Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes w220 sel. Ljudbygge. Hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mercedes w220 sel. Ljudbygge. Hjälp?

Hej!

Har just införskaffat mig en Merca w220 sel, årsmodell 2000..
    Sitter nu här och funderar på att uppgradera ljudet i denna farkost en smula, förtillfället sitter enbart original ljudsystemet (Bose historian) i, och har som sagt planer på att byta upp mig lite.

Vet inte riktigt vad man kan tänkas få plats med där bak men hade planerat att skaffa bas/ar och steg till de/dem först..

Någon som byggt i en likadan/liknande bil förr och har tips på hur man lättast kan få in ljudet i kupén?

Kan tillägga att jag lyssnar på mycket hiphop, dubstep, drum n bass, gillar djupbas men vill även att det hänger på bra i andra musikgenrer.

Begagnat eller nytt spelar egentligen ingen roll bara det gör vad det ska.. öppen för förlag! budget på bas och steg? ptja.. 10-15 kanske?

Alla tips, trix och förslag uppskattas..

Tack på förhand!
    /Urbo

Re: Mercedes w220 sel. Ljudbygge. Hjälp?

Ingen som har några invändningar? Var inte blyga gott folk, kliv fram ur dimman av brända talspolar!

Comment

orion hcca i bandpasslåda å vettigt steg till det? då har du de gött med djupbas

Comment

steg har jag oxå ligger förutom framsystem

bas oxå om den som skulle köpa den backar ur.. men då gäller det att du har lite ström..

då blir det pallfrakt för allt
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

Comment

Någon som vet hur man bäst får in ljudet i kupén? Fått för mig att de kan bli lite körigt.. funderar på 2 st 10/12" , någon som har förslag på passande basar eller t.o.m har något passande till salu?

Alla andra tänkbara tips för ett lyckat projekt mottages ödmjukt.
          /urbo

Comment

jag skulle nog bytt bil
            vill du inte det så är det väl bandpass som gäller, låter ju inte så kul enligt vissa, har själv aldrig testat. visst spelar det ju även om du bara snör in en låda i skuffen med allt riktat bakåt, men optimalt vet ja väl inte om det blir..

Comment

Bilbyte är inte direkt aktuellt hehe..
              Optimalt kanske det aldrig blir, men får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen. Det mamma ställer på bordet är vad man får äta, so to speak!

Comment

skulle gjort en bandpass helt klart till denna,,
                dom låter bra och spelar allt, har räknat och bygg i många mercedes, och det spelar ordentligt högt i dessa. minst lika högt som i en portad låda i en kombi av samma modell,

nu finns ju inte kombin i s-klass men ville bara visa att det går få spela i en sedan minst lika bra.
                NMIAB.se
                http://www.facebook.com/nmiab
                http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Jag hade i Solo X 12 i bandpass och den spelade riktigt gött!
                  Så satsa på en sådan
                  Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Tack för tipsen! bara å hagla på med mer tips om ni har!
                    Förslag på en vettig batteribank?

Comment

själv har jag Hört av personer att det går att få bra ljud om man kapar upp hatthyllan och har en vanlig portad låda, hur dom bedömer bra ljud vet jag dock inte .. Detta va dock w124

Comment

jag hade bandpass i saaben och de var bättre än vanlig portad anser jag

Comment

Då har jag införskaffat mig ett µ-Dimension dB 5000.1 som bör komma om ett par dagar.. så nu är det dags att välja basar

Vet inte riktigt vad mycket plats jag har att leka med.. funderat på följande i bandpass låda (det som kommer spela bäst vad jag förstått?!):
                          Orion HCCA 12"
                          Ground Zero Nuclear GZNW 12" (eller SPL versionen kanske ?)
                          B2 Audio HD12MKII (köra steget i 0.5 ohm.. kanske lite overkill när man inte ska tävla)
                          Kicker Solo X 12"

Håller ovanstående basar att spelas i 1ohm? steget är speccat för 4kw i 1ohm och basarna är speccade till 2-2500rms.. som sagt bara tänkt att användas för vardagligt bruk, kommer inte tävla men gillar att kunna höja lite extra utan att det luktar som en skogsbrand i bilen, om ni förstår vad jag menar

Förslag på en passande batteribank? för antar att steget vill ha lite mer kärlek än enbart orginal batteriet.

Tar gärna emot fler förslag på passande leksaker, eller vad som helst som kan hjälpa mig att spela högt
                          Tack på förhand!
                          Last edited by urbo; October 17, 2011, 22:25. Reason: fix.

Comment

Du kan utan problem köra dom basarna i 1 ohm.
                            Vet inte hur dom låter i bandpass utom Solo X 12 som jag själv hade och det tyckte jag spelade riktigt duktigt.
                            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

hört nuclear i en rätt liten bandpass och det lät mkt trevligt

de va då inte i bil iofs.

batterier..ja, ett bra batteri per kw är ju vettigt att sträva efter..gärna mer..och så generator på de.
                              Audi A4 B5 -98
                              Pioneer P90 + DEQP90
                              Sinfoni amplitude 50.4x
                              Sinfoni shadow 100.2
                              Sinfoni S165W x4
                              Sinfoni S100M
                              Sinfoni S25T

Vw up -12
                              På gång..
                              New car, hi end old school..

Comment

Working...