Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av bas!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med val av bas!

Nu har det äntligen blivit dags att beställa ljud till bilen!
    Jag har lite olika funderingar angående valet av bas och framsystem.. Har läst väldigt mkt positivt om HX380 här på forumet men är lite orolig för att den inte ska trycka på tillräckligt. ES15 ska tydligen låta bra den oxå, men vilken rekommenderar ni?
    Som framsystem har jag tänkt ett dls rm6.2, men det ska ju drivas i 3ohm, så hur kopplar jag inte det på ett 4-kanals slutsteg?

Re: Hjälp med val av bas!

Originally posted by Everybodylikesmusic View Post
    Som framsystem har jag tänkt ett dls rm6.2, men det ska ju drivas i 3ohm, så hur kopplar jag inte det på ett 4-kanals slutsteg?
    Har steget aktivt filter med lämpliga delningar(4500Hz delas det vid i medföljande filtrena) så kan du ju koppla diskanterna(som är på 4-ohm) på front och midbasarna(som är på 3-Ohm) på rear utgångarna på steget.

Skall du brygga steget till 2-kanal och använda de medföljande passiva filtrena så tror jag lasten kan bli för låg(1.5 Ohm?) , vad är det är för steg?
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Everybodylikesmusic View Post
      Jag har lite olika funderingar angående valet av bas och framsystem.. Har läst väldigt mkt positivt om HX380 här på forumet men är lite orolig för att den inte ska trycka på tillräckligt. ES15 ska tydligen låta bra den oxå, men vilken rekommenderar ni?
      HX-basarna smäller på bra, men du bör inte ha för klent slutsteg(du behöver inga kW, men gärna 300 o upp beroende på slutstegsmodell)

Rekommendationen är att köpa bas efter vilket slutsteg det kan tänkas bli.

Pierre
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jooo 1kW på HX300 eller 380 så smäller det på fint sen!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Har inget slutsteg till framsystemet än.. Jag funderar på Hertz EP4X men hittar ingen manual till det. Va inne och kollade på DLS CA41 och det hade aktiv filterdelning, fungerar det likadant på EP4X? Eller räcker CA41 till att driva RM6.2 systemet?
          Monoslutsteg har jag redan ett JL 1000/1v2, så effekten borde räcka tycker jag!

Comment

Eller är det bättre att jag köper ett framsystem som drivs passivt med delningsfilter i 4ohm? För då har jag ju 2kanaler kvar ifall jag skulle vilja komplettera med högtalare bak också

Comment

skulle lägga allt krut fram ja, helst aktivt.
              bak kan du köra på cdn sen ist om du måste.

kör själv runt 1200w på en hx380 i 40l sluten låda och det funkar kanon för dom futtiga pengarna som den ändå kostar
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

Comment

Working...