Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare med tankar på tävling i SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybörjare med tankar på tävling i SQ

Har kikat in forumet under en tid och när nu stereon i "bruksbilen" gett upp, så infinner sig tankar om ny anläggning med potential att tävla.

Allätare vad gäller musik, men det går nog mest hip-hop.

Det ska både låta bra, och högt

Bil: Volvo 855 -97
    Budget: ca 15 000 kr i steg I

Läser man tävlingsregler står det "listpriser", och den stora frågan: - "Hur fasen hittar man listpriserna?"

Surfar man runt bland de onlinebutiker som finns skiljer sig priserna rejält.

Min tanke så här långt, vad gäller själva byggets innehåll

HU: Kenwood KDC-BT61U
    Framsystem: Kit (disk. + 5.25)
    Sub: 8"
    Förstärkare: 4-channel?

När det kommer till förstärkare. Räcker det med HU inbyggda och sedan ha separat förstärkare till sub? eller separat för alla högtalare?

Tips om bra bilstereo butik i Västerås med omnejd

Re: Nybörjare med tankar på tävling i SQ

Du klarar dig med huvudenhetens effekt till framsystemet (fast det blir skillnad med steg) och steg till sub. Montera grejerna stabilt och ställ in allt bra så kan du komma oångt.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Du klarar dig med huvudenhetens effekt till framsystemet (fast det blir skillnad med steg) och steg till sub. Montera grejerna stabilt och ställ in allt bra så kan du komma oångt.
      Han vill tävla i SQ och du rekomenderar att driva framsystemet på stereons inbyggda effekt..?

Ett 4-kanalsteg kan vara lämpligt. Har du bestämt dig för några högtalare eller vill du ha förslag?
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Car n' Audio View Post
        Har kikat in forumet under en tid och när nu stereon i "bruksbilen" gett upp, så infinner sig tankar om ny anläggning med potential att tävla.

Allätare vad gäller musik, men det går nog mest hip-hop.

Det ska både låta bra, och högt

Bil: Volvo 855 -97
        Budget: ca 15 000 kr i steg I

Läser man tävlingsregler står det "listpriser", och den stora frågan: - "Hur fasen hittar man listpriserna?"

Surfar man runt bland de onlinebutiker som finns skiljer sig priserna rejält.

Min tanke så här långt, vad gäller själva byggets innehåll

HU: Kenwood KDC-BT61U
        Framsystem: Kit (disk. + 5.25)
        Sub: 8"
        Förstärkare: 4-channel?

När det kommer till förstärkare. Räcker det med HU inbyggda och sedan ha separat förstärkare till sub? eller separat för alla högtalare?

Tips om bra bilstereo butik i Västerås med omnejd

I västerås har du ju bilstereohörnan?
        Ligger på Malmabergsvägen 23-25.

Dom har mkt gott i sina gömmor

Steg tycker ja absolut att du ska ha..iaf en 4 kanal till att börja med.
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

Comment

Tackar för inputen!

Förstår att HU-enhetens inbyggda stärkare kanske funkar för "vardagsåkning", men tankar finns om tävling, och då först i EMMA-klassen med €1500 i max investering, för att sedan gå vidare mot Advanced 40. M a o, det blir ett litet test OM det kan vara något, och då är 15K (€1500) inte hela världen, att slänga ut + att man ändå får ett hyffsat grymt system "till vardags".

Framsystem: Något från DLS, då jag hört ljud från DLS:are tidigare.

Något annat som verkade intressant var Hertz MLK 165, men då handlar det om 6.5", vilket kanske blir lite stora i dörrarna ... prisklassen på Hertz var helt OK.

Andra tips mottages tacksamt för framsystemet högtalare

Ett 4-kanalssteg. Köra 2 kanaler till framsystemet, och sedan bryggkoppla de 2 andra till basen?

Eller ska man istället satsa på ett 2-kanalssteg till framsystemet + 1 monosteg till basen?

Comment

dubbelinlägg

Comment

Originally posted by JohanH View Post
              I västerås har du ju bilstereohörnan?
              Ligger på Malmabergsvägen 23-25.

Dom har mkt gott i sina gömmor

Steg tycker ja absolut att du ska ha..iaf en 4 kanal till att börja med.
              Så de hette. Visste det skulle finnas något här i stan ... tidigare BRL gick det ju inte så lysande för.

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                Han vill tävla i SQ och du rekomenderar att driva framsystemet på stereons inbyggda effekt..?

Ett 4-kanalsteg kan vara lämpligt. Har du bestämt dig för några högtalare eller vill du ha förslag?
                Har man tight budget och bara vill prova på så funkar det. BT61 är ju ingen direkt välljudsmaskin och köper man sen ett billigt 4-kanalssteg så är vinsten mot att köra på enhetens inbyggda effekt inte särskilt stor. Anser jag. Det är ju inga direkt höga volymer vid SQ bedömning så mer effekt behövs egentligen inte.

