Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på slutsteg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tips på slutsteg?

Originally posted by ville91 View Post
    nee men jag vet vissa som använder det =)
    Jag vet vissa som använder tamponger, är det bra skit då eller?

Comment

Jag har audiopipe ap15001 steg och kan säga att jag tycker det är mycket bättre än zachry steg med samma effekt.

Comment

Audiopipe stegen är duktigt underspeccade
        TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
        SM 1a i SuperStreet NW 2012.
        SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
        SM 1a i Extreme 2013.
        SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
        SM 1a i Extreme 2014.
        SM 1a i BassRace 149,9 2015.
        SM 1a i Extreme 2015.
        EM 2a i BassRace 149,9 2015.
        EM 3a i Extreme 3+ 2015.

Comment

Originally posted by Tobbe View Post
          jag respekterar din åsikt, men audiopipe respekterar inte ohms lagar. Att Tunheden har spelat högt med stegen är ju bra, men det säger nog mer om att Tunheden är duktig på vad han gör. Inte att det är värdt att lägga pengarna på dessa steg jämnfört mot Zachry sina spl steg till det som killen ska använda dom till.

Hade varit lite kul att testat 8 Zachry i Tunhedens bil........
          Audiopipe's spec är lite dum eftersom den går mot normala tumregler, men du drar för stora slutsatser av den.

#1 Det går utmärkt att göra slutsteg som känner av lasten och ändrar uteffekten vid olika impedanser (på flera olika sätt). Vanligtvis används det för att ge samma effekt vid 4 och 2 ohm tex. Vill minnas att Soundstream gjorde steg för många år sen som lämnade mer spänning vid lägre impedanser. Detta för att kunna klassas som 50W steg när det lämnade 1kW i praktiken tex.

#2 Det är en för enkel spec, utan THD, spänning osv. 500W i 4ohm kan vara mätt med 12V in och 0,1%THD medan 2500W i 1 ohm kan vara mätt vid högre spänning och 10% THD eller liknande.

#3 Det är bara en spec. De kan skriva 500W 4ohm även om det lämnar 1000W i praktiken. Bara för att det tycker är coolt med underspecning.

Ifall du känner dig osäker så köp steg av ett märke som du har förtroende för.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
            Audiopipe's spec är lite dum eftersom den går mot normala tumregler, men du drar för stora slutsatser av den.

#1 Det går utmärkt att göra slutsteg som känner av lasten och ändrar uteffekten vid olika impedanser (på flera olika sätt). Vanligtvis används det för att ge samma effekt vid 4 och 2 ohm tex. Vill minnas att Soundstream gjorde steg för många år sen som lämnade mer spänning vid lägre impedanser. Detta för att kunna klassas som 50W steg när det lämnade 1kW i praktiken tex.

#2 Det är en för enkel spec, utan THD, spänning osv. 500W i 4ohm kan vara mätt med 12V in och 0,1%THD medan 2500W i 1 ohm kan vara mätt vid högre spänning och 10% THD eller liknande.

#3 Det är bara en spec. De kan skriva 500W 4ohm även om det lämnar 1000W i praktiken. Bara för att det tycker är coolt med underspecning.

Ifall du känner dig osäker så köp steg av ett märke som du har förtroende för.
            Det är sant att det finns lika många spec på slutsteg och högtalare som det finns märken på marknaden. Man ska aldrig enligt mig gämföra olika märken mellan varandra genom att titta på WATT!! Inte ens RMS tyvärr...

Tyvärr är det de vanligaste sättet i dag att gämföra på.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Har inte farbror tunheden själv något han kan berätta om aqx stegen? =)
              SM 2a, Street 2K 2015.
              SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
              SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
              SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

Originally posted by m44ltie View Post
                Tjena! Jag jagar slutsteg till ett par b2audio AS12, som ska köras i 2ohm till vardags och 0,5ohm på tävling (dB-drag, street100A).

Funderar på Zachry r3500d, men har hört att de inte håller så bra vid 0,5ohm?

Undrar också om nån har provat att köra MDS T5 i 0,5ohm, korta repor/burpar? (Då jag kan få köpa ett begagnat till bra pris )

Alla tips är välkomna!
                Jsson här på forumet har ett z2 till salu! =) i orsa

Nymans har kört 3st mds fr12 på ett T5 men de blir ju inte riktigt 0.5ohm
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8913
                Last edited by BJonsson; November 22, 2011, 18:19.

Comment

Working...
                X