Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vägg förslag Aq 18"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vägg förslag Aq 18"

    Tja har köpt mig en opel combo som jag tänkte bygga vägg i men funderar lite på hur stor låda man ska bygga?
    Har läst om 200liter netto och 800cm² port skulle det kunna fungera bra som en musik låda/vägg?
    Kommer matas av ett spl 3500 i 1ohm

  • #2
    Re: Vägg förslag Aq 18"

    Ingen som har några invändningar på låd förslag

    Comment


    • #3
      Re: Vägg förslag Aq 18"

      Är det HDC318-A lr HDC418 du har? Det diffar från dryga 10hz i Fs....

      I övrigt verkar runda 800cm^2 rätt stort för 18" om det skall hålla som musiklåda. Ex Heddes populära DD lådor bygger på 170L ocj 350cm^2 ,33cm vilket ger stämning runt 36.
      Men i USA är det säkerligen inga konstigheter... Jag har för mig jag hade storleksordningen 800cm^2 själv på min SoloX18, på 190L. Hade inte mer än 4kw till den, vilket inte räckte för att det skulle bli problem med blåsljud och liknande.

      Vad jag begripit är en faktor som är avgörande för musikalitet hur väl lådans gain matchar elementstorlek. Portstorlek&lådvolym styr lådans gain. Ser du till DDlådorna som har rätt gott rykte som musiklådor, är det avsevärt mindre port/volym.

      Jag hade börjat med att prova med en port på storleksordningen 400cm^2. Har du soppas med effekt att du får blåsljud, är det läge att bygga större port, för att kanske labba ut lite mer gain

      Slutsats, mitt tips är;
      Är du ute efter en musikalisklåda, med 18" och +3kw, sikta på en mindre port.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Vägg förslag Aq 18"

        200 liter och en port på 680cm2 och 40cm lång.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Vägg förslag Aq 18"

          Originally posted by zrken View Post
          Är det HDC318-A lr HDC418 du har? Det diffar från dryga 10hz i Fs....

          I övrigt verkar runda 800cm^2 rätt stort för 18" om det skall hålla som musiklåda. Ex Heddes populära DD lådor bygger på 170L ocj 350cm^2 ,33cm vilket ger stämning runt 36.
          Men i USA är det säkerligen inga konstigheter... Jag har för mig jag hade storleksordningen 800cm^2 själv på min SoloX18, på 190L. Hade inte mer än 4kw till den, vilket inte räckte för att det skulle bli problem med blåsljud och liknande.

          Vad jag begripit är en faktor som är avgörande för musikalitet hur väl lådans gain matchar elementstorlek. Portstorlek&lådvolym styr lådans gain. Ser du till DDlådorna som har rätt gott rykte som musiklådor, är det avsevärt mindre port/volym.

          Jag hade börjat med att prova med en port på storleksordningen 400cm^2. Har du soppas med effekt att du får blåsljud, är det läge att bygga större port, för att kanske labba ut lite mer gain

          Slutsats, mitt tips är;
          Är du ute efter en musikalisklåda, med 18" och +3kw, sikta på en mindre port.

          Bygger man vägg siktar i alla fall inte jag på musikalitet.. garanterat inte med en 18" bas heller.
          Builder of the Metallica Tribute Car

          Comment


          • #6
            Re: Vägg förslag Aq 18"

            Jag körde 250L med 852cm2 Port... SATAN vad det spelade...

            dock inte i vägg, men det ska ju inte göra något
            Change is the only constant.




            https://www.facebook.com/groups/massql/

            Comment


            • #7
              Re: Vägg förslag Aq 18"

              Originally posted by Tokken View Post
              Bygger man vägg siktar i alla fall inte jag på musikalitet.. garanterat inte med en 18" bas heller.
              Trådskaparen efterfrågar ngt rimligt musikaliskt... Då får man svara så gott dte går

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Vägg förslag Aq 18"

                Det ska spela så högt som möjligt till "musik" och inte ton.
                Så om det inte är jätte musikaliskt så spelar det ingen roll är ju nästan ton döv ändå

                Comment


                • #9
                  Re: Vägg förslag Aq 18"

                  Originally posted by partyvan View Post
                  Det ska spela så högt som möjligt till "musik" och inte ton.
                  Så om det inte är jätte musikaliskt så spelar det ingen roll är ju nästan ton döv ändå


                  Jag pratar inte om ton heller.. men ett väggbygge är vääääldigt sällan musikaliskt.
                  Så det blir det som det blir så att säga.

