Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag Pioneer TS-W3001D4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag Pioneer TS-W3001D4

Ska ha två stycken Pioneer TS-W3001D4 i en Saab 9000.
    Tänkte ha en portat låda men jag vet inte hur stor lådan eller portarna ska vara.
    Kan någon hjälpa mig?

Re: Lådförslag Pioneer TS-W3001D4

Ska lådan spela superjättehögt eller "högt med musik"?

Comment

Vad ska du driva med för steg?

Comment

Originally posted by Optima View Post
        Ska lådan spela superjättehögt eller "högt med musik"?
        Jag hade tänkt att spela "högt med musik".

Comment

Originally posted by The one n only View Post
          Vad ska du driva med för steg?
          Jag ska driva dom med ett u-dimension db 2500. Kommer ställa basarna i 1 ohm. Jag kommer att ha två st 60 Ah batterier till också.

Comment

Gör lådan på 56 liter totalt och sätt 30x4,3 cm slotport som är 58 cm lång, beräknad avstämning är ca 40 Hz. Båda basarna och porten är inräknade i volymen. Runda av alla kanter noga vid båda ändar av porten, lufthastigheten kan bli ordentligt hög när du spelar högt.

Förslaget är teoretiskt uträknat, har inte testat den basen själv.

Comment

Gör lådan på 56 liter totalt och sätt 30x4,3 cm slotport som är 58 cm lång, beräknad avstämning är ca 40 Hz. Båda basarna och porten är inräknade i volymen. Runda av alla kanter noga vid båda ändar av porten, lufthastigheten kan bli ordentligt hög när du spelar högt.

Förslaget är teoretiskt uträknat, har inte testat den basen själv.
              Tack så mycket!
              Men jag ska göra lådan 56 liter för båda basarna? Sen så ska jag ta 56 liter + volymen på basarna och portarna eller?
              Ska jag göra som på bilden? http://i42.tinypic.com/11lk329.jpg
              Last edited by lantz; November 1, 2010, 16:44.

Comment

56 liter är byggvolymen, den lådan gäller för båda basarna tillsammans. Jag har redan räknat in basarna och porten, du behöver inte lägga till någonting alls.

Grejen är dock att jag har inte utgått ifrån den designen på porten som du visar i länken, mitt portförslag är tänkt att sitta på ena sidan av lådan. Om du sätter porten i mitten som på bilden så får du nog själv räkna ut hur stor plats den tar upp.

Vi kan säga så här att om jag enbart räknar med basarna i lådvolymen så blir det ca 45 liter, då kan du i så fall själv lägga till den plats som porten tar upp.

Comment

56 liter är byggvolymen, den lådan gäller för båda basarna tillsammans. Jag har redan räknat in basarna och porten, du behöver inte lägga till någonting alls.

Grejen är dock att jag har inte utgått ifrån den designen på porten som du visar i länken, mitt portförslag är tänkt att sitta på ena sidan av lådan. Om du sätter porten i mitten som på bilden så får du nog själv räkna ut hur stor plats den tar upp.

Vi kan säga så här att om jag enbart räknar med basarna i lådvolymen så blir det ca 45 liter, då kan du i så fall själv lägga till den plats som porten tar upp.
                  Men om man sätter porten på ena sidan av lådan blir det inte konstigt luft flöde?
                  Eller tänker jag fel?

Comment

Basarna kan röra sig olika mycket i förhållande till varandra när porten sitter på lådans ena sida, vilket innebär att om de gör extrema konrörelser så finns viss risk att ena basen slår i botten innan den andra basen.

Hur lätt detta fenomen kan uppträda vet jag inte, det får i så fall andra svara på. En hel del lådor byggs iaf med den portplacering som jag utgår ifrån och det verkar ju fungera.

Comment

När du räknar volymen på porten. Räknar du med det material du bygger porten med eller är det bara luften?

Comment

Alltid portens yttermått.

Comment

Igår fick vi äntligen ihop lådan och det spela på om tusan
                          Men när jag ställde mig på en parkering och ville dra på lite så börjar det så klart rycka ur hela lådan jag stängde snabbt av och spela inget mer på kvällen.
                          Idag när jag skulle undersöka lite närmare så visar det sig sig att ena högtalaren inte spelar något alls
                          Troligtvis är väll högtalaren bränd.

Comment

Trist som faen lider med dig

Hur stog gainen på steget?

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                              Trist som faen lider med dig

Hur stog gainen på steget?
                              Det stod på fult
                              Jag var tvungen att ha så bara för att det blev inte nog med bas vid den volymen jag ville ha.

Ska man kona om basen eller ska man köpa sig en ny?

Comment

Working...
                              X