Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med inställningar..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Problem med inställningar..

Originally posted by micke008 View Post
    Hur mycket kablar hade du bortkopplade när du kopplade in det nya slutsteget?
    På något sätt låter det som kablarna har hamnat fel på filtret, midbas och ingångsignal har bytt plats.
    Nu är det så att jag har en skiljevägg som stegen sitter på i bagaget. Så enda jag gjort är att lossa batteripolerna samt lossat kablarna på slutsteget och skruvat fast dem på andra steget. Har inte skruvat något alls vid filtrerna. Det sjuka är ju att allt fungerade innan jag bytte slutsteg.
    Jag tycker inte jag har rört i något som skulle kunna orsaka detta.

Comment

Har du provat att koppla bort alla andra högtalare och bara försöka labba med midbasarna?
      sigpic

-C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
        Har du provat att koppla bort alla andra högtalare och bara försöka labba med midbasarna?
        Jag har stängt av basen via stereon och försökt ratta in ljudet både via HU och via slutsteget. Men verkar som att dem höga tonerna samt röster inte filtreras bort från midbasarna utan middarna spelar hela registret. Ljudet blir burkigt och låter riktigt dåligt.

Vet dock inte riktigt vad som skulle kunna orsaka detta utom dem passiva filtrerna? Och det är inget som jag varit och rört i och verkar konstigt att något skulle hänt på bägge filtrerna samtidigt.

Någon som har någon teori om vad som kan ha hänt?
        Inställningar i steg och stereo verkar ok, inget konstigt där.
        Har försökt justera både via stereo och steg och hittar inget fel där.

Comment

Nu har du ju inte rört filterna, men om man kopplar fel på midbas och input på filtret så kan det bli rätt knepigt. Signalen går sas baklänges i filtret och jag tror diskanten blir opåverkad, men midbasen blir helt fel.
          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
            Nu har du ju inte rört filterna, men om man kopplar fel på midbas och input på filtret så kan det bli rätt knepigt. Signalen går sas baklänges i filtret och jag tror diskanten blir opåverkad, men midbasen blir helt fel.
            Okej det konstiga är ju att allt lät bra tidigare med dem andra stegen.
            Och jag har bara flyttat kablarna från ena steget till det andra, inte rört filtrerna alls.

Men får ta bort mellanväggen och prova koppla om på filtrerna för att se om det blir någon skillnad.

Comment

Du kan inte koppla in dom gamla stegen igen och testa för att se om det låter som förut?
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Har nu pysslat lite mer med bilen och justerat inställningar.
                Fasvände ena sidan i taget och sedan bägge sidorna men ingen förbättring där.

Så skruvade tillslut ner mellanväggen och justerade på filtrerna till framsystemet. Finns en såndär bygel man kan flytta under locket på filtret. Och det gjorde en rätt stor skillnad, fick ner diskanten lite och det verkade hjälpa midbasen också. Så nu låter det bättre men inte bra.

Från midbasarna i dörrarna ska man kunna höra röster tydligt från middarna??
                Det blir som ett burkigt ljud eftersom middarna försöker spela hela registret.

Comment

Working...
                X