                  Det kommer basa.. end of story.
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vägg förslag Aq 18"

                    Alt beror ju lite på, sitta i en bil med vägg kanske inte är det optimala direkt men ska man stå o dema o spela för folket vilket är en annan sak..
                    När man satt i rexen så räckte det med med bandisarna o 8st 6or påslagna.
                    Mitt sista bygge fick jag till att spela riktigt fint måste jag säga..
                    http://kove.se

                    http://street-beat.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vägg förslag Aq 18"

                      Kommer bygga för att kunna dema om man säger som så.
                      Kommer ha 8st faital pro 8" och 2st beyma horn diskanter så hoppas det kommer spela högt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vägg förslag Aq 18"

                        Häftigt. Vilka 8" blir det och blir verkligen 4st i varje dörr precis tillräckligt? Lär ju kunna väcka döda ;P
                        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vägg förslag Aq 18"

                          Originally posted by partyvan View Post
                          Kommer bygga för att kunna dema om man säger som så.
                          Kommer ha 8st faital pro 8" och 2st beyma horn diskanter så hoppas det kommer spela högt.
                          Det låter inget mindre än vansinne. Med hänsyn till den nya informationen skulle jag inte gå ner i storlek på port utan stanna runt 800, ev 900cm^2 då de där basarna tycks ha en viss förkärlek åt slaglängd! Hemsidan säger ngt om full throw på 3" vilket är en smula galenskap..

                          Du kan ju höra med HeDDe lr Softis som byggt 18" lådor med portareor under 400cm^2, och fått till lådor som sagts spela riktigt bra.

                          Hämtat från ngn hysterisk jänkare som tycks kunna sin skit, skulle det vara olika portarea beroende på avstämning för att få ut max output. Exempelvis; avstämning vid 28hz, xmax på 42mm, = 1200cm^2. Beroende på vad nu din högtalare har för egentligt xMax och hur slaglängd ieg är angivet (och hur detn u är tänkt i formulan) är lite oklart. Men ska ju sägas att halverar du slaglängden skall du ner på runda 800cm^2. Å andra sidan skulle en avstämning vid 40hz skulle ge 1700cm^2.
                          I övrigt är dessa siffror baserade på konarea, avstämning, xmax samt en magisk konstant

                          Du får la ta det med en portion gott förnuft. Hedde bygger lådor med under 400cm^2, du har hört det dubbla och jag pekar på att det inte är omöjligt att gå hela vägne upp till 1200 heller beroende på hur slaglängden beter sig.

                          Om jag hade fått ävlja själv, hade jag siktat runt 800-1000cm^2 i ditt läge. Och satsat på att försöka få tag på ngt mer matchande slutsteg för effekt i överflöd krävs när du skall ha rejält med port!

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vägg förslag Aq 18"

                            Hmm blev svårt detta.
                            Byggde efter Heddes förslag till mina 3st aq 10 och va mer än nöjd då så hans förslag till 18 skulle jag säkert oxå bli nöjd med.
                            Men tror ändå jag provar tokkens förslag och funkar inte det så är det bara bygga nytt.
                            Hade vart kul och prova stor port men har som sagt ganska lite effekt till den och har inte planerat och köpa annat steg för tillfället budgeten är spräckt för länge sen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vägg förslag Aq 18"

                              Kanske 150 liter netto med 500 cm2 port (50x10 cm) som är totalt 46 cm lång. Omkring 38 Hz avstämning.

                              Hur frekvensgången blir kan jag inte säga ens i teorin eftersom basarnas parametrar i den serien inte är pålitliga (ej uppmätta efter "break in").

                              Comment

                              Working...
                              X