Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sounddigitals Golf III-resultat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

    Vad är det du labbar med?
    Du kan inte ändra varken låda eller portar, finns det någon anledning och mäta då?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

      Originally posted by Nonne View Post
      Vad är det du labbar med?
      Du kan inte ändra varken låda eller portar, finns det någon anledning och mäta då?
      va?

      Comment


      • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

        Originally posted by Morre_W View Post
        Högre peak innebär inte att man spelar högre, det innebär att bilens egna resonansfrekvens (peakfrekvens) flyttas i Hz inte nödvändigtvis högre i db, däremot behöver man ju göra om låda/port så att de är anpassade för den nya peakfrekvensen...
        så peaken blir kan inte bli lägre då utan bara högre när man dämpar?

        Comment


        • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

          Nicklas för att göra det så enkelt som möjligt så rablar jag upp en radd här .
          1 dämpar du bilen gör du kupen mindre och styvare = högre peak.
          2 du sänker alldrig ett resultat av att dämpa bilen då du minskar vibrationer i plåt osv som skäckar db därför ligger inte felet i själva dämnpingen det som kan ta kål på db är när man plaserar dämpmattan på fel sätt den ska ligga så gämnt och rakt som möjligt imot ytan dvs så lite luftbubblor som möjligt. det finns dock vissa fall då taket inte ska dämpas men det är väl ifrån bil till bil.
          3 rent teoretiskt så tror jag fellet ligger i lådan minske volymen i lådan lite och testa dig fram även plasering av lådan inne i bilen.
          4 är det inte lådan så får du helt enkelt beräkna kan det vara temperaturen som skiljer i bilen eller är det minna batteri som inte är helt hundra eller är det så enkelt som att du får höja volymen helt enkelt då mottrycket ökar i bilen när du dämpar.
          5 eller har du sådan tur så att det är micken som inte funkar helt hundra du sa till mig igår att det var ostabill och gärna trilla av då blir det självklart inte rätt värde ifrån micken .
          lite överkurs kanske men det kan hjälpa och veta MVH/Jonas.
          Last edited by Impacto; February 22, 2010, 19:26.

          Comment


          • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

            Originally posted by soundigital View Post
            så peaken blir kan inte bli lägre då utan bara högre när man dämpar?
            Visst kan den kanske bli högre av dämpning, det måste testas från bil till bil...

            Men det är viktigt att veta att det är bilens resonansfrekvens som ändras, och att man oftast måste ändra om port/låda för att pricka in den nya peaken exakt...
            Svensk Mästare 5 gånger...

            Comment


            • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

              Originally posted by Morre_W View Post
              Visst kan den kanske bli högre av dämpning, det måste testas från bil till bil...

              Men det är viktigt att veta att det är bilens resonansfrekvens som ändras, och att man oftast måste ändra om port/låda för att pricka in den nya peaken exakt...
              så om man träffar rätt den nya peaken med låda/rör så spelar de högre innan man dämpa eller de är inte alltid? är inte så hemma på allt de där så därför jag frågar hehe

              Comment


              • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                Prickar du in den nya peaken rätt så borde du spela högre, för att du dämpat vibrationer i plåt osv...
                Svensk Mästare 5 gånger...

                Comment


                • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                  Originally posted by Morre_W View Post
                  Prickar du in den nya peaken rätt så borde du spela högre, för att du dämpat vibrationer i plåt osv...
                  ok får hoppas på de bästa då

                  Comment


                  • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                    Och min fråga var hur du ska kunna träffa piken om du inte kan ändra något i/på lådan!!

                    Men du ska kanske flytta den tills du träffar!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Och min fråga var hur du ska kunna träffa piken om du inte kan ändra något i/på lådan!!

                      Men du ska kanske flytta den tills du träffar!
                      varför skulle jag inte kunna ända något prova olika rörlängder o sen när man hittat max där så blir de öka/minska volum på lådan ju. va portan som sitter fast i lådan inte röret så de går o kapa till hur man nu vill ha de

                      Comment


                      • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                        du kan ju ändra peak, på båda sätt. kapa rör, eller lådstorlek..vilket ger dej mest?
                        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                        Comment


                        • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                          Originally posted by TRUCKEN View Post
                          du kan ju ändra peak, på båda sätt. kapa rör, eller lådstorlek..vilket ger dej mest?
                          lådvolymen gör ju mer än rörlängder. skulle gissa på att jag flyttat peaken 2hz upp eller ner som de är nu.

                          Comment


                          • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                            7 meter svart 70 kvadrats o sen 7 meter röd 50 kvadrats kabel
                            Attached Files

                            Comment


                            • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                              jag vill se lite mer bilder niklas
                              Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                              Comment


                              • Re: Sounddigitals Golf III-resultat

                                Originally posted by holmis View Post
                                jag vill se lite mer bilder niklas
                                bilder på vad?

                                Comment

                                Working...
                                X