Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion Hcca 102 låd tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Orion Hcca 102 låd tips

    Kollat runt lite på nätet ang låd tips till 2st Orion Hcca 102 men hittar inget.

    Lite info

    lådan ska sitta i en Caddy "Liten kupé" upp kapat ut till flaket för att få plats med stor låda. effekt ca 4000wrms, Spelar allt men gillar när det gräver djupt och högt =)

    Sedan en liten till fundering i vinter kommer jag att köra dessa som inomhus subbar tills att det blir lite varmare ute så järna tips på låda eller lådor som skulle passa till det med.

    /Coffa

  • #2
    Re: Orion Hcca 102 låd tips

    inget tips ?

    Comment


    • #3
      Re: Orion Hcca 102 låd tips

      De där basarna tillhör kategorin "inte roligt att räkna på". Antingen blir frekvensgången "superpeakad" eller så blir portlängden typ 2 meter, hur man än gör så ser den teoretiska beräkningen knäpp ut.

      Som inomhussubbar kan det däremot funka med teoretisk beräkning, tex 40 liter netto med 120 cm2 slotport som är 62 cm lång. Bör funka så länge basarna inte matas med mer än kanske 800 W, vilket man väl inte brukar göra så ofta inomhus.

      Men det här är ju bara beräkningar, folk som har provat praktiskt borde kunna ge bättre råd.

      Comment


      • #4
        Re: Orion Hcca 102 låd tips

        Tackar ...

        inget tips alls till bil?

        Comment


        • #5
          Re: Orion Hcca 102 låd tips

          det modellen jag har är den med svart kon ... läst att de ska var lite skillnad på dessa
          mot det äldre grå konerna

          Comment


          • #6
            Re: Orion Hcca 102 låd tips

            Byggt och byggt om några lådor till den basen (nya svarta konen) Den lådan som spelar bäst är 43liter (inkl port) 1st 4" port 300mm lång (port i lådan), lufthastigheten blir rätt hög med mycke effekt/konutslag men den låter helt klart bäst enligt mina tester.
            (fördel med aeroport/rör är att du enkelt kan testa dig fram å göra småjusteringar med avstämningen, kontra slotport)
            Ska du köra två basar så kan dessa dela låda, 86liter men med 1st 6" aeroport 300mm lång, då med port i mitten mellan basarna.
            loudstore.se

            loudstore på facebook

            Comment


            • #7
              Re: Orion Hcca 102 låd tips

              Tackar för tipset

              Comment


              • #8
                Re: Orion Hcca 102 låd tips

                lite problem

                sa att det var svarta koner men tydligen vart det grå ändå.... Vet inte om man kan köra på samma låda ändå?

                Comment


                • #9
                  Re: Orion Hcca 102 låd tips

                  Antagligen kan man använda ungefär samma lådförslag, parametrarna skiljer sig dock från nyare basen. Den teoretiska uträkningen är i princip lika knepig med 10.2 som med 102.

                  Som inomhussubba kan du göra samma låda som mitt förra förslag om du vill, skillnaden i frekvensgång är inte så ruskigt stor. Litegrann peakad vid avstämningen bara.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Orion Hcca 102 låd tips

                    Är volymen ink bas och port ? Vad är det för avstämning på den lådan samt hur ser kurvan ut?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Orion Hcca 102 låd tips

                      Originally posted by Optima View Post
                      De där basarna tillhör kategorin "inte roligt att räkna på". Antingen blir frekvensgången "superpeakad" eller så blir portlängden typ 2 meter, hur man än gör så ser den teoretiska beräkningen knäpp ut.

                      Som inomhussubbar kan det däremot funka med teoretisk beräkning, tex 40 liter netto med 120 cm2 slotport som är 62 cm lång. Bör funka så länge basarna inte matas med mer än kanske 800 W, vilket man väl inte brukar göra så ofta inomhus.

                      Men det här är ju bara beräkningar, folk som har provat praktiskt borde kunna ge bättre råd.
                      såg nu att det står netto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Orion Hcca 102 låd tips

                        Originally posted by Coffa View Post
                        Vad är det för avstämning på den lådan samt hur ser kurvan ut?
                        Det är väl inomhussuben du menar antar jag, den är avstämd till omkring 35 Hz.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Orion Hcca 102 låd tips

                          japp ... 35 hz ? hur ser det ut uppåt ? vill veta så jag vet ca hur långt ner mina frontare ska gå inna subben tar över .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Orion Hcca 102 låd tips

                            Ingen aning om hur de spelar vid "lite högre" frekvenser, dvs omkring 100 Hz och så.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Orion Hcca 102 låd tips

                              okej ... trodde man kanske kunde se det. får prova mig fram lite där... Tackar iaf

                              Comment

                              Working...
                              X