Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med inställningar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med inställningar..

    Jag har ett litet problem sedan jag bytte slutsteg i min bil, jag får inte riktigt till trycket i midbasen och i subbasen.

    Dem grejerna jag hade i tidigare var
    HU : Kenwood KIV-700
    Framsystem :Emphaser ECP26NEO-XT4
    Sub : Phoenix Gold Xenon 10"
    Steg fram : Phoenix Gold Xenon Onyx 100.4, bryggat till 2ch
    Steg sub : Phoenix Gold Xenon Onyx 600.1

    Med den uppsättningen spelade det riktigt bra i bilen, och med ett jäkla drag i framsystemet. Tyvärr är det brorsans Onyx steg så jag bytte ut dem mot mina egna PG Xenon steg men behöll resten (HU, framsystem, sub). Men efter jag bytt slutstegen så får jag inte till ljudet, det låter helt enkelt inte lika bra som tidigare. Ändå räknade jag "klicken" för att få samma delning på stegen som tidigare. Samt att jag måste dra upp gainen riktigt högt innan det börjar spela..

    Dem stegen jag har i nu är
    Steg fram : Phoenix Gold Xenon 200.2
    Steg sub : Phoenix Gold Xenon 600.1

    Någon som har någon idé på vad det kan vara för fel?
    Tips på hur jag ska dela stegen/HU för att få det att låta bra?
    Är det någon justering i HU som jag missat?

  • #2
    Re: Problem med inställningar..

    Att räkna "KLICKEN" gör ju inte att du får samma delning som med förra slutsteget,
    Det är ju inte samma filter i dom stegen.

    Personligen så tycker jag att det är bäst att dela med stereon (Beroende på vad det är för stereo) för mera exakt delning.
    Du får prova att ratta lite och se om det blir något bättre,

    Har du provat att fasvända högtalarna ?.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Problem med inställningar..

      med klick menar han nog det som står i manualen..det står antal klick och vilken frekvens som då blir inställd.

      har xenonsteg i min bil oxå och upplever liknande sak just med gain, men tryck har jag iaf nu
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #4
        Re: Problem med inställningar..

        Ja som JohanH skriver så står det "klick" i manualen som beskriver vilken delning filtrerna får.

        Ja jag har provat fasvända högtalarna, trodde först det var problemet att ena spelade åt fel håll men blev ingen skillnad.

        Provade skifta lågnivåkablarna Höger/Vänster och då blev det lite bättre men inte riktigt bra?

        Har börjat misstänka att det är någon inställning i stereon som jag tappat när jag bytte ut stegen och lyfte av batteripolerna.

        Om jag ska beskriva problemet så låter det som att hela framsystemet spelar hela registret, som att middarna spelar det diskanten ska göra.

        Comment


        • #5
          Re: Problem med inställningar..

          prova kör utan filter på framsystemet?

          jag har ingen högpass på fram utan låter dom bara spela hela vägen.

          jag skulle börja att spela utan bas och försöka få framsystemet i fas och sen börja med basen efter de.

          har du några filter i din cd så kolla de oxå
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: Problem med inställningar..

            Originally posted by JohanH View Post
            prova kör utan filter på framsystemet?

            jag har ingen högpass på fram utan låter dom bara spela hela vägen.

            jag skulle börja att spela utan bas och försöka få framsystemet i fas och sen börja med basen efter de.

            har du några filter i din cd så kolla de oxå

            Okej provade stänga av HP filtret i steget men blev ingen förbättring.
            Det konstiga är att jag bara bytt ut stegen och så blev det sämre?
            Har inte gjort några andra ändringar. Får nog läsa instruktionsboken till Kenwood stereon och se vad jag hittar där. Måste nästan vara något i HU som inte är inställt.

            Comment


            • #7
              Re: Problem med inställningar..

              Originally posted by Emiiil View Post
              Ja som JohanH skriver så står det "klick" i manualen som beskriver vilken delning filtrerna får.

              Ja jag har provat fasvända högtalarna, trodde först det var problemet att ena spelade åt fel håll men blev ingen skillnad.

              Provade skifta lågnivåkablarna Höger/Vänster och då blev det lite bättre men inte riktigt bra?

              Har börjat misstänka att det är någon inställning i stereon som jag tappat när jag bytte ut stegen och lyfte av batteripolerna.

              Om jag ska beskriva problemet så låter det som att hela framsystemet spelar hela registret, som att middarna spelar det diskanten ska göra.
              Är du 120% säker på att du har alla inställningar rätt i Huvudeneten för de kanaler du använder?

              Det låter precis som du säger att du har fel instälningar i HUn, alternativt skiftat RCA nånstans på vägen...
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Problem med inställningar..

                Om du har kopplat i från batteriet så får du göra om alla inställningar du hade i huvudenheten. Men det kanske du redan gjort ?
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med inställningar..

                  Har nu suttit och provat olika inställningar i stereon.
                  Basen låter nu som den ska, precis som innan.
                  Men framsystemet låter inte alls lika bra längre.
                  Har provat slå ifrån filtrerna på stereon först för att bara dela med HP filtret på steget, men ingen förbättring. Samt provat slå ifrån HP filtret på steget och dela genom stereon.

                  Om jag använder stereons filter och delar HP 30HZ, -18dB/Oct
                  så tycker jag det låter bäst. Men är inte samma skjuts i midbasen ändå som tidigare. Slutstegets filter har jag helt avstängda.

