Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL dynamics ice 1500.1 vs Zachry r3500d

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SPL dynamics ice 1500.1 vs Zachry r3500d

Tjenare, lite nya planer här då till a traktor, ska ha in en SPL Dynamics XTR 380 d2 bas, fast har lite funderingar om steget, vilket är mest prisvärt och levererar bäst ?

Re: SPL dynamics ice 1500.1 vs Zachry r3500d

Jag har inte lyssnat på något av dessa steg, men oavsett vilket du väljer så är det viktigt med tillräcklig strömförsörjning. Även ett "proffssteg" kan gå sönder ifall strömmen sviktar märkbart.

När jag tänker på "A-traktor" så får jag lätt en bild framför mig av allmänt klen generator/batteri och strömkablar i risigt skick, av den anledningen vill jag påminna om en översyn och uppfräschning av dessa saker innan du börjar lasta in strömkrävande stereoutrustning.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Jag har inte lyssnat på något av dessa steg, men oavsett vilket du väljer så är det viktigt med tillräcklig strömförsörjning. Även ett "proffssteg" kan gå sönder ifall strömmen sviktar märkbart.

När jag tänker på "A-traktor" så får jag lätt en bild framför mig av allmänt klen generator/batteri och strömkablar i risigt skick, av den anledningen vill jag påminna om en översyn och uppfräschning av dessa saker innan du börjar lasta in strömkrävande stereoutrustning.
      Haha, nädå :P ska ha 2-3 st Banner Running Ball 95 amp batterier, 50 kv kablar, 50kv från startmotorn osv:P,

Comment

och nu när jag ändå är här och yrar kan jag ju fråga er som är hundra på detta, funkar de att dra plus från 95 amp batteri till typ ett banner 65 amp start batteri ?

Comment

Av dom två hade jag lätt köpt Zachrysteget...
          Svensk Mästare 5 gånger...

Comment

Originally posted by Duff View Post
            funkar de att dra plus från 95 amp batteri till typ ett banner 65 amp start batteri ?
            Ja, det fungerar. Kom ihåg att sätta säkring högst 30-40 cm innan främre batteri och 30-40 cm innan bakre batteribank.

Om det främre batteriet är ett vanligt startbatteri så ska man undvika djupurladdning, därför kan det vara bra att sätta någon form av skiljerelä ifall stereoanläggningen kommer att utnyttjas mycket med motorn avslagen. Ser man till att inte spela länge med motorn avslagen och dessutom håller koll på spänningen (eventuellt underhållsladdning emellanåt), då är inte skiljerelä nödvändigt.

Comment

fördelen med zachry steget e om du blir sugen på en bas till så e det bara att koppla i 0.5 ohm=)

Comment

Tackar för alla svar, men vad jag har förstått så säljs inte Zachry stegen nya längre, så om ni vet någon som ska sälja så är de bara att höra av er !

/Duff

Comment

Om jag inte minns fel så har en hel del Zachry steg brunnit när de har körts i 0.5ohm.

Om du ändå är intresserad av beg så kan kanske ett SPL Dyn 3500D vara aktuellt.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                    Om jag inte minns fel så har en hel del Zachry steg brunnit när de har körts i 0.5ohm.

Om du ändå är intresserad av beg så kan kanske ett SPL Dyn 3500D vara aktuellt.
                    jo 3500D steget är intressant, men en 15 årings ekonomi tillåter inte allt haha, vad ska du ha för de ?:P

Comment

Jag har inget till salu. Tänkte mer att om du planerade att köpa ett nytt 1500D, vilket kostar 3000:-, så är det inte så mycket till man får lägga för ett beg 3500D.

Comment

Jo, det har varit en hel del handhavandefel med zachrystegen, folk som inte förstår att för att få ut ren effekt, och ännu viktigare om man skall köra 0,5 ohm, så behövs batterier!

Enda problemet jag haft med de stegen är att mina blev stulna... :-)
                        Svensk Mästare 5 gånger...

Comment

Working...
                        X