Announcement

Collapse
No announcement yet.

Infinitys banddiskanter Kappa Emit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

    Nu förstår jag inte riktigt. Delar du mellan dome och diskant med både ett passivt filter och i apparaten?

    Att dela vid 4k är förövrigt ett klassiskt recept på S-ljud...
    /tycker Erik.

    Comment


    • #32
      Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

      jag har ett filter för 2vägs mellan diskant och dome det kör jag på högpass i p88an
      sen mellanregister på 6.5erna sen basen på lågpass så det blir 3vägs kör allt i pro
      men jag kan ej köra 4vegs med p88 nya p99 har ju 4 vägs men kostar lite så matias på
      backes sa att jag skulle göra så här.är det fel??? kör jag på 5k eller 6.3 blir det lite bättre
      men tycker det blir för matt ljud med det, låter som man har en filt över högtalarna då
      ska prova med ett annat steg men jag ska leta lite efter dls idrium diskanter beggade
      får hålla mig till beggade för nytt är lite dyrt nu för mig.har lite utgifter just nu.
      men det blir nog bra när allt är klart hehe.jag försöker att bygga fram ljudet först så man har det perfect först. För bas har jag så det räcker och blir över.

      Comment


      • #33
        Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

        Jaha, du kör domarna från 4 k... Det var ju nästan ännu tokigare.

        Men som sagt, du har ju en P88 så valen är väl inte så stora.
        (Jag älskar P99an men P88 är tyvärr inte min kopp te.)
        Men ned till 1,25 kHz skall den väl ändå gå? Frågan är var ditt filter delar in diskanten.

        Skulle föreslå att du drar ned delningen på midbasen och domen till 1,25 kHz, 24 dB branthet. Sen försöker du labba lite med eq'n mellan 2 och 5 kHz för att få till ett harmoniskt men ändå detaljerat ljud.

        Om du inte är nöjd efter att ha provat det några dagar så här av dig till mig nästa vecka så tar vi en koll på det hela.

        Just nu är du irriterad på något och vill shoppa dig ur det. men eftersom du inte vet vad problemet är så är det lätt att du slänger slantarna i sjön.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #34
          Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

          Har ett par EMIT, bilvarianten i nyskick om du vill köpa för en tusing + frakt. Lät jäkligt bra när jag snabbt testade dem förr...

          maila theo_tibblin (a) hotmail.com om du är intresserad.
          Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

          Comment


          • #35
            Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

            Jo det är väll sant att man är iriterad men jag har prova med olika delningar på m6erna och domar+diskanter jag har prova åt olika håll men jag tror mina kappa diskanter är lite för hårda för min smak passar ej till dls domen men jag har inget att gemföra med heller
            kanske ska kolla med någon som har bra grejer i bilen och lysna på olika ljud eller inte då får man väll sälja allt och börja om hehe nä skoja så dåligt låter det ej tror jag får labba med positionen av domarna på instrument bredan dom ligger uppe på och diskanterna i orginal stolpen.kan ju va det oxå.men jag har hört band diskanter och dom låter så jä..a bra.gillar ju lite jazz och typ eva cassidy mm.men även hous musik hmm väldigt blandat
            men det låter bra när man ställer in för en musik stil sen låter det inte lika bra med nästa musik val.men fan för den som ger sig.ska prova lite mer men diskant är nog ett bra inköp
            eller är du bekant med kappa perfekt 6.1 diskanten är aluminium .vill ha mer silkes ljud
            den är hård i ljudet kanske ska prova fas vända den igen på filtret.hmmm tack för hjälpen jag skriver när jag testa mer då

            Comment


            • #36
              Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

              Dina konstiga delningar är ett långt mycket större problem än om diskanten är av aluminium, silke eller band.... Ställ enligt Robsarves förslag och prova. Besök honom sedan för att få rätt på det. :-)
              // Gurra
              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

              Comment


              • #37
                Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                Originally posted by gurenius View Post
                Dina konstiga delningar är ett långt mycket större problem än om diskanten är av aluminium, silke eller band.... Ställ enligt Robsarves förslag och prova. Besök honom sedan för att få rätt på det. :-)
                Håller med till 100%

                Comment


                • #38
                  Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                  Jag måste tycka igen... kan bara inte låta bli...

                  Grundfelet ligger i det att du, tyvärr, blandar begrepp när det gäller sånt detta forum handlar om. Men det är väl inget brott, man lär sig tills man dör, sägs det i alla fall...

