Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av basen i en kupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Placering av basen i en kupé

    Så här hade jag tänkt att göra kopplingen.
    Men är osäker, måste jag använda båda jordpunkterna/portarna från slutstegen? Eller räcker det bara med ett?
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • #92
      Re: Placering av basen i en kupé

      Eftersom vardera steg egentligen klarar sig med endast en 21 mm2 pluskabel vid 4 Ohms belastning så klarar de sig med endast en 21 mm2 minuskabel också. Sett ur ren spänningsförlust och säkringssynpunkt alltså.

      Comment


      • #93
        Re: Placering av basen i en kupé

        Fast kommer ju köra dubbla 21mm2 in i varje steg
        Tänkte då om man måste jorda båda kopplingplintarna (eller vad det heter).
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • #94
          Re: Placering av basen i en kupé

          Stegen klarar sig som sagt med endast en 21 mm2 kabel vardera, dvs du klarar dig med endast en minuskabel till vardera steg utan att riskera tydliga spänningsfall.

          Ska man nu gå absolut strikt efter "boken" så måste väl minuskabel alltid vara lika grov som pluskabeln, oavsett hur stor pluskabel eller liten strömförbrukning stegen än har.

          Med andra ord.....har du 50 km2 pluskabel och steget bara drar 1 A så ska även minuskabeln vara på 50 km2 om man följer konstens alla regler, trots att det inte behövs.

          Comment


          • #95
            Re: Placering av basen i en kupé

            Originally posted by Lonefox
            Eh ja.....

            21mm2 klarar inte av samma ström som 42mm2 gör så ärligt talat......vad tror du?
            Men duuh, simple electronics!
            Det jag undrade var bara om man verkligen måste jorda båda kopplingsplintarna eller vad det nu än heter eller om båda är ihop kopplade både på strömmatningen och jorden.
            Lincoln Mark Viii
            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
            Sub: 4x DD 1508
            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

            Comment


            • #96
              Re: Placering av basen i en kupé

              Originally posted by Tim View Post
              Men duuh, simple electronics!
              Det jag undrade var bara om man verkligen måste jorda båda kopplingsplintarna eller vad det nu än heter eller om båda är ihop kopplade både på strömmatningen och jorden.
              Men *duh*

              Du pratar A6 nu eller?
              Strömmatning resp kondensatorplinten?
              JA dessa plintar ÄR parallellkopplade internt.

              JA.....ökar du kabelarean på ena sidan måste du öka den på andra med.
              Som du själv sade......simple electronics.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #97
                Re: Placering av basen i en kupé

                Haha
                Pratade faktiskt båda stegen.
                Bra, då fick jag veta hur det var internt med plintarna. Det jag ville veta

                Tackar
                Lincoln Mark Viii
                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                Sub: 4x DD 1508
                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                Comment


                • #98
                  Re: Placering av basen i en kupé

                  Originally posted by Optima View Post
                  Eftersom båda ingångarna rimligtvis är ihopkopplade på insidan av steget så får kondingen spänning från ingången.
                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Bingo.
                  Man kan även fula sig och använda kondersatorplinten för stegets matning om man vill få mer symetri i installationen om man har stegen liggandes mot varandra
                  Originally posted by Tim View Post
                  Haha
                  Pratade faktiskt båda stegen.
                  Bra, då fick jag veta hur det var internt med plintarna. Det jag ville veta

                  Tackar
                  Bara för att poängtera så HAR du redan fått svar på hur plintarna i steget fungerar

                  Jo förresten....angående det du trodde att en kondensator kopplas i serie med steget.
                  Nja.....sanningen är den att den är ansluten parallellt i kretsen.
                  Du har nog tolkat det som serie eftersom den är ansluten utanför steget.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #99
                    Re: Placering av basen i en kupé

                    Jo men det svaret var ju "rimligtvis" Ville bara veta om man var tvungen att jorda båda eller om det skulle bli överslag om man bara jordade ena plinten eller liknande.
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                    Comment


                    • Re: Placering av basen i en kupé

                      Originally posted by Tim View Post
                      Jo men det svaret var ju "rimligtvis" Ville bara veta om man var tvungen att jorda båda eller om det skulle bli överslag om man bara jordade ena plinten eller liknande.
                      Rimligtvis? Jag sade rakt av hur det är inne i stegen om du inte missade det.

