Announcement

Collapse
No announcement yet.

lådförslag spl xtr300d2s

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• lådförslag spl xtr300d2s

Hej skulle vilja haft hjälp med att räkna på en låda till 2st spl xtr300d2s 12"
    Basarna ska drivas i 2ohm o då lämnar steget ca 2000rms .
    Ska sitta i nyare v70.Basarna kommer mötas av ett rejält framsysyem.
    Inte ute efter en ren db-låda hellre då lite mer allround.

Sett runt att ca 120liter byggvolym är va dom flesta bygger med 2*4" portar.
    Fick förslag på att göra lådan 160l med 2st 6" portar på ca 25-30cm långa av en som testat mycke olika lådor.

•1000W rms
    •2000W peak
    •Fs 32Hz
    •Vas 38,6L
    •Qts 0,35
    •Qms 3,4
    •Qes 0.39
    •BL 22,2Tm
    •Re 3,8
    •mms 252g
    •Xmax +/-22mm
    •Xmec +/- 45mm
    •2x2ohm
    •3' talspole
    •200Oz magnet

Tack på förhand

Re: lådförslag spl xtr300d2s

Morrn,
    Har inget färdigt lösningsförslag åt dig, men kan flika in jag sett allt mellan 40L -> 105L per bas! ...från ett 4" till 6" rör per bas. De är redigt flexibla - tack vare idiotrobust konstruktion.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Mitt förslag är (som oftast) lite mindre än många andras när en låda ska spela "allround", runt 80 liter netto avstämt till 38 Hz ser ut att ge en återgivning som bör passa flera musikstilar.

6" port ska funka tycker jag, röret kapas 28 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Kan dock bli hög lufthastighet i porten om man trycker in 2000 W.
      Last edited by Optima; May 18, 2013, 15:07.

Comment

Tjena.

ja den var lite mindre

va blir byggvolymen ca då, 100-110 liter ?

Hur ser de ut om man skulle ta 2st 4" portar istället för att få lite mer portarea, skulle portarna bli väldigt långa då ?

Comment

2 st 4" portar (102 mm innermått) har aningen mindre area än 1 st 6" port (152 mm innermått), arean blir 163,4 cm2 vs 181,4 cm2. Byggvolymen med 1 st 6" port blir ca 92 liter om hela porten sitter i lådan.

Comment

tjena

jaha hur fan räknade jag då

Hur stor area på slotport skulle du rekomendera?

räknade lite på lådan idag o får inte plats med så långt rör+trattar trots att jag gör lådan så smal o låg som möjligt för att få den djupare. får ca 6cm mellan vägg o portmynning o vill inte att porten ska sticka utanför lådan.

Med vänlig hälsning

Comment

För att flåsljudsrisken inte ska vara alltför stor vid 2000 W så vill jag nog ha 300 cm2 slotport, den ska i så fall vara 59 cm lång (räknat på 30x10 cm).

Comment

Okej om jag gör slotporten mellan basarna o gör ett "L" åt varje håll om vi säger att porten är 30cm innan vinkeln ska de vara 29cm åt varje håll då eller bara 14.5cm.
                Hoppas du förstår hur jag tänker för de gör jag knappt själv

va stor blir byggvolymen på med sån port ?

Comment

Om första portbiten är 30 cm inklusive 22 mm baffelmaterial så ska det vara 17 cm åt varje håll, porten får ju en förlängning i vinkeln som motsvarar innerbredden plus materialtjockleken.

Har jag inte räknat helt fel så borde byggvolymen hamna på 111 liter räknat på 22 mm materialtjocklek i porten.

Comment

Underbart Tack så mycke ! vart riktigt nöjd med lådorna du hjälpt mig med tidigare !

Hur hade du velat ha lådan om de skulle spelat lite högre till dubstep tex ?

Comment

Jag känner mig dock inte absolut säker på "T-portar", dvs där de går åt varsitt håll. Det råder lite delade meningar om ifall innerbredden på varje vinklade del ska vara samma som första biten eller bara hälften så bred som första biten.

Om lådan ska spela högre till en viss musiktyp så får den nog göras litegrann större, sedan ska kanske avstämningen läggas någon Hz lägre antar jag.

Comment

en sista fundering bara , blir lite snurrig här
                        lådan blir antagligen 85.6cm bredd 3.06cm hög 42.4cm djup. invändigt byggt i 22mm hur långt gör jag jag varje "L" från utsida låda till slutet an L:et?

Comment

Rent logiskt så borde portdelen som går ut ur lådan ha samma area som dom andra två delarna har sammanlagt. Det blir ju samma sak som om man sätter en skivbit mitt i som delar upp det hela till två lådor. Men det är vad jag tycker...
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Så för att vara på den säkra sidan att de blir rätt så gör man en mellanvägg o gör porten 150mm2 59cm lång i varje låda ?

Comment

Nu förstod jag hur du menade C , o de måste ju vara vettigt .
                              Men sen är jag lite tveksam på hur långa "L" jag ska göra . Från portmynning till portmynning . Men dom borde väl göras 59cm då ?

Comment

Working...
                              X