                  Då du handlade mina CDT M6r berättade jag exakt var felet var... och jag sa oxå att nu när du har köpt M6 middar behöver du skaffa diskanter som kan delas rätt lågt, eftersom M6r är kassa på att spela mellanregister. Jag sa oxå att trevägs är det ultimata lösningen, men då trodde jag att du fattade att du inte ska låta M6r spela upp till 4k om du redan har skaffat ett element som är ju där just för att spela mellaregister (!?!?!?!). Så... med allt detta i tanken... dela så lågt som möjligt mellan midbasen o domen... typ även lite lägre än 1,25, dina domar klarar nog gå ännu djupare... om ditt passiva filter (men varför använda ett passiv filter när du har en maskin som kan aktivt köra 3-väg???) är 24db köp Emit diskanter för en tusen lapp som ngn hade o sälja till dig, o var glad, men en del fattigare. Eller skippa helt enkelt domar helt, köp nån diskant som du kan dela typ runt max 2k (finns en hel del såna) o var minst lika glad. Och... vet inte vad du kör för bas o bassteg nu, men om du fortfarande har lösningen med en strömhungrig 12:a o lagomklent steg så att basen blir hela tiden 'efetrhängande' mot resten av ljudet... ja.. tänk på att uppgradera där istället.

                  Det är kul med "mycketljud, fint ljud" som du säger, men ja, ibland ska man inte bota det med en mängd stålisar, utan med nåt annat...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                    Håller med förgående talare och jag tycker att du bör läsa en del om vad ljud är och hur man kan manipulera det och inte bara kasta ur dig en massa ord du inte vet vad dom betyder

                    Comment


                    • #40
                      Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                      Ja ha då fick man en lektion i musik av Swalle, som är ganska haj på det tydligen.
                      han har ju vunnit lite tävlingar.
                      Han ställde in allt på ett ganska snabbt sätt. och vipps så lät allt jätte bra.
                      han fick även mina nuvarande diskanter att låta ok men inte som Emit band diskanterna,
                      så det vart Emit band diskanter och det låter super bra nu.allt ljud är uppe på huven
                      så jag bockar och bugar för all hjälp jag får här på forumet.Blir nog en SQ bil i slutändan
                      swalle har lovat hjälpa mig med fin liret i januari då jag förhoppningsvis fått ner allt i baljan ,så man kan få in en väska om så behövs :-)
                      Jag har bara tre kanaler gocc där av så har jag pasivt filter mellan dome och diskant
                      så m6 är på low mid och sen sub i bak men jag kör i pro läget så jag kan tvika allt nu
                      men optimala är väll nya p99rs 4 kanaliga spelare som är på billiga 13000kr :-)
                      Nä den får nog vänta ett tag till.
                      mvh p

                      Comment


                      • #41
                        Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                        Originally posted by Peter View Post
                        Ja ha då fick man en lektion i musik av Swalle, som är ganska haj på det tydligen.
                        han har ju vunnit lite tävlingar.
                        Han ställde in allt på ett ganska snabbt sätt. och vipps så lät allt jätte bra.
                        han fick även mina nuvarande diskanter att låta ok men inte som Emit band diskanterna,
                        så det vart Emit band diskanter och det låter super bra nu.allt ljud är uppe på huven
                        så jag bockar och bugar för all hjälp jag får här på forumet.Blir nog en SQ bil i slutändan
                        swalle har lovat hjälpa mig med fin liret i januari då jag förhoppningsvis fått ner allt i baljan ,så man kan få in en väska om så behövs :-)
                        Jag har bara tre kanaler gocc där av så har jag pasivt filter mellan dome och diskant
                        så m6 är på low mid och sen sub i bak men jag kör i pro läget så jag kan tvika allt nu
                        men optimala är väll nya p99rs 4 kanaliga spelare som är på billiga 13000kr :-)
                        Nä den får nog vänta ett tag till.
                        mvh p
                        Sen har P99RS 8kanaler 4per sida och du kan kan köra 4vägs aktiv delning

                        Comment


                        • #42
                          Re: Infinitys banddiskanter Kappa Emit

                          japp det stämer. jag tänkte bara på de fyra kablar som kom ut i bak. tänkte ej på att de va höger och vänster.Den skulle förenkla saker, men till ett dyrt pris. får vänta tills den kommer ner i pris.Får köra så här så länge.Fungerar det oxå.ett tag:-)

                          Comment

                          Working...
                          X