Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes w220 sel. Ljudbygge. Hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Mercedes w220 sel. Ljudbygge. Hjälp?

Okej okej, någon som testat några av de andra basarna/har förslag på andra?
    En polare som antagligen ska inkassera en Solo X 12 imorgon och han har ett likadant steg, så tänkte höra lite hur den poppar

Ang. Batterier så har jag läst att biltema ska ha rätt schyssta batterier till bra pris? Eller är det en dålig investering ?

Comment

varför inte orion xtrpro 2st valfri storlek,, dom funakr bra bandpass och tål en del effekt.

har för mig när jag räknade på hcca i bandpass så vart den rätt så stor.
      NMIAB.se
      http://www.facebook.com/nmiab
      http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Här är den jag hade

Korset jag byggde behövdes verkligen, fasen va det small i locket innan
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

@Nyberg
          Njaa.. Vet inte om dom mår så bra av effekten jag tänkt mata dom med? Eller om dom skulle prestera bättre än en ensam 12a av basarna jag redan nämnt??

@softis
          Tack för bilderna! Hur spelade denna? Hängde de med bra i rappare tempo? Djupt? Mätte du upp det någongång? :-)

Alla tips å trix mottages tacksamt!

Comment

Originally posted by Nyberg View Post
            har för mig när jag räknade på hcca i bandpass så vart den rätt så stor.
            Jag brukar ofta få till hyfsat stor bandpass, men inte till HCCA 122 faktiskt. 25+30 liter netto med 6" port, däremot blir ju portlängden "som vanligt" förstås (dvs lång). 55 cm långt rör och sedan trattar.

Comment

Originally posted by urbo View Post
              @Nyberg
              Njaa.. Vet inte om dom mår så bra av effekten jag tänkt mata dom med? Eller om dom skulle prestera bättre än en ensam 12a av basarna jag redan nämnt??

@softis
              Tack för bilderna! Hur spelade denna? Hängde de med bra i rappare tempo? Djupt? Mätte du upp det någongång? :-)

Alla tips å trix mottages tacksamt!
              Den spelade både rappt och djupt.
              Tyvärr mätte jag aldrig, men runt 145 db till musik drivet på ett Sinus 1500 i 1 ohm.

Kommer inte ihåg avstämningen, men runt 50 har jag för mig den låg på.
              Björn på dBakuten som byggt den så han vet säkert. Var dock några år sen
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by urbo View Post
                Då har jag införskaffat mig ett µ-Dimension dB 5000.1 som bör komma om ett par dagar.. så nu är det dags att välja basar

Vet inte riktigt vad mycket plats jag har att leka med.. funderat på följande i bandpass låda (det som kommer spela bäst vad jag förstått?!):
                Orion HCCA 12"
                Ground Zero Nuclear GZNW 12" (eller SPL versionen kanske ?)
                B2 Audio HD12MKII (köra steget i 0.5 ohm.. kanske lite overkill när man inte ska tävla)
                Kicker Solo X 12"

Håller ovanstående basar att spelas i 1ohm? steget är speccat för 4kw i 1ohm och basarna är speccade till 2-2500rms.. som sagt bara tänkt att användas för vardagligt bruk, kommer inte tävla men gillar att kunna höja lite extra utan att det luktar som en skogsbrand i bilen, om ni förstår vad jag menar

Förslag på en passande batteribank? för antar att steget vill ha lite mer kärlek än enbart orginal batteriet.

Tar gärna emot fler förslag på passande leksaker, eller vad som helst som kan hjälpa mig att spela högt
                Tack på förhand!
                Vill du en GZ bas så föreslår jag GZPW 15XQ då får du rätt ohm (4x1 ohm), och en bas som både låter bra och spelar högt!
                GZNW 12" tål inte den effekten som det steget ger, och GZNW 12" SPL har dubbla 1 ohms spolar = 0.5 eller 2 ohm.

Ja du behöver verkligen mer än orginal battriet, ett billigt alternativ skulle var 3st biltema silverline 100ah kostar 1300kr har jag för mig, och lämmnar skapliga 800 cca
                TEAM STALLBASVERKSTAN
                Tack till min sponsor:
                AI-GROUP.se
                Samt stort tack till:
                Elektronikservice i hemse
                Seastreamsgarage.se

Comment

Nästan samma bas som jag försöker lura på honom alltså

Iaf samma korg/magnet..dom är åtminstånde manliga
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

Comment

Liten uppdatering, införskaffat mig ett u-dimension 5000db och en DC Audio XL 15", så hinner förhoppningsvis börja bygga lite i helgen..

Funderar bara på om man ska satsa på en portad låda eller en bandpass.. ska bara försöka få ur originalbasen som sitter i hatthyllan, hört att det ska vara ett mindre helvete bara det! heheh

Comment

Working...
                    X