Announcement

Collapse
No announcement yet.

silent coat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: silent coat

    Originally posted by Nonne View Post
    Mattan jag använt är max 1mm tjock och av någon sorts papper/asfalts board med ett grym vidhäftningsförmåga.
    Kan nog sätta en av mina ädlare delar på att dom plattorna inte rör sig nämnvärt!
    Hela idén med sandwich bygger på att lagren i sig är stabila. Men visst, det kanske är stabilt, jag vet inte exakt vad du använt. Men flexar det så är hela principen borta.

    Ville bara andra skulle veta det så de inte försöker med 2-4mm tjock butylmatta.

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #92
      Re: silent coat

      Fortsätter med lite ot om dämpade lådor.

      Om man vill undvika hörbara resonanser kan man bygga en låda utanpå den andra utan att de har stum, mekanisk kontakt. Ett lager fast skumgummi mellan lådorna borde ge hyfsat resultat. Den inre lådan måste fortfarande vara stum, så man kan inte snåla på stagningen om man nu trodde det.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #93
        Re: silent coat

        Originally posted by jonash View Post
        Ville bara andra skulle veta det så de inte försöker med 2-4mm tjock butylmatta.

        //Jonas
        Bra där Jonas!

        Jag har en liter gul Noisekiller kvar om någon vill testa
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #94
          Re: silent coat

          Originally posted by Nonne View Post
          Bra där Jonas!

          Jag har en liter gul Noisekiller kvar om någon vill testa
          Ouh... Noiskiller........det var ett tag sedan....
          Har inte Swedac ngt liknande viskolim?
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #95
            Re: silent coat

            Bilstereotidningen gjorde ett test på tiden det begav sig. En låda med 20mm mdf och en låda med 2x10mm mdf med Noisekiller mellan. Har för mig att sandwich-lådan vann.

            Sen kommer jag även ihåg att de gjorde ett test med låda i 20mm mdf och 20mm spån, och körde blindtest. Nästan alla tyckte att lådan i spån lät bäst. Och testet i sig var uppbyggt för att de var så säkra på att mdf lådan borde låta bättre.
            Last edited by octan; December 5, 2013, 09:09.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #96
              Re: silent coat

              Originally posted by Mats H View Post
              Fortsätter med lite ot om dämpade lådor.

              Om man vill undvika hörbara resonanser kan man bygga en låda utanpå den andra utan att de har stum, mekanisk kontakt. Ett lager fast skumgummi mellan lådorna borde ge hyfsat resultat. Den inre lådan måste fortfarande vara stum, så man kan inte snåla på stagningen om man nu trodde det.
              Nu börjar vi komma in på det jag är ute efter! Fast skumgummin borde ju gå att byta ut mot butylmatta och ge ungefär samma resultat, eller den kanske är för stum istället?

              Originally posted by octan View Post
              Bilstereotidningen gjorde ett test på tiden det begav sig. En låda med 20mm mdf och en låda med 2x10mm mdf med Noisekiller mellan. Har för mig att sandwich-lådan vann.

              Sen kommer jag även ihåg att de gjorde ett test med låda i 20mm mdf och 20mm spån, och körde blindtest. Nästan alla tyckte att lådan i spån lät bäst. Och testet i sig var uppbyggt för att de var så säkra på att mdf lådan borde låta bättre.
              Intressant! Blir bara mer och mer sugen på att slänga ihop ett gäng smålådor till nån 6,5" eller 8" bas och testa lite. En vanlig i 19mm MDF, en i spån som sen kläs med dämpmatta och MDF och sen kanske prova med plyfa också.

              Gjorde ett väldigt enkelt test i förrgår iaf, sågade till ett gäng små kvadrater i MDF som fogades samman med olika material. En med trälim, en med latex, en med konstruktionslim, en med butylmatta och en variant med MDF/butylmatta/karosseriplyfa. Nu är det här helt oprofessionellt gjort men vad jag kan höra så är butylmattevarianterna "dödast" (dubbel MDF något stummare än MDF/butyl/plyfa varianten), därefter kommer latex, konstruktionslim och sist trälim som ger mest "efterklang".
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #97
                Re: silent coat

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Gjorde ett väldigt enkelt test i förrgår iaf, sågade till ett gäng små kvadrater i MDF som fogades samman med olika material. En med trälim, en med latex, en med konstruktionslim, en med butylmatta och en variant med MDF/butylmatta/karosseriplyfa. Nu är det här helt oprofessionellt gjort men vad jag kan höra så är butylmattevarianterna "dödast" (dubbel MDF något stummare än MDF/butyl/plyfa varianten), därefter kommer latex, konstruktionslim och sist trälim som ger mest "efterklang".
                Men du måste hålla isär två olika saker här, annars riskerar du dra helt fel slutsatser. Det är RESONANSFREKVENS och HÅLLFASTHET.

