Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslag på koppling av kondensatorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förslag på koppling av kondensatorer

    Hej bilstereofolk!

    Jag har pillat lite med bilstereobyggande tidigare och nu är det dags igen för ett litet bygge för att höja ljudupplevelsen i bilen. Nybliven medlem på detta härliga forum och här är min första tråd i hopp om ökad kunskap!

    Se mina paintskisser:

    Det 4 kanaliga steget kommer att driva framsystemet, ännu inte klart vilket, men det lutar åt ett type-x eller Boston acoustics Pro series 6,5:er.
    Monosteget kommer att sparka liv i en JBL Power 12" som jag har liggandes.
    Min fråga är alltså hur jag ska koppla för att få ut mesta möjliga nytta av mina kondensatorer.

    Jag har funderat lite:

    Alternativ 1: Varje kondensator kopplas mellan powerblock och slutsteg enskilt. Fördelar: Kortare kablar. Nackdelar: Bassteget kommer troligtvis att stå för större effektuttag - som då bara har 1 kondensator till hjälp

    Alternativ 2: Kondingarna ligger i parallell koppling och kapacitansen blir 2 farad i powerblocket som stegen har till förfogande fritt. Nackdelar: Längre kablar, + matningen till kondensatorerna kommer att gå genom en säkring då de kopplas till powerblocket. Fördelar: Får det större steget bättre strömförsörjning? Behövs det, eller är 1 Farad tillräckligt för ett 1200w steg som driver en bas på 400WRms då den spelar fullt ut?

    Vad tror ni? Jag bifogade även en bild utan kopplingsvägarna inkopplade om någon skulle ha en idé som är bättre och har lite paintskillz!

  • #2
    Re: Förslag på koppling av kondensatorer

    Är det ingen här som har någon synpunkt? Tänker jag fel?

    Hur skulle ni ha gjort?

    Comment


    • #3
      Re: Förslag på koppling av kondensatorer

      Antingen en kondensator per steg eller båda parallellkopplade och därifrån till båda stegen.
      Jag skulle skippat fördelningsblocket helt och utnyttjat kondensatorerna till uppdelningen till stegen då det minskar antal anslutningar och minskar därmed risken för spänningsfall.

      Såvida du inte har en nyare bil med canbusövervakad laddning där kondensatorn tydligen kan hjälpa till att "lura" systemet så man inte får samma dippar så den stryper laddningen pga belastningen (sade jag rätt där nu Nonne?) så ser jag att en kondensator gör störst nytta för att "rensa" spänningen till ett steg och vissa brus och störningar kan minimeras....
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Förslag på koppling av kondensatorer

        Ska du nu tvunget ha kondningar så ska du ha en farad per 1000 Watt!

        Jag hade monterat båda på enbart monoblocket, så nära steget så möjligt för bäst effekt!

        Sen är det som räven säger, nya bilar och stora kondningar kan bli galet i bland.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X