Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lillprojektet Civic ek3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Lillprojektet Civic ek3

    Har sålt min gamla Civic sedan efter att rostlagningen tog hela sommaren och blev aldrig klar. Men köpte mig en annan civic av 2 senare generationer.
    Här har vi skönheten iaf

  • #2
    Re: Lillprojektet Civic ek3

    Tanken med projektet är en chans till att prova mig fram till bättre ljud utan allt för mycket byten av komponenter. Kommer montera framsystem i originalhålen och lyssna på detta. För att senare ge mig på att baffla upp dem och se hur ljudet ändras osv. Detta projekt görs enbart för att jag skall lära mig och för att eventuellt hjälpa någon annan som inte är proffs att förstå hur olika mods förbättrar ljudet för små eller inga pengar. Får väl se hur DET går!
    Vad jag har att tillgå från start är iaf:
    Hu: Kenwood bt92sd

    Framsystem: JL c2-650

    Slutsteg: Dls a5

    Bas: B2 es8
    Last edited by Peppe_e; January 22, 2014, 08:03.

    Comment


    • #3
      Re: Lillprojektet Civic ek3

      Gillar detta upplägg & inställning!
      Hoppas på inlägg som beskriver vägen mellan modsen, man glömmer fort vilken skillnad olika saker gör när man har ett par mods i ryggen..

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Lillprojektet Civic ek3

        Originally posted by zrken View Post
        Gillar detta upplägg & inställning!
        Hoppas på inlägg som beskriver vägen mellan modsen, man glömmer fort vilken skillnad olika saker gör när man har ett par mods i ryggen..
        Kul att höra att någon med såpass erfarenhet (Har följt dina projekt) kan se något kul i detta med!!

        Ska försöka fota mycket allt eftersom för att hålla projektet up to date. Och inte snöa in mig på att googla mig till kunskap och vara tvungen att göra allt perfekt på första försöket och inte hålla på att förbereda allt för det jag drömmer om att skaffa. Utan försöka göra det bra efter de förutsättningar jag har just nu. Och senare göra om allt eftersom.
        Last edited by Peppe_e; January 22, 2014, 15:35.

        Comment


        • #5
          Re: Lillprojektet Civic ek3

          Hoppas att du vågar dig ut och tävla lite sen! Förhoppningsvis så kommer det en prisbegränsad Rookieklass i år där ditt bygge skulle passa perfekt!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Lillprojektet Civic ek3

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Hoppas att du vågar dig ut och tävla lite sen! Förhoppningsvis så kommer det en prisbegränsad Rookieklass i år där ditt bygge skulle passa perfekt!
            Lite skumt. Satt å funderade på vad det fanns för klasser!
            När kan man få reda på regler för klassen tro?? Och jag har ju köpt en del begagnat som inte har kvitto. Brukar väl behövas i tävling? Eller är det en gammal myt?
            Hade varit kanon kul. Och hade varit bra att få reda på restriktioner redan nu när inget är gjort.

            Comment


            • #7
              Re: Lillprojektet Civic ek3

              Jag skulle påstå att det viktigaste i planeringsväg för en bil du kanske ska tävla med är att tänka i banor av:

              -Helt och rent.
              -Fast och stabilt.
              -Rätt avsäkring.
              -Tydlighet i vilka kablar som gör vad (märkning).
              -Tydlig dokumentation på delar som inte syns för ögat vid installationsinspektion.
              -Isolering av saker som kan skapa kortslutningar - ex inga lösa kardeler av kablar, eller vid högtalare etc.

              I övrigt tycker jag du ska sätta högtalare och grejjor som du har tänkt dig, och sedan får du en klass efter vart saker hamnar.
              (Ett klasshopp sker när du har mer än 1 element vid a-stolpe/spegelpanelen)
              Prisbegränsning och koll på vad saker kostar är inte något du primärt måste ha stenkoll på, det finns säkert klasser för detta, men de är vad jag förstått inte spec framträdande på den svenska tävlingsbanan.

              Regelboken är här:
              http://www.emmanet.info/competition/rules/

              Jag är inte hundra på att Sverige bestämt vilka klasser vi skall köra ännu. Det ska i alla fall finnas på bilstereoforbundet.com
              Var vaksam på vilka datum olika saker har där, då det kan vara info om fjolåret som ligger synlig fortfarande.


              Annars är det bara att köra på.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Lillprojektet Civic ek3

                Zrken>> Tackar. Det ska läsas på!
                Hoppas på den där Rookie klassen
                Last edited by Peppe_e; January 22, 2014, 15:36.

                Comment


                • #9
                  Re: Lillprojektet Civic ek3

                  Hann börja med baslådan lite igår, då jag inte har grejerna till resten riktigt än.

                  Alltid kul att se om ens mått tagna ur huvvet stämmer

                  Var smidigt med trallskruv utan gängor hela vägen, då man kunde lyfta nån cm å limma


                  Får den stå å torka och vänta på min port, anslutning, matta och dämpmatta....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lillprojektet Civic ek3

                    Fick krympa alla mått till minimum för att klara volymen på 21 liter och att 28cm port skulle få plats i lådan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lillprojektet Civic ek3

                      Lät som ett intressant projekt detta. Jag tror nog att jag "stalkar" tråden.
                      -När smaker en blues som bäst?
                      -Hvaergang!

                      Keep The Devils music alive.

                      Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lillprojektet Civic ek3

                        Originally posted by mr.scorpion View Post
                        Lät som ett intressant projekt detta. Jag tror nog att jag "stalkar" tråden.
                        TRÅDKAPNING!

                        mr.scorpion får faktiskt typ länka till sin 1/4 mile-maskin, tack!

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lillprojektet Civic ek3

                          Originally posted by mr.scorpion View Post
                          Lät som ett intressant projekt detta. Jag tror nog att jag "stalkar" tråden.
                          Det gör du rätt i

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          TRÅDKAPNING!

                          mr.scorpion får faktiskt typ länka till sin 1/4 mile-maskin, tack!

                          Pierre
                          Jaaa. och vi vill se vad det är för stereobygge i den!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lillprojektet Civic ek3

                            Njaa.......1/4 mile maskin är det inte direkt., snarare en långdistansare i så fall, om den bara kom ut ur garaget någon gång.

                            Får försöka peppa sig själv lite. Ett motorbygge är väl på gång, samt ljudanläggning, för den är ordentligt dämpad, och kablaget är draget, så det är bara resten kvar som man brukar säga.

                            Följer de flesta byggena här på forumet, vilket är inspirerande. Man imponeras också av allt kunnande och entusiasm som finns här på forumet.
                            Attached Files
                            -När smaker en blues som bäst?
                            -Hvaergang!

                            Keep The Devils music alive.

                            Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lillprojektet Civic ek3

                              Mr.scorpion>> Jag syftade iaf på den lilla bilen på din profilbild
                              Men en härlig glidar jänk du har! Stenhårda bilar det där.

                              Comment

                              Working...
                              X