                  Det är som att dem höga tonerna inte filtreras bort från midbasarna.
                  Kan det vara dem passiva filtrerna som strular?
                  Låter ju otroligt om bägge sidorna skulle börja samtidigt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med inställningar..

                    hur har du filterna monterade?
                    jag har fått dämpa lite mer med eq på vissa frekvenser jämfört med tidigare steg men alla steg är ju olika så kan va så enkelt.

                    dock så har jag inte kollat vidare nått när det gäller gainproblemet.

                    hur mkt har du dina på?
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med inställningar..

                      Originally posted by JohanH View Post
                      hur har du filterna monterade?
                      jag har fått dämpa lite mer med eq på vissa frekvenser jämfört med tidigare steg men alla steg är ju olika så kan va så enkelt.

                      dock så har jag inte kollat vidare nått när det gäller gainproblemet.

                      hur mkt har du dina på?
                      Jag har ju ett filter per sida såklart, och så är dem då kopplade på varsin kanal på mitt Xenon 200.2 steg.

                      Har försökt dämpa bort alla högre toner med eq men midbasen finns inte där.
                      Kom att tänka på att filtrerna är justerbara i tre steg om jag inte minns fel.
                      Vet att Onyx steget spelade mycket mörkare än andra steg jag lyssnat på, så vi ställde om filtrerna. Men den justeringen på filtrerna brukar väl bara vara för att dämpa diskanten?

                      Gainen har jag nog på runt 70% på bägge stegen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem med inställningar..

                        Originally posted by Emiiil View Post
                        Jag har ju ett filter per sida såklart, och så är dem då kopplade på varsin kanal på mitt Xenon 200.2 steg.

                        Har försökt dämpa bort alla högre toner med eq men midbasen finns inte där.
                        Kom att tänka på att filtrerna är justerbara i tre steg om jag inte minns fel.
                        Vet att Onyx steget spelade mycket mörkare än andra steg jag lyssnat på, så vi ställde om filtrerna. Men den justeringen på filtrerna brukar väl bara vara för att dämpa diskanten?

                        Gainen har jag nog på runt 70% på bägge stegen.
                        jo, de förstod jag hur du hade kopplat men frågade hur du hade monterat dom

                        är dom skyddade mot vibrationer och fukt?

                        mina filter lossna det lite saker i nämligen..
                        borde däremot inte ha nånting med klen mid att göra men ändå.

                        i dom kan man ställa dämpningen av diskant samt delning oxå men kör aktivt så jag slipper bry mig om dom iaf

                        nu ska jag va lite ful men testa lite basboost på de steget..ligger på 45hz om jag inte minns fel.

                        borde ge mer klipp då..och funkar inget annat så kan de vara värt ett försök

                        nått som jag tycker ger stor skillnad i midden annars är tidskomp men de kanske du inte har?


                        kör ca 50% själv men det känns alldeles för lite..dom pallar iaf 13v in så kanske vill ha mer än dom 4 jag har..
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem med inställningar..

                          Originally posted by JohanH View Post
                          jo, de förstod jag hur du hade kopplat men frågade hur du hade monterat dom

                          är dom skyddade mot vibrationer och fukt?

                          mina filter lossna det lite saker i nämligen..
                          borde däremot inte ha nånting med klen mid att göra men ändå.

                          i dom kan man ställa dämpningen av diskant samt delning oxå men kör aktivt så jag slipper bry mig om dom iaf

                          nu ska jag va lite ful men testa lite basboost på de steget..ligger på 45hz om jag inte minns fel.

                          borde ge mer klipp då..och funkar inget annat så kan de vara värt ett försök

                          nått som jag tycker ger stor skillnad i midden annars är tidskomp men de kanske du inte har?


                          kör ca 50% själv men det känns alldeles för lite..dom pallar iaf 13v in så kanske vill ha mer än dom 4 jag har..
                          Ja skyddade är dem, har en skiljevägg och dem sitter innanför denna bakom slutstegen. Kanske ska kolla på filtrerna och se om det finns nån annan justering på dem. Ja nån sorts tidskomp finns det i stereon, men inget jag pillat på tidigare, men kan ju alltid prova och se om det blir någon skillnad.

                          Men själva huvudproblemet känns som att middarna försöker spela högt i registret, verkar inte finnas något filter som hindrar dem att spela röster, ljusa toner mm.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problem med inställningar..

                            Originally posted by Emiiil View Post
                            Ja skyddade är dem, har en skiljevägg och dem sitter innanför denna bakom slutstegen. Kanske ska kolla på filtrerna och se om det finns nån annan justering på dem. Ja nån sorts tidskomp finns det i stereon, men inget jag pillat på tidigare, men kan ju alltid prova och se om det blir någon skillnad.

                            Men själva huvudproblemet känns som att middarna försöker spela högt i registret, verkar inte finnas något filter som hindrar dem att spela röster, ljusa toner mm.


                            stäng av allt komp först och testa de..sen kan du kanske prova att köra framsystemet på cdn och se om det låter likadant.

                            kan va så att nått hänt med filterna men konstigt att båda går sönder samtidigt.

                            öppna och kolla så alla komponenter sitter fast som dom ska och löd om allt.
                            limpistol funkar bra om du behöver säkra kondingar eller spolar

                            dålig på felsökning via nätet..lättare om man får peta själv på sakerna men de är ju en bit att åka..
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problem med inställningar..

                              Hur mycket kablar hade du bortkopplade när du kopplade in det nya slutsteget?
                              På något sätt låter det som kablarna har hamnat fel på filtret, midbas och ingångsignal har bytt plats.

                              Comment

                              Working...
                              X