Sen till TS, i Sverige körs inte klassen €1500, sikta in dig på Experienced istället. Köp ett 3/4-kanalssteg om du känner att du har råd.
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Car n' Audio View Post
                  Tackar för inputen!

Förstår att HU-enhetens inbyggda stärkare kanske funkar för "vardagsåkning", men tankar finns om tävling, och då först i EMMA-klassen med €1500 i max investering, för att sedan gå vidare mot Advanced 40. M a o, det blir ett litet test OM det kan vara något, och då är 15K (€1500) inte hela världen, att slänga ut + att man ändå får ett hyffsat grymt system "till vardags".

Framsystem: Något från DLS, då jag hört ljud från DLS:are tidigare.

Något annat som verkade intressant var Hertz MLK 165, men då handlar det om 6.5", vilket kanske blir lite stora i dörrarna ... prisklassen på Hertz var helt OK.

Andra tips mottages tacksamt för framsystemet högtalare

Ett 4-kanalssteg. Köra 2 kanaler till framsystemet, och sedan bryggkoppla de 2 andra till basen?

Eller ska man istället satsa på ett 2-kanalssteg till framsystemet + 1 monosteg till basen?

Ska du igång och tävla så är nog nästan en hu med aktiv delning och tidskomp det bästa alternativet.
                  Ett 4 kanals och ett mono alt 2 kanals bryggat.

Då får du köra 2 kanaler till middarna, 2 till diskanterna och en till sub.
                  Ett 5" kit i brädan med en 8-10" i handskfacket kan vara en vettig kombination
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

Vw up -12
                  På gång..

Comment

Givetvis skall du satsa på €1500, vem vet... den kanske finns redan 2012 :-), om inte har du en grundplåt att stå på när du bygger vidare.

Vänd dig till en butik som har erfarenhet av tävlingssystem, som VET listpriser och samarbetar med SBF, du får så mycket gratis då.
                    15000 ä enligt mig en tillräckligt bra budget för att få ett RIKTIGT bra system, om man väljer med omsorg.

Och skall du tävla så försök att få upp större element än diskanter på brädan redan från början, det är en sjukt stor skillnad. med 4" diskant på brädan och en frontsub så klarar du dig ganska långt även om CDn inte har så avancerade filter...och vem vet, det kanske finns steg med DSP inbyggt som skulle passa :-)

PS! snyggt namn by the way, även om det fattas ett S :-)
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Att dela diskant aktivt anser jag vara lite.överkurs, speciellt om dom sitter brevid mellanregistret. BT61ans filter och tidskomp duger då bra.
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                        15000 ä enligt mig en tillräckligt bra budget för att få ett RIKTIGT bra system, om man väljer med omsorg.
                        Det var tanken, att det borde räcka om man väljer "smart och med omsorg", därav frågorna här på forumet
                        Och skall du tävla så försök att få upp större element än diskanter på brädan redan från början, det är en sjukt stor skillnad. med 4" diskant på brädan och en frontsub så klarar du dig ganska långt även om CDn inte har så avancerade filter...och vem vet, det kanske finns steg med DSP inbyggt som skulle passa :-)
                        Upp på brädan ihop med kit-systemet för dörrarna? eller skippa kit-systemet till dörrarna och in med frontsub där istället?
                        PS! snyggt namn by the way, även om det fattas ett S :-)
                        OOPZ, sorry för det ... jag tänker framåt, för framtiden, och domännamn med carnaudio i sig har jag, för framtida dokumentation av projektet med mycket bilder + videos av bygget, är tanken.

Är internetmarknadsförare "by trade", och min andra hobby är just internetmarkandsföring i alla dess former

Comment

Att dela diskant aktivt anser jag vara lite.överkurs, speciellt om dom sitter brevid mellanregistret. BT61ans filter och tidskomp duger då bra.
                          Tidskomp var en faktor i valet av HU, då det verkar vara viktigt att kunna få till så bra ljudbild som möjligt, och bra i ett första steg.

Får man blodad tand och vill gå vidare, med mer avancerade byggen, så förstår jag att man behöver en helt annan typ av HU + fristående enheter för filter/tidskomp. etc.

Comment

Jo, men om han skulle montera i org hål vilket jag fick intrycket av från början..sen är jag inte så förtjust i passiva filter

Vissa element går dessutom att köpa löst vilket sparar pengar..ingen nackdel med tajt budget
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

Vw up -12
                            På gång..

Comment

Tanken är att använda org. hål ... få hela systemet att "inte synas" bara höras

Kom på en annan sak. Behövs det extra batteri, eller räcker det med att öka fr org. batteri till något lite mer kraftfullt? Antar det kommer gå åt en del "strömming" för att driva stegen separat.

Placering av bas (sluten låda) är i baljan för extradäcket och steget under den andra luckan i skuffen (Volvo 855), för emellanåt står det en stor fet hundbur där bak.

Comment

Working...
                              X