                      Dock så har du alltid samma risk att ngt ger sig om du har feldimensionerat eller ojämt dimensionerat.

                      Jag har varit med och använt kondensatorplinten som ren ingång utan ngr problem. Så för den saken skull är det inga problem med hur de är kopplade internt.
                      Det är mer kabeln i sig eller en ev. strypning och spänningsfall den kan ge kontra din grövre plusanslutning. Och DET kan skada steget.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Placering av basen i en kupé

                        När jag pratade om ordet "rimligtvis" så syftade jag på att du refererade till en post där Optima (no offense) sa att det rimligtvis var kopplat på ett sätt inuti. Svarade inte hur du sa att det var kopplat.
                        Men läste självklart ditt inlägg om hur det är kopplat inuti steget.

                        Får tacka för svaren iallafall.
                        Har nu inhandlat sista steget så jag väntar på att få hem alla kablar och i slutet nästa vecka så skall jag fixa det.
                        Lite jobbigt när man flyttat 90mil hemifrån och garage till Norrland där det inte finns någonting Måste hålla på att ragga till mig garage för en dag och så vidare.
                        Förhoppningsvis kommer bilder. Min kamera ser man ingenting på. Svårt att urskilja om det är en kotte jag tagit bild på eller en bil men förhoppningsvis har min kompis med sig mobil och kan fota.
                        Sålde ju min systemkamera för att finansiera detta, haha
                        Lincoln Mark Viii
                        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                        Sub: 4x DD 1508
                        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                        Comment


                        • Re: Placering av basen i en kupé

                          Jag är prylnörd som gillar överdrivet saker som är mer komplexa än vad jag klarar av och älskar att lära mig om det.
                          Så tänkte, hur är det med ljudprocessor?
                          Såg att det finns en Audison Bit One till salu här på Bilstereoforum.
                          Jag kommer ha svårt att ställa in det men man måste ju lära sig någon gång?
                          Kommer det göra ljudet mycket bättre eller bara göra saker onödigt svårt med liten skillnad? Notera att jag inte lyssnar på musik för finsmakaren precis men som jag sa, jag älskar teknik.

                          Kan också säga att jag ej fick in systemet i min Lincoln av olika problem och största problemet var dåligt med garage plats. Blir att göra seriöst bygge i sommar. Har iallafall samlat på mig allt.
                          Det enda som egentligen saknas nu är en dubbel-DIN huvudenhet men är osäker på om jag vill ha det egentligen. Folk kan ju få för sig att huvudenheten inte är min helt plötsligt och att suga staten på soc-bidrag inte räcker. Därmed blir jag av med den.
                          Och samtidigt vill jag inte ha en singel huvudenhet med plastigt förvaringsfack som får hela bilen att se ut som Soviet Unionen år 1974. Dvs, låg budget.
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • Re: Placering av basen i en kupé

                            Kände att min DLS Nordica 12 bas får bli en hemmabio bas och istället inhandlade jag en JL 12w7 (dålig ursäkt för att spendera massa pengar).
                            Installerade det idag och det blev en fin seriös kabeldragning i motorutrymmet samt kupén men i bagaget kan diskuteras starkt. Men som försvar så ska det ju byggas om där i sommar ändå
                            Samt så är lådan så helvetiskt stor till den där basen så det inte är klokt. Tog en bra stund att få ner den i bagaget och jag säger såhär, när den ska ur så skruvar jag ur basen och sedan kapar sönder lådan. Tror nog inte jag får ut den på något vettigare sätt
                            Sitter och väntar på huvudenheten min far skickade upp till mig så när den anländer blir det att testa
                            Men men. Får väl bli lite bonna-stuk med original högtalare och gigantiskt baslåda i bagaget.
                            Lite bilder kanske?


                            Tycker detta blev rätt bra dock Ursäktar för dålig bild, vart lite kallt mot slutet när jag pangade bilderna



                            Men nu är min stora fråga, hur ska jag ställa steget?
                            Har allting ställt på mittenläget och har ingen aning om hur jag ska ställa det. Vet någon en bra grundinställning på steget?
                            Inställningarna är: LP-Filter och level. Samt skall Sub Sonic vara intryckt eller avstängd?
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                            Comment

                            Working...
                            X