Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL-380D1A låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL-380D1A låda

    Skulle haft nån vänlig själ som kan räkna ut en bandpass låda åt mej till ett SPL-380D1A element som ska köras i parallel koppling 0.5ohm. 4th ordningens eller 8th.

    /Johan

  • #2
    Re: SPL-380D1A låda

    Har räknat på en 4:e ordningens bandpass med slotport, lådan spelar peakat. Grundavstämningen ligger runt 55 Hz (600 cm2 port) och kan justeras ner till 45 Hz (348 cm2), mindre area än ca 350 cm2 innebär märkbar risk för flåsljud vid 1500 W i teorin.

    Sluten kammare: 40 liter netto
    Portad kammare 100 liter netto

    6:e ordningens bandpass har jag också kikat på litegrann, såna lådor är dock svårare att få till. Kammarvolymerna verkar hamna omkring 100+120 liter netto, vill du ha ett sånt förslag så kan jag göra en mer noggrann beräkning.

    Comment


    • #3
      Re: SPL-380D1A låda

      De där basarna bör du sikta på 6th order snarare än 4th order!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: SPL-380D1A låda

        Har sett att dessa ska spela bra i 6e ordningens kan nån ta fram hur stor lådan ska vara v1 å v2 med portar å allt

        Comment


        • #5
          Re: SPL-380D1A låda

          Det kan bli "skåpbilsstorlåda" om man nu vill. 6th order tar MYCKET plats. Hur mkt har du att spela på?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: SPL-380D1A låda

            ca 230 liter är inga problem

            Comment


            • #7
              Re: SPL-380D1A låda

              90-100 liter netto i lågavstämda kammaren och 110-120 liter netto i högavstämda kammaren, en sån låda har jag räknat på och den spelar i teorin ca 30-60 Hz inom 3 dB. Verkningsgraden motsvarar ungefär som om basen sitter i 100 liter basreflex.

              Till det där kommer ju portar och de tar upp en hel del plats. 3 st 4" i lågavstämda och 2 st 6" i högavstämda borde funka relativt bra med 1500 W inmatad effekt, men portarna i lågavstämda är långa (över 60 cm) och egentligen skulle det nog vara aningen större area (och därmed ännu längre portar).

              Byggvolymen hamnar över 230 liter iaf.

              Comment

              Working...
              X