörcellsbatterier!
                    Dessa skulle jag vilja säga är F#1 status i batterivärlden, och då givetvis för oss som lyssnar på det som kommer ur högtalarna
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Hugo View Post
                      Pratade med en kille på trojan och han rekomenderade inte att blanda olika typer av batterier. Dels vill ett gele batteri ha lägre laddström och sedan kommer inget av batterierna kunna leverera optimalt om man blandar. För att få bäst effekt och hållbarhet skulle batterierna vara av samma typ och helst samma antal amper. Visst går det att blanda men enligt honom kommer man förkorta hållbarheten och inte få ut fullt ur baterierna. Slutsats för min del är att det blir två nya batterier av samma sort och trojan batteriet får grannen ta till sin husvagn för en billig slant, men tack för alla svar.
                      Cheeeetiiiiiing!!!
                      Eller bingo som vissa också brukar säga!

Det jag själv råkat ut för är när det "mindre/sämre" batteriet är fulladdat så har laddelektroniken känt av att det större vill ha mer laddning.
                      Vad händer då?
                      Jo, det bara öser in ström i ett redan fulladdat batteri och vips var det batteriet gone with the blåst!

Om vi säger så här!
                      Jag personligen kommer ALDRIG att blanda kodd.....med morötterna någon mer gång!
                      Det är exakt samma batteri som är monterade vid samma tillfälle, min plånbok mår bäst av det!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Batterier med låga CCA ger ingen bra "startström"!
                        Detta innebär att batteriet håller i moset lite längre, i SQ sammanhang är det inte lika viktigt med den där jätte knuffen som DB bilar eller diesel bilar vill ha vid start!

Ta alla städmaskiner tex, dessa har batterier med tjocka celler vilket innebär lång livslängd både med ström och livslängd = lågt CCA
                        Går vi ett steg längre så används även svindyra rörcellsbatterier!
                        Dessa skulle jag vilja säga är F#1 status i batterivärlden, och då givetvis för oss som lyssnar på det som kommer ur högtalarna
                        Ok då e jag med, iaf mer än innan.

Ne jag lyssnar ju aldrig på musik i mina bilar, dem kan bara spela en ton....
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Om vi säger så här!
                          Jag personligen kommer ALDRIG att blanda kodd.....med morötterna någon mer gång!
                          Det är exakt samma batteri som är monterade vid samma tillfälle, min plånbok mår bäst av det!
                          Då är vi två!
                          Tusan! Nu behöver jag ett Optima till!

Jag bara unbdrar........
                          Vem i hela världen kör med serikopplade batterier?
                          Lastbilsvärlden gör det!
                          Men även här är det en del förändringar på gång! Får inte berätta vad!

Det medför arkubusering och stegling om man blandar olika stora, olika märken, begagnade, nya batterier och alla tänkbara variationer med varann!

Det är jag som är bödeln!

Men ni andra som står utanför denna lastbilsvärld som jag jobbar i gör naturligtvis hur ni vill!

Det är ju era plånböcker!
                          sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                            Då är vi två!
                            Tusan! Nu behöver jag ett Optima till!

Lastbilsvärlden gör det!
                            Men även här är det en del förändringar på gång! Får inte berätta vad!

Det medför arkubusering och stegling om man blandar olika stora, olika märken, begagnade, nya batterier och alla tänkbara variationer med varann!

Det är jag som är bödeln!

Men ni andra som står utanför denna lastbilsvärld som jag jobbar i gör naturligtvis hur ni vill!

Det är ju era plånböcker!
                            Jag kanske bara har tur, men jag har haft två olika batteri hopkopplade i 2,5 år. Ett Exide Xtra 95Ah och ett Biltema 66Ah. De har aldrig varit separerade och alltid laddade med antingen CTec eller med bilens generator.
                            So far so good.

Tror oxå på att batterierna skiter i vad dom sitter ihop med sålänge de blir laddade korrekt och sålänge de inte sitter med ett defekt batteri.
                            Generatorn eller laddaren ger konstant spänning och batteriets förmåga att ta emot ström minskar helt naturligt med dess laddningsgrad. Det är ren kemi och fysik, inget hokus pokus.
                            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                              Lastbilsvärlden gör det!
                              Du din lille bödel!
                              Detta är ett BILstereoforum och inte LASTBILstereoforum
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                              X