Announcement

Collapse
No announcement yet.

fråga om baslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• fråga om baslåda

tja, jag har precis byggt ny låda i min bil, ( v70 -99) och jag tog maxmått på lådan så den blev 1200*800*35 utvändiga mått.

Har för mig att det blir runt 300 liter. jag har stoppat i 6 st 12" climax phatt 1200 i lådan och kör dubbla 6" portar med ca 50cm långa rör.

Min fråga är hur jag ska få till en bättre avstäming? jag vet att lådan är för liten, men det är inte mycke jag kan göra åt den saken.. och att jag ska ha fler portar, men det är lite trångt att få ner nå fler portar, så jag har en fundering på att bygga slotport i bakkant av lådan, frågan är bara hur stor den ska vara?

Lådan är ingen burp låda. mer partylåda fast med potential till att kunna spela högt. känns som att jag få väldigt jobbiga peakar som den är nu, men som jag har fattat det så är det för att lådan är för högt avstämd?

har ni några tips och trix vad man kan göra?

Re: fråga om baslåda

Lådans bruttovolym är 267,4 liter om materialtjockleken är 22 mm. Räknar man med 2,5 liter per bas och att hela portarna sitter inuti lådan så hamnar nettovolymen på runt 233 liter. Avstämningen bör ligga på ca 26 Hz i så fall, det är ju ordentligt djupt.

I teorin borde lådan spela väldigt djup bas och utan en massa peakar, men verkligheten verkar tydligen säga något annat. Lufthastigheten ska det inte vara några problem med så länge som frekvenserna ligger ovanför 20 Hz och ineffekten "bara" är typ 4-5 kW.

4 st basar i den lådan och sedan korta ner själva rören till 21 cm, då ser det ut att trycka på ganska rejält i teorin.
    Last edited by Optima; September 5, 2010, 14:56.

Comment

först och främst, tack för det BRA svaret

från början hade jag 4 st basar i 120 liter slutet tror jag det var, och visst det spelade på bra, men mycke vill ha mer säger dom ju.

effekten kan jag ju säga redan nu att den är en bristvara tyvär, kör med ett genesis dualmono, så i 1,3ohm så ger det väl runt 900watt eller nått sånt va?

jag funderar på att köpa ett till sånt så jag får upp effekten till närmare 2kw. borde röra sig mer då. flyttar groteska mängder luft som det är nu, men är svår att spela musik till "snyggt" eller lyssningsbart.

Comment

rent spontant så säger ja att du har för lite effekt för å få nån vidare kontroll på elementen, lådan du har kan säkert funka å både spela rappt å djupt, men du behöver mer "krydda på moset" ingen du kan låna nått/några köttiga steg å testa hur de beter sig med mer pulver ?

Comment

Även Genesis får sämre dämpfaktor vid nedlastning...
          Plocka ur 2 basar och kör 2 basar på vardera kanal i Dual Mono't.

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Eller byt steg om du har råd/vill det
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

tanken är att försöka in i det sista med gejerna jag har nu. för att sen satsa på större steg till nästa år. 4 basar spelar lägre än 6 för det har jag testat innan. så då återstår det bara att fundera ut ett steg som kan komma att vara aktuellt.

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
                tanken är att försöka in i det sista med gejerna jag har nu. för att sen satsa på större steg till nästa år. 4 basar spelar lägre än 6 för det har jag testat innan. så då återstår det bara att fundera ut ett steg som kan komma att vara aktuellt.
                När du provade 4 basar,var det i samma låda som du har 6st i nu ?
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

4 basar borde nästan högst om det är 1x4 ohm på dom.

Comment

Originally posted by Softis View Post
                    4 basar borde nästan högst om det är 1x4 ohm på dom.
                    är 2x4 ohm, så han skulle landa på 2 ohm med 4 stk basar

@trådskaparen:
                    Känns som att carpower 2500 steget som nosfaratu har ute i säljes-delen skulle kunna matcha 4st av dina basar rätt bra om man ser till att dessa är specade till 600wrms och att det steget matar så alla basarna blir glada vid just den lasten (som då blir 2 ohm) :P

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
                      4 basar spelar lägre än 6 för det har jag testat innan. så då återstår det bara att fundera ut ett steg som kan komma att vara aktuellt.
                      Det jag, Mikka och Optima är ute efter, är om du verkligen om du testat 4 basar i den lådan du har NU.

Annars är jämförelsen lite fel med 4 i slutet....

Ex. killen med en bubbla här på forumet hade 3 basar, han tog ur en av dom och satte dit ett rör instället, HÖJDE dB:n.

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

att köra med 4st basar är uteslutet, nu har jag 6 basar och jag vill använda dom. och större steg kommer att inhandlas till nästa sommar, tänkte försöka satsa på nått som ger runt 4kw i 1ohm då. för basarna som jag har det kopplat nu ligger på 1,3ohm så då ger det bra med effekt. om jag vill ha en högre avstämning ska jag korta ner röret va? för att ha lådan avstämd på 20hz är kanske inte det bästa, vill nog ligga runt 35-40hz, någon som jag har någon aning om hur mycke jag ska ta bort av rören? har dubbla rör på 50cm nu så (6")

Comment

Du ska korta röret, ja

Comment

ingen som har erfarenheter om hur mycket man kortar ner rören för att höja säg 10hz?

Comment

Testa med 15 cm långa rör, tar man hänsyn till att nettovolymen ökar genom kortare portar så bör avstämningen hamna på omkring 35 Hz.

Comment

Working...
                              X