                Den som låter "dödast" kan du inte säga är den som är bäst/starkast. Däremot kanske den har lägst egenresonans.

                //Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #98
                  Re: silent coat

                  Hållfastheten är jag inte så orolig för, den går att lösa med stag eller grövre material. Men grovt material brukar innebära tunga lådor, det vore trevligt att få till en stum och "död" låda utan att vikten drar iväg så förbannat. Det var en del av tanken bakom att sätta nån form av massa mellan två lager.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #99
                    Re: silent coat

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Hållfastheten är jag inte så orolig för, den går att lösa med stag eller grövre material. Men grovt material brukar innebära tunga lådor, det vore trevligt att få till en stum och "död" låda utan att vikten drar iväg så förbannat. Det var en del av tanken bakom att sätta nån form av massa mellan två lager.
                    Då skall du gå på nåt helt annat än trä...

                    Sök på Divinycell.

                    mvh Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: silent coat

                      Originally posted by jonash View Post
                      Då skall du gå på nåt helt annat än trä...

                      Sök på Divinycell.

                      mvh Jonas
                      Vilken typ av skruv ska man då använda?
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: silent coat

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Nu börjar vi komma in på det jag är ute efter! Fast skumgummin borde ju gå att byta ut mot butylmatta och ge ungefär samma resultat, eller den kanske är för stum istället?
                        Precis. Finessen med dubbla kabinett skulle vara just att de är mekaniskt isolerade. En butylmatta kopplar ganska bra ändå, även om den säkert tar bort en del resonanser. Jämför med treglasfönster. Luften förhindrar att vibrationerna fortplantar sig.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • Re: silent coat

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Vilken typ av skruv ska man då använda?
                          Molly-plugg ;-)
                          Last edited by Mats H; December 6, 2013, 10:57.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • Re: silent coat

                            Originally posted by jonash View Post
                            Då skall du gå på nåt helt annat än trä...

                            Sök på Divinycell.

                            mvh Jonas
                            Det där såg spännande ut! Såg att Biltema har en variant på det, man kanske skulle åkt in och köpt en skiva att labba lite med. Fördelen annars för min del i att använda trämaterial är att jag får tag på det väldigt billigt och har alla möjliga maskiner för bearbetning av det.

                            Originally posted by Mats H View Post
                            Precis. Finessen med dubbla kabinett skulle vara just att de är mekaniskt isolerade. En butylmatta kopplar ganska bra ändå, även om den säkert tar bort en del resonanser. Jämför med treglasfönster. Luften förhindrar att vibrationerna fortplantar sig.
                            Om jag ska använda mina kunskaper från ljudfönster så skulle jag kunna tänka mig en låda som ser ut ungefär såhär, inifrån och ut: hårt skapligt tjockt lager (typ 19mm spånskiva, MDF), ett mjukare skapligt tunt lager (2-3mm, här är frågan hur mjukt det behöver vara), ett mellantjockt men hårt lager (6-12mm), ett till mjukt lager (3-10mm) och till sist ännu ett lager MDF (12mm).

                            Hmm, står ju några skivor hemma och några småbasar, kanske man skulle ta å leka lite.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: silent coat

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Det där såg spännande ut! Såg att Biltema har en variant på det, man kanske skulle åkt in och köpt en skiva att labba lite med. Fördelen annars för min del i att använda trämaterial är att jag får tag på det väldigt billigt och har alla möjliga maskiner för bearbetning av det.



                              Om jag ska använda mina kunskaper från ljudfönster så skulle jag kunna tänka mig en låda som ser ut ungefär såhär, inifrån och ut: hårt skapligt tjockt lager (typ 19mm spånskiva, MDF), ett mjukare skapligt tunt lager (2-3mm, här är frågan hur mjukt det behöver vara), ett mellantjockt men hårt lager (6-12mm), ett till mjukt lager (3-10mm) och till sist ännu ett lager MDF (12mm).

                              Hmm, står ju några skivor hemma och några småbasar, kanske man skulle ta å leka lite.
                              Låter kul. Det yttre mjuka lagret skulle kunna vara tex Stp's eller Gladen's lite tjockare, men fasta skummattor på typ 8-10mm tjocklek. De får ju inte komprimeras av vikten på innerlådan, så en viss bärighet måste man ha.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: silent coat

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Vilken typ av skruv ska man då använda?
                                Plastas/limmas med fördel.

                                Jag och Erik har byggt massor av lådor i det materialet.

                                mvh Jonas
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X